;
coinex

مهم ترین مشکل پیام رسان های داخلی چیست؟ اعتماد، امنیت

به نظر شما مهم ترین مشکل پیام رسان های داخلی چیست؟ چرا با وجود پیام رسان‌های بومی فقط تعداد اندکی از کاربران به استفاده از آنها تمایل دارند؟

استفاده از پیام رسان‌های داخلی توسط کاربران ایرانی تنها زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که تلگرام به صورت موقت فیلتر شد. در ادامه تعدادی از کاربران ایرانی به استفاده از این پیام رسان‌ها روی آوردند، هر چند قابلیت‌ها و ویژگی‌های آنها قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی نیست.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در مورد مشکل اصلی پیام رسان های داخلی سخن گفته است. وی فلترینگ شبکه‌های اجتماعی را به اعدام آنها تشبیه کرده است. وی همچنین در ادامه در مورد لزوم حمایت از این پیام رسان‌های بومی سخن گفت و  تاکید نمود که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل پیام رسان های داخلی ، مساله اعتماد است! عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات تاکید نمود که مشکل اعتماد را نمی‌توان با تزریق پول حل نمود.

اصلی‌ترین مشکل پیام رسان های داخلی اعتماد است!

خسرو سلجوقی در مورد لزوم استفاده از پیام رسان‌های داخلی سخن گفت و اعلام نمود که این پیام رسان‌ها نیاز به حمایت دارند، که البته در حال حاضر منظور از این حمایت در اختیار قرار دادن تسهیلات مالی نیست. به گفته وی در صورت بروز هر مشکلی اولین چیزی که در ابتدا به آن فکر خواهد شد پول است، اما این بار پول مشکل پیام رسان های داخلی را حل نمی‌کند.

وی تاکید نمود که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل پیام رسان های داخلی افزایش و حفظ اعتماد است که البته این اعتماد صرفا با پول به دست نخواهد آمد و در چند بخش مطرح می‌شود. به گفته خسرو سلجوقی یک بخش مهمی که لازم است مورد توجه قرار گیرد، اعتماد سرمایه‌گذاری است که البته با تزریق پول نمی‌توان این اعتماد را به دست آورد و یا آن را ایجاد کرد. اما براساس گفته‌های خسرو سلجوقی اگر قرار بر ایجاد این اعتماد باشد، مردم حتما سرمایه‌گذاری خواهند نمود.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد که در صورت فراهم نکردن اعتماد و عدم سرمایه‌گذاری مردم در این بخش، آنگاه دولت باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش آماده باشد که این امر مفهوم پیام رسان‌ها را زیر سوال خواهد برد.

به گفته سلجوقی اگر امنیت وجود دارد چرا صدا و سیما باید سرمایه‌گذاری کند؟ چرا نهادها و ارگان‌ها بخواهند سرمایه‌گذاری کند؟ بنابراین به گفته وی این موارد خود دلیلی بر بی‌اعتمادی به این پیام رسان‌ها هستند. به گفته وی با وجود اعتماد، بخش خصوصی وارد می‌شود و بنابراین مشخص است که حمایت مالی در اینجا اصلاً تأثیرگذار نیست، زیرا مشکل پیام رسان های داخلی نداشتن پول نیست زیرا اگر موضوع اصلی مالی بود، بخش حاکمیتی خود می‌توانست سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات، بخش دیگری از این اعتمادسازی را، اعتماد کاربر دانست و تاکید نمود که وجود بهترین پیام‌رسان‌ها به تنهایی کافی نیست و مهم اعتماد کاربر است، زیرا ممکن است کاربران تمایلی به استفاده از آنها نداشته باشند. پس لازم است در اینجا اعتماد کاربران نیز به نحو درستی جلب شود تا به استفاده از پیام رسان‌ها تمایل داشته باشند.

به گفته سلجوقی جلب اعتماد کاربران نیز روش‌های مختلفی دارد. یک بخش این جلب اعتماد به موارد فنی برمی‌گردد. یعنی کاربران به مقایسه پیام رسان‌های داخلی و خارجی خواهند پرداخت و بررسی می‌کنند که یک پیام رسان داخلی چه خدماتی را به آنها ارائه میدهد و آیا با پیام رسان‌های خارجی قابل مقایسه است یا نه!

مورد بعدی که لازم است به آن اشاره نمود، پشتیبانی از کاربران است. اما لازم به ذکر است که پیام رسان‌های داخلی تعداد کاربران زیادی ندارند و تعداد کاربران آنها هنوز به تعداد بالایی نرسیده‌اند. بنابراین شاید این مورد یک مشکل پیام رسان های داخلی باشد که البته نباید آن را در نظر گرفت زیرا ممکن است بخش عمده‌ای از پیام‌رسان‌ها این قابلیت را داشته باشند.

امنیت در فضای مجازی مهم است!

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌های خود در مورد مهم‌ترین مشکل پیام رسان های داخلی اعلام نمود که بخش دیگر اعتماد به پیام رسان‌های داخلی امنیت است. به گفته وی مردم در این فضا نگران امنیت هستند و این امر نیز باعث می‌شود تا مردم اعتماد نداشته باشند. مردم نگرانند که واحدهای نظارتی و امنیتی اطلاعات آنها را بگیرند و از آنها علیه خودشان استفاده کنند. همین موارد می‌توانند مانعی بر سر راه استفاده از این پیام رسان‌ها باشند.

وی ادامه داد که قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی در کشور رفتارهای خوبی با فضای مجازی ندارند. به گفته وی کشور ایران در وبلاگ‌نویسی جزو چند کشور اول مطرح در دنیا بوده است که چون برخوردهای نامناسبی در این زمینه وجود داشته است اعتماد در این زمینه از بین رفته است. وی تاکید نمود که لازم است این اعتماد برگردد و این کار به تنهایی از عهده دولت برنمی‌آید و کار چندین نهاد است.

بررسی مصوبه شورای عالی فضای مجازی در مورد پیام رسان‌های بومی

سلجوقی در ادامه همچنین در مورد مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌ها سخن گفت و اعلام نمود که در این مصوبه به معاون اول قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیما و بانک مرکزی اشاره شده است. به گفته وی در اینجا یکی از اقداماتی که قوه قضاییه می‌تواند در زمینه ایجاد اعتماد به پیام رسان‌های داخلی انجام دهد این است که، بخشنامه‌ای صادر کند که براساس آن هیچ قاضی اجازه بستن موقت و غیرموقت شبکه‌های اجتماعی را نداشته باشد.

به گفته وی البته ممکن است شرایطی نیز پیش آید که باید در دادگاه اثبات شود که تخلفی در این زمینه صورت گرفته است و حکم محکومیتش صادر گردد که در این حالت رئیس قوه قضاییه آن را تأیید خواهد کرد. در این حالت باید چند مرحله طی شود تا عمل فیلترینگ صورت گیرد و این امر باعث می‌شود تا اعتماد زیادی بین مردم در استفاده از پیام رسان‌های ایرانی ایجاد شود.

سلجوقی این امر را شبیه به حکم اعدام دانست و ادامه داد که این حکم دقیقا می‌تواند شبیه به حکم یک اعدام باشد که در خصوص احکام اعدام نیاز به تأیید رییس قوه وجود دارد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در مورد مشکل پیام رسان های داخلی اعلام نمود که در  در بند شش مصوبه شورای عالی فضای مجازی نوشته شده قوه قضاییه وظیفه دارد به منظور صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت عمومی و اعتمادسازی، آیین‌نامه‌ای را در راستای حمایت حقوقی از تداوم کسب ‌و کارها و فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و بازبینی مصادیق محتوای مجرمانه ظرف مدت یک ماه تدوین و به شورا ارائه نماید.

به گفته وی تاریخ این مصوبه ۲۱ مرداد سال جاری است که لازم بود تاکنون قوه قضاییه چنین مصوبه‌ای را آماده کرده باشد و بنابراین اکنون باید بگوید که در این زمینه چه کاری را انجام داده است. البته به گفته سلجوقی سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز باید پاسخگوی اقدامات مصوبه ۲۱ مردادماه باشند و بایستی ظرف مدت یک ماه اقدامات لازم را انجام می‌دادند.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر