;
coinex

بررسی پیام رسان آی گپ ؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن ایرانی آی گپ بدانید

چندی قبل با فیلتر شدن تلگرام در ایران، صحبت‌های زیادی در خصوص جایگزین کردن یک پیام رسان ایرانی با تلگرام بر سر زبان‌ها افتاد. نام پیام رسان‌های ایرانی مختلفی عنوان شد که آی گپ یکی از آنها بود. در این مطلب به بررسی اپلیکیشن آی گپ پرداخته‌ایم.

یکی از اشکالاتی که کاربران ایرانی به پیام رسان‌های داخلی می‌گیرند، این است که این اپلیکیشن‌ها، شباهتی به پیام رسان محبوبشان، تلگرام، ندارند. امکانات و ظاهر این پیام رسان بین‌المللی پرحاشیه، چیزی است که کاربران ایرانی برای هر پیام رسان داخلی دیگری نیز می‌خواهند. شاید بتوان به جرات گفت که پیام رسان آی گپ همان چیزی است که مردم از کپی ایرانی تلگرام انتظار دارند!

شباهت آی گپ به تلگرام به حدی است که وقتی کاربر این اپلیکیشن پیام رسان را باز می‌کند، به اشتباه می‌افتد که شاید یکی از تلگرام‌های غیر رسمی را نصب کرده است. پیام رسان آی گپ دقیقا شبیه تلگرام طراحی شده است؟ این موضوع بعضا مورد انتقاد کارشناسان و کاربران واقع شده و دستمایه طنز نیز قرار گرفته است.

پیام رسان آی گپ

یکی از حواشی اصلی آی گپ از آغاز فعالیت تا به‌حال، موضوع جایزه یک میلیاردی مدیرعامل شرکت پشتیبان این پیام رسان بود که به تیتر اول بسیاری از خبرگزاری‌ها تبدیل شده و یک موج رسانه‌ای به راه انداخت. در این خبر، مدیرعامل آی گپ گفته بود افرادی که به پیام رسان‌های ایرانی تهمت جاسوسی و عدم امنیت می‌زنند، اگر بتوانند پیام رسان آی گپ را هک کنند و یک پیام را رصد کرده و آن استخراج کنند، صاحب جایزه یک میلیارد تومانی آی گپ خواهند شد.

این مساله باعث شد حتی تلاش‌هایی هم برای این کار بشود که طی آن سایت آی گپ نیز برای دقایقی هک شد، ولی هرگز گزارشی از هک اپلیکیشن این برنامه پیام رسان گزارش نشد.

در حال حاضر آی گپ در بین پیام رسان‌های ایرانی، سه رتبه اول تعداد دانلودهای انجام شده را در اختیار ندارد. این اپلیکیشن پس از پیام رسان‌هایی همچون سروش که پردانلودترین پیام رسان ایرانی است، گپ که چیزی در حدود 1.2 میلیون بار دانلود داشته و بله که متعلق به بانک ملی است، در رتبه چهارم قرار گرفته است.

شاید دلیل این اتفاق، عدم تبلیغات مناسب برای آی گپ باشد. این برنامه به نسبت پیام‌رسان سروش که به صورت شبانه روزی در برنامه‌های صدا و سیما تبلیغ می‌شود، اپ بله که پشتوانه چند میلیارد تومان تراکنش مالی روزانه را داشته و نام‌هایی چون بانک ملی و شرکت سداد پشت آن است و یا گپ که با بسیاری از رسانه‌ها قرارداد همکاری منعقد کرده است، فعالیت تبلیغاتی کمتری داشته و به همین دلیل کاربران کمتری نیز دارد.

بررسی پیام رسان آی گپ و مروری بر امکانات آن

پیام رسان آی گپ

یکی از مهم‌ترین بخشها و سوالاتی که کاربران همیشه در بررسی اپلیکیشن‌ها به دنبال آن هستند، بخش امکانات اپلیکیشن‌هاست که باعث می‌شود مقایسه‌ای بین اپلیکیشن‌ها صورت گرفته و بهترین انتخاب انجام شود. در ادامه به مهم‌ترین و پرکاربردترین امکانات پیام رسان آی گپ اشاره می‌کنیم و توضیحاتی را در مورد هر ویژگی آن ارائه می‌دهیم.

امنیت

شاید بگویید که امنیت، جزو امکانات پیام رسان‌ها به شمار نمی‌رود؛ ولی در مورد پیام رسان آی گپ موضوع کمی فرق می‌کند. این پیام رسان ایرانی به دلیل حساسیت‌های زیاد کاربران ایرانی به موضوع امنیت، روی این ویژگی بسیار کارکرده و می‌توان گفت که تنها یا حداقل، بهترین پیام رسان ایرانی رمزنگاری شده است که در دسترس کاربران قرار دارد.

بسیاری از کاربران ایرانی که از آی گپ استفاده می‌کنند، صرفا به همین دلیل آی گپ را انتخاب می‌کنند و سایر امکانات آن چندان اهمیتی برایشان ندارد؛ چراکه صرف یک تبادل پیام بین دو نفر، چند نفر و یا به صورت گروهی، تنها چیزی است که آنها از یک پیام رسان انتظار دارند.

پیام رسان آی گپ

موضوع امنیت در واتس‌اپ، تلگرام، سیگنال، الو و دیگر پیام رسان‌های بین‌المللی باعث شده که کاربران ایرانی نیز این مساله را در اولویت‌های خود قرار بدهند و پیام رسان آی گپ نمونه خوبی است که در زمان‌هایی مشابه همچون فیلتر اخیر تلگرام، جایگزینی برای پیام رسان‌های بین‌المللی شود.

موضوع امنیت آی گپ به دلیل رمزنگاری کامل همه اتفاقات و پیام‌ها و تغییرات، شاید تنها نقطه قوتی است که در دیگر اپلیکیشن‌های داخلی مشابه نداشته و یک سر و گردن از آنها در این زمینه بالاتر است. آی گپ از الگوریتم‌های فوق‌العاده امنیتی AES 256-Bit و RSA 2048-Bit استفاده می‌کند.

جالب‌تر اینکه بدانید AES 256-Bit و RSA 2048-Bit باعث می‌شود نه تنها هکری نتواند به این اپلیکیشن دسترسی پیدا کند، بلکه حتی خود آی گپی‌ها نیز نتوانند به پیام‌های شما دسترسی پیدا کنند!

نکته دیگر در مورد امنیت آی گپ، امکان رمز گذاشتن بر روی نرم افزار است تا هر فردی حتی اگر توانست وارد تلفن همراه شما شود، نتواند به محتوای آی گپ شما دسترسی پیدا کند. این اپلیکیشن به تنهایی رمز جداگانه‌ای دارد.

همچنین همانند تلگرام، شما می‌توانید نشست‌های فعال را در پلتفرم‌های مختلف ببینید و اگر احساس کردید فردی جز شما به آی گپ شما دسترسی دارد، اتصال او را قطع کنید.

 

پیام رسانی قابل دسترس در همه پلتفرم ها

یکی دیگر از ویژگی‌های این پیام رسان ایرانی کراس پلتفرم بودن آن است. کاربران در هر پلفترمی می‌توانند از آی گپ استفاده کنند و تمامی اطلاعاتشان را به همراه داشته باشند. آی گپ در iOS، اندروید، ویندوز، لینوکس و مرورگر قابل دسترس است و تمامی اطلاعات به صورت سینک شده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

این قابلیت در پیام رسان‌های بین‌المللی مانند تلگرام طرفداران زیادی دارد. نمونه‌های داخلی نیز به دلیل ضعف در نسخه‌های وب و ویندوز، نتوانستند رضایت کاربران را جلب کنند؛ ولی تجربه کاربری تکراتو نشان می‌دهد که وضعیت آی گپ در وب و دسکتاپ بسیار بهتر از پیام‌رسان‌های سروش و بله است.


بیشتر بخوانید:  اپلیکیشن های جایگزین تلگرام ؛ انتخاب بهترین پیام رسان


البته همان طور که در ابتدا گفتیم، شاید یکی از ایراداتِ آی گپ، شباهت عجیب آن به نسخه‌های موبایل، وب و دسکتاپ تلگرام است که به صورت اغراق آمیزی در هر لحظه، شباهت آن به تلگرام را در ذهن تداعی کرده و کاربر را به اشتباه می‌اندازد.

آی گپ در دو زبان انگلیسی و فارسی

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه آی گپ، وجود زبان انگلیسی در اپلیکیشن است که نسبت به سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان ایرانی ویژگی متمایزی است، چرا که در دیگر پیام رسان‌ها به صورت قوی روی زبان انگلیسی کار نشده و یا اصلا وجود ندارد.

این ویژگی از این جهت قابل توجه است که برای بسیاری از کاربران، کار با نسخه فارسی سخت بوده و صرفا با زبان انگلیسی راحت هستند. از طرف دیگر طبق ادعای آی گپی‌ها، این اپلیکیشن پیام رسان ایرانی بیش از 20 هزار کاربر غیر ایرانی دارد که زبان اصلی آنها غیر فارسی است و این نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌های ایرانی می‌توانند حتی مانند تلگرام و وی چت علاوه بر افراد کشورشان، میزبان کاربران غیرهموطنشان نیز باشند.

آی گپ به خوبی توانسته تا این مسیر را با دو زبانه کردن این نرم افزار باز کرده و در صورت آنکه برنامه‌ریزی خوبی روی نسخه انگلیسی انجام دهد، می‌تواند حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد.

 

گفتگوی دو نفره و شاید 5000 نفره و کانال های بی نهایت در آی گپ!

یکی از امکانات پایه‌ای پیام رسان‌ها، امکان گفتگوی شخصی و گروهی است که طبیعتا پیام رسان آی گپ نیز از این موضوع مستثنا نبوده و امکان گفتگوی شخصی و گروهی را به کاربران می‌دهد تا به راحتی برای همدیگر پیام بفرستند، پیام همدیگر را ببینند، پیام‌های جالب را برای هم ارسال کنند، استیکر بفرستند و برای همدیگر عکس و ویدئو ارسال نمایند.

همچنین در آی گپ امکان ایجاد گروه‌های 5000 نفره نیز بوده که کاربران می‌توانند همانند تلگرام و سایر پیام رسان‌های پرطرفدار، گروههای بزرگ تشکیل داده و از کنار هم بودن لذت ببرند.

همچنین اگر بیش از 5000 نفر مخاطب داشته و نیاز دارید که با آنها در ارتباط باشید، پیشنهاد می‌کنیم از قابلیت کانال این پیام رسان بهره ببرید. این قابلیت که از ابتکارات تلگرام بوده و بسیاری از پیام رسان‌های داخلی و خارجی آن را در اختیار دارند،به شما اجازه می‌دهد تا بی نهایت عضو به کانال خود اضافه کنید. البته توجه کنید که آدرس اختصاصی در آی گپ محدود بوده و صرفا 5 بار قابل استفاده است که دلیل آن مشخص نیست!

در گفتگوی دو نفره، گروههای 5000 نفره یا کانال‌های بزرگ می‌توانید هر فایلی را که دلتان میخواهد برای دیگران بفرستید و فرمتهای مختلفی را ارسال نمایید چرا که محدودیتی برای این کار وجود ندارد. همچنین یکی از امکانات آی گپ، امکان ویرایش پیام‌های پس از ارسال است که در بعضی دیگر از پیام رسان‌های داخلی وجود ندارد.

کاربران می‌توانند موقعیت جغرافیایی خود را در پیام رسان آی گپ برای دوستان و نزدیکان بفرستند. برای دیگران می‌توانید ایموجی ارسال کنید و از احوالات خود به صورت صوتی بگویید و دیگران را باخبر نمایید. همچنین تنظیماتی برای محدودیت نمایش آخرین ورود به آی گپ از دیگر قابلیت‌های این پیام رسان است.

به طور کلی بسیاری از تنظیمات حریم شخصی در تلگرام، در پیام رسان آی گپ نیز وجود دارد و این موضوع در نسخه‌های جدید این برنامه به صورت جدی، مورد توجه قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: بررسی پیام رسان سروش؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن ایرانی سروش بدانید


یکی از امکانات موجود در بخش کانال آی گپ، امکان لایک یا دیسلایک کردن پیامهاست که جزو امکانات خوب این پیام رسان بوده و شاید الهام گرفته شده از نمونه‌های معروف بین‌المللی مانند فیس بوک و توییتر باشد.

افراد، پیام‌ها، نزدیکان و نزدیکترها را جستجو کنید!

یکی از قابلیت‌های آی گپ که باید به صورت اختصاصی برای آن تیتر میزدیم، امکان جستجوی عالی آن است که کاربر با سرعت و کیفیت بهتری می‌تواند به دنبال افراد دیگر باشد. اگر در پیام هایتان موردی بوده که حالا نیاز دارید و پیدایش نمی‌کنید، آی گپ به شما امکان می‌دهد با سرچ دقیق و سریع، آن را پیدا کنید.

همچنین اگر دنبال فردی هستید که بخشی از نام کاربری او را دارید، می‌توانید با وارد کردن 5 حرف ابتدایی از راهنمای آی گپ بهره ببرید و او را بیابید. این امکان در بله و سروش کیفیت خوبی ندارد. در اپلیکیشن بله به طور کامل، بخش جستجو غیر قابل استفاده است!


بیشتر بخوانید:  بررسی پیام رسان بله ؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن ایرانی بله بدانید


یکی دیگر از امکانات پیام رسان آی گپ جستجوی افراد عضو به شماست! همان چیزی که در تیتر نوشتیم، آی گپ نزدیکان مخاطب شما را به همراه هر کسی که از نظر مکانی به شما نزدیک است، به شما نشان می‌دهد. البته طبیعی است که اگر فرد یا افراد حاضر در اطراف شما، این دسترسی را به آی گپ داده باشند، این اتفاق خواهد افتاد.

تماس صوتی رایگان

مسدود شدن تماس صوتی در تلگرام، باعث شد که کاربران ایرانی برای دسترسی به بستری رایگان برای تماس‌هایشان به دنبال ابزارهای داخلی بروند و در این بین راه‌اندازی امکان تماس صوتی در آی گپ که البته در بعضی دیگر از پیام رسان‌های ایرانی نیز وجود دارد، این اپلیکیشن را به عنوان یک ابزار خوب برای کاربران ایرانی تبدیل نمود.

جالب است بدانید که تماس صوتی در آی گپ به صورت p2p بوده و حتی سرورهای آی گپ نیز نقشی در انتقال ندارند و به همین دلیل از نظر امنیت، کیفیت و نوع برقراری ارتباط تمایز ویژه‌ای با دیگر پیام رسان‌های مشابه دارد.

شاید برایتان جالب باشد بگوییم طبق گفته مدیرعامل آی گپ حتی اگر حکم قضایی برای شنود صحبتهای کاربران ارائه شود و قانونا آی گپ ملزم به این کار باشد، امکان فنی این ماجرا نبوده و صرفا آی پی و اطلاعات کاربر به مقام قضایی تحویل داده خواهد شد و امکان تحویل فایل صوتی تماس و یا شنود تماس به لحاظ فنی وجود ندارد!

آیا اپلیکیشن پیام رسان ایرانی آی گپ ضعفی هم دارد؟

طبیعتا بله! اشکالات پیام رسان‌ها حتی در نسخه‌های معروف بین‌المللی نیز وجود داشته و بدیهی است که داخلی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نخواهند بود. پس ارائه اشکالات مشاهده شده در ادامه، دلیل بر تضعیف این پیام رسان نبوده و صرفا برای بهبود و پیشرفت آن مطرح می‌شود.

سرور با پایداری غیر قابل قبول

البته عدم پایداری پیام رسان آی گپ همانند عدم پایداری سروش در زمان اختلالات نبود، ولی اگر بخواهیم یک رتبه‌بندی برای این موضوع داشته باشیم، باید بگوییم که رتبه اول پیام رسان‌های پایدار ایرانی را ” پیام رسان بله” داشت و پس از آن آی گپ، که وضعیت بهتری نسبت به سروش و گپ دارد.

شاید دلیل این موضوع تعداد کم کاربران باشد و اوضاع سرورهای آی گپ در وضعیت مشابه کاربران سروش و گپ بیشتر عیان شود. طبق تجربه کاری ما در تکراتو، قطعی‌های لحظه‌ای و حتی طولانی در حد چند ساعت (یکبار در چند هفته اخیر) چیزی است که در آی گپ وجود دارد و متاسفانه اطلاع رسانی درستی نیز برای این اختلالات انجام نمی‌شود.

سرعت ارسال و دریافت اطلاعات مانند تصاویر و ویدئوها برخلاف اینکه اصولا به دلیل داخلی بودن سرورها باید بالا باشد؛ ولی این اتفاق نیفتاده و سرعت بسیار کمتری نسبت به تلگرام، بله و سروش دارد.

رابط کاربری و ظاهر نامناسب

شباهت به تلگرام و عدم زیبایی ظاهری بر خلاف پیام رسان‌های ایرانی بله و گپ که زیبایی و رابط کاربری خوبی دارند، از جمله ویژگی‌های غیرقابل قبول پیام رسان آی گپ است که همه کاربران و کارشناسان روی آن توافق داشته و تاکید دارند.

جمع بندی

پیام رسان آی گپ در کنار سایر پیام رسان‌های ایرانی موقعیت خوبی برای پیشرفت دارد و توانایی پیشرفت در این پیام رسان با توجه به توانایی فنی پشتیبانانش، قابل شهود است. با حمایت‌های خوب دولتی که البته نباید به استقلال این پیام رسان آسیبی وارد کند، می‌تواند جایگزین خوبی برای پیام رسان‌های خارجی باشد.

اشکالات دیگر قابل اغماضی نسبت به موارد اصلی وجود دارد که از گفتن آنها چشم‌پوشی می‌کنیم ولی امیدواریم مسئولین آی گپ بیش از پیش به انتقادات توجه کرده و برای بهبود وضعیت خدمات این پیام رسان تلاش کنند.

دانلود اپلیکیشن آی گپ

در ادامه با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید پیام رسان ایرانی آی گپ را دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن از کافه بازار

دانلود اپلیکیشن

.

منبع: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    سلام ،در گروههای آی گپ چگونه بفهمیم چه کسانی پیام ما را خوانده اند

    پاسخ

    چرا و به چه حقی دانشگاه ما داره سعی می کنه مارو مجبور به نصب این برنامه کنه؟! من این برنامه رو روی گوشیم نمی خوام، باید کیو ببینم؟! هرروز یه بدبختی تازه ایجاد می کنن و یه حق آدم رو زیر پا می ذارن … تا کی این بدبختی ادامه داره من نمی دونم …

    پاسخ

    سلام
    وقت بخیر
    بنده به عنوان یک برنامه نویس، آی گپ رو بررسی کردم و متوجه ضعفی شدم که امنیت این پیام رسان رو دچار مشکل میکنه
    اعلام کردم اما کسی پاسخگو نبود
    آماده ام تا اثبات کنم
    لطفا اطلاع رسانی کنید
    ممنون

    پاسخ

    بعداببخشیدسروراش کجاتشریف دارن نکنه 🤔🤔🤔🤔

    پاسخ