;
coinex

تکنولوژی طراحی سه بعدی در هوا ؛ هولوگرام پرنسس لیا رنگ و بوی واقعیت می‌گیرد!

دانشمندان دانشگاه بریگهام یانگ (Brigham Young) با مهار ذرات تقریبا غیرقابل مشاهده موجود در هوا، توانستند تصاویری سه بعدی را در فضای باز طراحی کنند. رویای تصاویر سه بعدی معلق در هوا در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

هولوگرام “پرنسس لیا” را در در جنگ ستارگان به خاطر دارید؟ باید بگوییم این تکنولوژی جدید، نمایش‌هایی دقیق‌تر و واضح تر از هولوگرام را به روی صحنه می‌برد. تصاویری که در هوا شناور می‌مانند و صحنه‌هایی جذاب را در پیش چشم ما به نمایش خواهند گذاشت.

تصور کنید بتوانید تصاویری رنگی و کوچک را به صورت سه بعدی در فضای اطراف خود طراحی کرده و معلق نگاه دارید. بله این تکنولوژی ارزان قیمت این امکان را به شما می‌دهد! تصاویری که در نهایت تولید می‌شود، به مانند پرینت‌های سه‌بعدی از هر زاویه‌ای قابل مشاهده‌اند و نیز مزایای آنها نسبت به پرینت سه بعدی این است که تصاویر در هوا تحرک سریعی دارند.


بیشتر بخوانید: فناوری فضایی و کاربردهای آن در ستاره شناسی و علوم دیگر


صفحه نمایش بزرگ R2-D2 یکی از شاخصه‌های علمی‌ – تخیلی “جنگ ستارگان” بود که پرنسس لیا بوسیله آن در هوا به خلق تصاویر سه بعدی می‌پرداخت. اکنون این تکنولوژی دیگر مرزهای تخیل را درنوردیده و به لطف “ذرات غبار مانند” که کوچک‌ترین صفحه نمایش ساخته شده هستند، هر چه بیشتر رنگ و بوی واقعیت به خود می‌گیرند.

بر اساس مطالعه‌ای که چهارشنبه گذشته در مجله نیچر منتشر شد، دانشمندان توانسته‌اند به چگونگی دستکاری ذرات تقریبا غیر قابل مشاهده در هوا پی ببرند و به واسطه آن به ساخت تصاویری سه بعدی مشغول شوند که نسبت به هولوگرام‌‌ها وضوح بیشتر دارند و واقعی‌تر به نظر می‌رسند.

این مطالعه که به رهبری دنیل اسمالی (Daniel Smalley) انجام گرفته است بیان می‌کند که با استفاده از این تکنولوژی می‌توان چیز‌هایی در فضا پرینت کرد که به سرعت از میان می‌روند.

پپروانه هولوگرافیک
این پروانه معلق توسط یک ذره منفرد و تحت روش تکنیکی به نام “نمایش حجمی” ساخته شده است. (اعتبار : Smalley Holography Group)

به عنوان مثال دانشمندان توانستند یک پروانه کوچک خلق کنند که به ظاهر بر روی یک انگشت در حال رقصیدن است. آنها همچنین توانستند تصویر یک دانشجو که در حال تقلید صحنه‌ای از جنگ ستارگان در مورد پرنسس لیا بود را به صورت سه بعدی پرینت بگیرند.


بیشتر بخوانید : محققان کره ای برای اولین بار در جهان واقعی هولوگرام سه بعدی ایجاد کردند


با وجود انواع مختلفی از هولوگرام‌ها که امروزه موجود است، با قاطعیت می‌توان گفت این تکنولوژی نزدیک‌ترین چیز به سکانس‌های مربوط به هولوگرام در جنگ ستارگان است.

کورتیس برودبنت (Curtis Broadbent)، از دانشگاه راچستر در نیویورک که در این مطالعات شرکت نداشته اما در مطالعه‌ای مشابه به رقابت می‌پرداخته، می‌گوید:‌

 کاری که آنها انجام داده‌اند، فوق‌العاده جالب است. با استفاده از این تکنولوژی، همه از زاویه خودشان به تصویر نگاه می‌کنند. این وضعیتی استثنایی است که حتی در هولوگرام هم وجود ندارد.

پروفسور اسمالی، استاد مهندسی الکتریک دانشگاه بریگهام یانگ در یوتا می‌گوید ذرات ریز موجود در هوا درست مانند اشعه‌های فیلم جنگ ستارگان توسط نور لیزر کنترل می‌شوند. با این همه، ایده این کار از یک فیلم علم تخیلی دیگر الهام گرفته شده است.

در سکانسی از فیلم “مرد آهنی” (Iron Man) جایی که کاراکتر تونی استارک یک دستکش هولوگرافیک را پوشید. البته این اتفاق در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد؛ چرا که دست تونی استارک منجر می‌شود و تصویر از هم می‌پاشد.

پروفسور اسمالی می‌گوید:

رفتن از یک ایده علمی تخیلی مثل هولوگرام به سمت ساخت این تکنولوژی جدید که از نظر فنی نمایش حجمی (Volumetric Display) نام می‌گیرد، درست مانند آن است که فناوری پرینت معمولی دوبعدی را به پرینترهای نوین سه بعدی ارتقا دهیم. شاید تصور کنید که هولوگرام‌ها تصاویری سه بعدی را پیش چشمان ما می‌گذارد، اما باید اشاره کنم که تمام این حقه در سطوح دو بعدی رخ می‌دهند.

پروفسور اسمایلی می‌‌گوید: “کلید حل این معما اینجاست که باید ذرات را به دام انداخت و حول یک جسم شکننده تصویر، مانند دست تونی استارک، به حرکت درآورد. به این ترتیب دست و یا سایر اجسام محدودیت به شمار نمی‌آیند.” ابتدا، پروفسور اسمالی گمان می‌کرد که جاذبه منجر به سقوط ذرات خواهد شد و این امر پایداری تصویر را غیرممکن می‌کند، اما انرژی نور لیزر فشار هوا را تغییر می‌دهد و ذرات را در هوا نگاه می‌دارد.

پروفسور مایکل باو (Michael Bove) از موسسه تکنولوژی ماساچوست در کمبریج و اعضای تیم تحقیقاتی، می گوید:

در نسخه‌های دیگر تکنولوژی نمایش حجمی از نمایشگر‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود، در این حالت شما دیگر نمی‌توانید انگشت خود را درون تصویر ببرید، چرا که انگشت شما تکه تکه خواهد شد، البته انتخاب با خودتان است!

فرآیند تشکیل یک تصویر سه بعدی بوسیله تکنولوژی “نمایش حجمی”. فیزیکدانان تصاویر نوری و سه بعدی معلقی را با هدایت نور لیزر بر روی ذرات معلق در هوا تولید می‌کنند. در دامه آنها قادر هستند بر روی این تصاویر نورپردازی کنند. از آنجایی که این ذرات با سرعت کافی تحرک دارد، چشم انسان قادر است یک تصویر خطی معلق را درک کند. در این تصویر که تیم خبری مجله نیچر آن را تهیه کرده، خط نور لیزر و محل تمرکز آن قابل مشاهده است. (اعتبار : Nature)

پروفسور باو می‌گوید دستگاه نمایش تله اپتیکالی که پروفسور اسمالی از آن استفاده می‌کند، در حدود یک و نیم برابر جعبه غذای کودکان اندازه دارد. تا به امروز این تکنولوژی فقط در مقیاس ریز قابلیت نمایش دارد، اما با تلاش بیشتر و از استفاده از پرتو‌های چندگانه، تیم تحقیقاتی امیدوار است بتواند تصاویر بزرگتری را روی پرده ببرد.

امیدواری‌ها بر آن است تا این تکنولوژی روزی بتواند در روند راهنمایی‌های پزشکی، سرگرمی کاربرد داشته باشد. اما با توجه به محدودیت‌های این تکنولوژی مانند اندازه کوچک تصاویر، هنوز تا استفاده از کاربردهای روزمره این تکنولوژی سال‌های زیادی باقی است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : CSMonitor

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر