;
coinex

بررسی اپلیکیشن 141 ؛ هر آنچه که باید در مورد برنامه همراه سفر 141 بدانید

اپلیکیشن 141

اپلیکیشن 141 متعلق به مرکز مدیریت راههای کشور یکی از اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی در زمینه راهنمای سفر است که امکاناتی بی‌نظیر از وضعیت جاده‌ها و هرچه کاربران برای یک سفر ایمن لازم دارند، در اختیارشان قرار می‌دهد.

انگار همین دیروز بود که ما ایرانی‌ها وقتی میخواستیم سفر کنیم یا کسی میخواست به شهرما بیاید با تماسی که با شهرمقصد می‌گرفتیم یا مسافرمان با ما می‌گرفت، از شنیده‌هایمان از وضعیت جاده می‌گفتیم و از اینکه آیا جاده در زمستان باز است و یا خطری در راه وجود دارد، از اینکه باید مواظب باشیم و چگونه راه را طی کنیم و چه سرعتی داشته باشیم، سخن می‌گفتیم.

مدت زیادی از روزهایی که ایرانیها برای سفر کردن فقط کوله بار می‌بستند و راهی جاده می‌شدند و بعضا همین دل به دریا زدن باعث میشد با مشکلات زیادی روبرو شوند، با مشکلاتی که از بدی آب و هوا گرفته تا انسداد جاده ‌ها، همگی باعث میشد، تلخی ماحصل چیزی باشد که از سفر باقی می‌ماند ولی روزها گذشت و به روزی رسیدیم که حالا هر کسی در هر کجای ایران می‌تواند به راحتی یک جستجوی ساده و استفاده از فناوری‌های روز، به اطلاعات دسترسی داشته باشید که شاید حتی رانندگان حاضر در یک آزادراه و مسیر نیز از آن مطلع نباشند!

اپلیکیشن 141

اپلیکیشن 141

یکی از ابزارهای بسیار کامل و جامع در زمینه اطلاعات سفر و جاده‌های کشور ، سایت و اپلیکیشن 141 است که به همت مرکز مدیریت راه‌های کشور راه‌اندازی شده و امکانات بی‌نظیر و خارق‌العاده‌ای دارد. این اپلیکیشن حرفه‌ای و سایت این مرکز، یکی از کامل‌ترین ابزارهای لازم برای گردشگری است که حالا تبدیل به یکی از توصیه‌های واجب و فراموش نشدنی راهنمایان سفر و گردشگری شده است. در حال حاضر کمتر کسی پیدا می‌شود که قبل از سفر و حتی قبل از بستن کوله بار خود سایت یا اپلیکیشن 141 را چک نکند و تصمیماتش را بر اساس این اپلیکیشن اتخاذ نکند!

ویژگی‌ها و امکانات

امروزه استفاده از برنامه همراه 141 برای افرادی که قصد سفر دارند معانی دیگری یافته که برای مسائل و برنامه‌های مختلفی قابل استفاده است. در ادامه با معرفی ویژگی‌هایی که این برنامه همراه سفر دارد، نشان می‌دهیم که گزافه گویی نیست اگر بگوییم، اپلیکیشن 141 یک همراه لزومی برای هر “بیرون آمدنی از خانه” به شمار می‌رود!

مشاهده آخرین تصاویر دوربین‌های نظارتی

یکی از امکانات فوق العاده برنامه همراه 141 ، امکان مشاهده آخرین تصاویر مربوط به دوربین‌های نظارتی سطح جاده‌های کل کشور است. قبل از این صرفا کاربران می‌توانستند با تماس تلفنی و یا از طریق سایت صرفا از طریق علائم و نشانه‌ها و اخبار از وضعیت جاده‌ها با خبر شوند ولی در حال حاضر و با استفاده از پیشرفت عالی این اپلیکیشن، امکان مشاهده 3 تصویر آخر گرفته شده توسط دوربین‌های نظارتی کل کشور امکان پذیر بوده که به کاربر امکان می‌دهد دقیقا بداند، همین حالا چه صبح زود باشد و چه ظهر و آفتاب سوزان و چه نیمه‌های شب، چه اتفاقی در جاده‌های کشور درحال رخ دادن است.

این امکان در فصول پاییز و زمستان که جاده‌های کشور با بارش برف و باران بسته می‌شوند یا عبور و مرور از آنها با مشکل مواجه می‌شود، کاربرد بیشتری دارد. کاربر با مشاهده دقیق وضعیت جاده می‌تواند تصمیم بگیرد که به جاده برود یا نه! یا اینکه مثلا برای رفتن به شمال کشور مسیر جاده چالوس مناسب است یا اینکه بهتر از مسیر رشت به شمال کشور برود. این بی‌نظیر است که بدانید وضعیت ترافیک خروجی تهران به سمت مشهد چگونه است و با توجه به ترافیک، مسیر و ساعت حرکت خود را تنظیم نمایید.

امکان نمایش دستگاههای تردد شمار

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب اپلیکیشن 141 امکان مشاهده ریز جزئیات ترددهای انجام شده در مسیرهای مختلف کشور است. با استفاده از این امکان می‌توانید متوجه شوید که سرعت میانگین رفت و برگشت خودروها در جاده‌ها چقدر است و با توجه به سرعت میانگین، مدت زمان لازم برای سفرتان را حدس بزنید!

همچنین از دیگر امکانات این بخش، اعلام وضعیت ترافیک جاده هاست که با توجه به سرعت میانگین خودروها در سطوح مختلف روان و سنگین و نیمه سنگین دسته بندی می‌شود که به کاربر برای انتخاب مسیر کمک خوبی می‌کند.

 

وضعیت آب و هوا را با چاشنی سفرهای جاده ای ببینید

شاید این امکان جزو امکاناتی باشد که در اپلیکیشن‌های اختصاصی آب و هوا به صورت بهتری وجود داشته باشد ولی نکته متمایز کننده این سرویس در اپلیکیشن 141 این است که وقتی اطلاعات آب و هوایی در کنار سایر امکانات موجود در این برنامه قرار می‌گیرد به کاربر کمک می‌کند تا بهترین مسیر را با توجه به معیارهای مختلف انتخاب کرده و از اشتباهات ناخواسته جلوگیری شود. این امکان با نمایش علائم هواشناسی کمک حالی برای انتخاب بهترین مسیر به‌‌حساب می‌آید.

 

نمایش تصادفات رانندگی

برای بسیاری از راننده‌های ایرانی پیش آمده که با وجود چک کردن بسیاری از موارد از طریق هواشناسی، پلیس و راننده‌های حاضر در مقصد، بازهم با یک اتفاق ناگوار مواجه می‌شوند و در یک ترافیک بسیار شدید گیر می‌کنند که خارج شدن از آن بسیار سخت و وقت‌گیر است. اما یکی دیگر از دلایلی که می‌گوییم 141 بهترین ابزار همراه سفر و گردشگری در ایران است، همین موضوع اطلاع از تصادفات جاده‌ای‌ست؛ چراکه باعث می‌شود مسافرین قبل از سفر از اتفاقات جاده‌ای باخبر شده و از سفرهای غیرضروری خودداری کند و یا حداقل سفر خود را به تعویق بیاندازد.

نمایش جاده‌های در دست تعمیر

یکی از اتفاقات همیشگی بسیاری از جاده‌های ایران این است که همیشه بخشی از جاده‌ها در دست تعمیر هستند. این اتفاق موجب می‌شود یا جاده بسته باشد و یا با کاهش سرعت همراه باشد. اگر نمی‌خواهید غافلگیر شوید و احتمال تصادفتان بالا رود، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر خود از طریق برنامه همراه 141، آخرین عملیات راهداری را مشاهده کنید و برنامه‌ریزی تاخیرهای احتمالی را داشته باشید.

اطلاع از بسته بودن جاده‌ها

یکی از اتفاقات ناگواری که اغلب برای مسافرین جاده‌های شمالی و شمال غربی کشور پیش می‌آید این است که همه برنامه ریزی‌ها را انجام می‌دهند و به جاده می‌زنند ولی وقتی وارد جاده‌ای مثل جاده چالوس می‌شوند با ماشین پلیسی روبرو می‌شوند که جاده را بسته است! این اتفاق برای نگارنده این مطلب اتفاق افتاده( البته به نحوی دیگر) که صرفا دلیل این اتفاق عدم اطلاع راننده از انسداد جاده بوده است که با استفاده از 141 به راحتی قابل پیش‌بینی بود و می‌توانست از اتلاف وقت و هزینه نیز جلوگیری شود.

امکان نمایش اطلاعات کاهش سرعت در سطح جاده‌های کشور

نمایش کاهش سرعتهای موجود در سطح همه جاده‌های کشور یکی دیگر از امکانات جالب اپلیکیشن 141 به‌شمار می‌آید. مثلا در جاده‌ای مانند جاده زنجان به قزوین که سرعت مجاز در آن 120 کیلومتر در ساعت است، در صورتیکه به دلایل مختلف سرعت میانگین و یا دستوری این جاده کاهش پیدا کند و به عدد به طور مثال 60 کیلومتر در ساعت برسد، در این بخش نمایش داده شده و کاربر برنامه‌ریزی زمانی لازم را برای سفر خود انجام می‌دهد. زمان طی مسافت نیز در این مسال از 4 ساعت به 6 ساعت افزایش یافته که این اطلاعات کمک شایانی به برنامه‌ریزی سفر کاربران خواهد کرد.

 

نمایش اطلاعات پمپ بنزین‌ها

یکی از نیازهای اساسی مسافرین در سفرهای طولانی سوخت است که اگر برنامه‌ریزی درستی روی آن انجام نشود، مشکلات فراوانی برای راننده و مسافرین در پی خواهد داشت. به طور مثال در مسیر تهران به مشهد، مسیری 1000 کیلومتری در انتظار مسافرین است که برای خودرویی مثل پراید نیاز به حدقل حداقل 70 لیتر بنزین است. باک این خودرو چیزی در حدود 35 لیتر گنجایش داشته و طبیعتا در حوالی 4-5 لیتری پایان گنجایش باک، باید نسبت به تجدید سوختگیری اقدام شود. در همین مسیر و در جاده سبزوار – شاهرود که مسافتی در حدود 300 کیلومتر دارد، اگر راننده برنامه‌ریزی درستی نداشته باشد و در نزدیکی‌های شاهرود یا سبزوار اقدام به تجدید سوختگیری نکند، قطعا سرانجامی جز ماندن در جاده نخواهد داشت!

این قابلیت به راننده کمک می‌کند تا بداند چقدر با پمپ بنزین بعدی فاصله دارد تا مقدار بنزین لازم را به خودروی خود اضافه کند. همچنین در جاده‌های کوهستانی نیز به دلایل مختلف از جمله کولاک و مصرف بالاتر بنزین، به دلیلی دیگر راننده باید به فکر سوختگیری‌های زودتر از موعد باشد!

 امکان نمایش مجتمع‌های خدمات رفاهی و بهداشتی، مساجد و نمازخانه‌ها

اگر از آن طیف افرادی هستید که در هنگام سفرهای غیرضروری صرفا به رسیدن به مقصد فکر نمی‌کنید و می‌خواهید با خیالی آسوده و خاطری جمع سفر کنید و از هر موقعیتی برای خوشگذرانی و استراحت استفاده می‌کنید، قطعا می‌دانید که خدمات بین‌راهی و ‌مجتمع‌های رفاهی علی‌الخصوص در سالهای اخیر، به مکان‌های بسیار خوبی برای این کار تبدیل شده‌اند. نمونه‌هایی همچون مجتمع مهتاب، مهر و ماه، آفتاب و امام رضا نمونه‌هایی از این مجموعه‌های رفاهی هستند. تعداد این مجتمع‌های بین راهی زیاد بوده و قطعا شناخت آنها برای همه امکان پذیر نیست و قرار هم نیست که اسامی و آدرس آنها را به خاطر بسپارید! بلکه کافیست وقتی که قصد سفر کردید اپلیکیشن 141 را باز کرده، ز وجود این اماکن خدماتی در بین مسیر مطلع شوید و برنامه ریزی‌های استراحت و تجدید قوایتان را در این مکان‌ها انجام دهید.

با برنامه‌ریزی درست می‌توانید از عجله‌هایی که باعث پشیمانی می‌شوند جلوگیری کنید! به طورمثال اگر بدانید در جاده قزوین به زنجان مجتمع بین راهی اول چه امکاناتی دارد که مجتمع دومی ندارد و یا بالعکس، دیگر با دیدن یک مجتمع، عجله‌ای برای ایستادن نخواهید داشت!

بیشتر بخوانید: بررسی پیام رسان آی گپ ؛ هر آنچه که باید در مورد اپلیکیشن ایرانی آی گپ بدانید

 

محافظان راه را بشناسید و مکانشان را بدانید!

یکی از نهادهایی که در سفر به مسافرین ارائه خدمات می‌کند راهدارخانه‌ها هستند که وظیفه نگهداری از جاده‌ها را بر عهده دارند. بیشترین خدماتی که از راهدارخانه‌ها مشاهده می‌شود و برای مسافرین ملموس است زمان‌هایی است که جاده دچار مشکل شده و یا در مناطق کوهستان به دلیل برف و یخبندان، به کمک مسافرین گرفتار شده می‌آیند. برای اینکه بتوانید علاوه بر سایر نهادهای خدمت‌رسان در جاده ها، از خدمات راهدارخانه‌ها نیز بهره ببرید، می‌توانید از این بخش اپلیکیشن 141 بهره مند شوید.

 

بیمارستان‌ها و مجتمع‌های درمانی بین راهی

بیماری و اتفاقات ناگوار در هر مکان و حالتی برای افراد پیش می‌آید و دور از انتظار نیست. ولی آمادگی برای جلوگیری از عواقب بد این اتفاقات و رسیدگی به موقع از جمله وظایفی است که مسافرین جاده‌های کشور می‌توانند با انجام به موقع آنها از اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

یکی از مواردی که البته امیدواریم مورد استفاده شما کاربر عزیز تکراتو قرار نگیرد، بخش بیمارستان‌ها و مجتمع‌های درمانی است که برای اتفاقات غیرمترقبه و یا برای بیمارها قابل استفاده است. اگر فرد مسنی همراهتان است یا کودکی در خودروی شماست، احتمال اینکه نیاز به این مکان‌ها داشته باشید بیشتر از بقیه است چرا که این دو قشر از جامعه ریسک بیشتری در مقابل بیماری‌ها دارند. پس با استفاده از این قابلیت می‌توانید از نزدیک مراکز درمانی به خودتان مطلع شده و بهترین تصمیم را برای نجات عزیزانتان بگیرید.

امکان نمایش اطلاعات اورژانس‌های بین راهی

البته شاید بگویید این امکان یک قابلیت بیهوده بوده که در اپلیکیشن 141 قرار گرفته است ولی باید بگوییم اشتباه می‌کنید چرا که خیلی وقتها لزوما اتفاقی نمی‌افتد که نیاز فوری به اورژانس باشد و طبیعتا در اغلب موارد، تماسی نیز با مراکز اورژانس گرفته نمی‌شود. استفاده از این بخش در مواقعی است که اوضاع اضطراری نبوده و برای چک سلامتی یا دیگر موارد در این حوزه، نیاز به حضور اورژانس باشند.

نمایش تعمیرگاه‌ها

یکی دیگر از امکانات جالب اپلیکیشن 141 نمایش تعمیرگاههای بین راهی است که به شما کمک می‌کند تا نزدیکترین تعمیرگاه به خودتان را پیدا کنید و اگر مشکل غیرحادی ( که مجبور به توقف نشده باشید که در این مواقع مورد آخر به دردتان خواهد خورد ) برایتان پیش آمده و نیاز به بازدید تعمیرکار دارید، با این اپلیکیشن تعمیرگاه مدنظرتان را بیابید و به آن مراجعه کنید.

اگر برای اسکان، مکان لازم دارید روی اپلیکیشن 141 حساب کنید!

حتما برایتان پیش آمده که به شهری سفر کرده‌اید و آنجا به دلایل مختلف جایی برای اسکان نیافتید. این اتفاق در زمانی که برنامه‌ریزی سفر بهم خورده و در شهری گیر افتاده باشید بیش از پیش برایتان ملموس خواهد بود. اگر در این مواقع نیازمند یک راهنما برای اسکان اضطراری خود هستید، دیگر نیازی به پرس‌و‌جو از مردم عادی نیست که ممکن است راهنمایی خوبی نیز انجام ندهند! فقط کافی است از طریق این اپلیکیشن نزدیک ترین محل‌های اسکان را بیابید و به آنها مراجعه کنید. این امکان برای گردشگرانی که دوست دارند سفرهای ارزان و بی‌دردسر را با خودروی خود یا دیگر وسائل نقلیه تجربه کنند، بسیار قابل سودمند است.

مسیریاب 141

یکی از امکانات کاربردی برنامه همراه 141 بخش مسیریاب این اپلیکیشن است که به کاربران امکان می‌دهد با ارائه مبدا و مقصد موردنظر، از بهترین مسیری که با انسداد و مشکلات دیگر همراه نیست، استفاده کرده و جزئیات سفر پیش روی کاربران را به او اطلاع دهد. این امکان را شاید بتوان کاربردی‌ترین امکان این اپلیکیشن ایرانی نامید، چراکه اطلاعات بسیار کاملی از تمامی جاده‌های فرعی و اصلی بین مبدا و مقصد موردنظر کاربرا را در اختیارش می‌گذارد.

امکان نمایش اطلاعات پایگاه‌های فنی امداد خودرو

آخرین امکان از امکانات بی‌نظیر اپلیکیشن همراه سفر 141 امکان مشاهده اطلاعات پایگاههای فنی امدادخودرو است که در مواقع خرابی خودرو تنها جایی است که به دادتان خواهد رسید! این مراکز که خدمات اضطراری فنی تعمیرگاهی را به مشتریان ارائه می‌دهند در صورت نیاز، کار جابجایی خودرو را نیز انجام داده و افراد را از معطل ماندن در جاده‌ها نجات می‌دهند.

جمع بندی

در پایان باید گفت این برنامه جزو معدود برنامه‌هایی است که از سوی ارگان‌های دولتی منتشر شده و امکانات بی‌نظیری در آن قرارداده شده که از نظر تجربه کاربری نمره قابل قبولی می‌گیرد. همچنین با توجه به آپدیت‌های خوبی که برای رفع مشکلات اپلیکیشن و بهبود عملکردها شاهد هستیم،جای انتقادهای بیهوده را گرفته و امیدواریم این اپلیکیشن بتواند جایگاه بهتری نسبت حال حاضر داشته باشد و شاید در بهبود فرهنگ رانندگی و مسافرتی ایرانیان نقش بسزایی را ایفا نماید.

دانلود اپلیکیشن 141

در ادامه با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید برنامه همراه 141 را از مایکت دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن از کافه بازار

دانلود اپلیکیشن

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر