;
coinex

دریافت تسهیلات نظام وظیفه تخصصی توسط افراد فعال در شرکت های دانش بنیان، پارک‌های علم‌وفناوری

دریافت تسهیلات نظام وظیفه تخصصی توسط افراد فعال در شرکت های دانش بنیان، پارک‌های علم‌وفناوری

تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم ‌و فناوری و شرکت‌های فناور تعلق می‌گیرد!

معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و همچنین بنیاد ملّی نخبگان به منظور پشتیبانی از فعالیت‌‌های تخصصی دانش‌آموختگان برترِدانشگاهی که مشغول به فعالیت‌‌های فنّاورانه هستند، تسهیلات نظام وظیفه تخصصی در نظر گرفته‌اند. یعنی افرادی که فعال در شرکت‌های دانش بنیان، مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و فناور هستند مشمول طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی خواهند بود.

ماده 2 : چه کسانی مشمول طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی خواهند بود؟

در صورتی که هر یک از دانش‌آموختگان دانشگاهی در هریک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری تخصصی در یکی از شرکت‌های بیان شده مشغول به فعالیت باشند با در نظر گرفتن شرایط زیر مجاز به استفاده از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی خواهند بود.

تبصره 1 : دانش‌آموختگان دوره‌های دکتری حرفه‌ای و همچنین دوره‌های تخصص بالینی، تخصص پزشکی و فوق تخصص موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به ترتیب معادل با دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری تخصصی محسوب می‌شوند.

الف.شرایط شرکت‌های مجاز به معرفی متقاضی

شرکت بنا به بررسی و تأیید مرکز، لازم است تا شرایط زیر را داشته باشد:

1.اظهارنامه مالیاتی داشته باشد.

2.براساس اظهارنامه مالیاتی اقدام به فروش کالاها و خدمات خود کرده باشد.

ب.شرایط دانش‌آموخته برتر فناور

 دانش‌آموختگان برتر دوره کارشناسی

  • بیش از 3 سال از تاریخ پایان تحصیلات آنها نگذشته باشد. این مدت برای دانش آموخته خارج از کشور، شش سال است.
  • از اعضای مؤسس شرکت عضو اولین دوره هیئت مدیره شرکت بوده یا حداقل سه ماه مدیرعامل آن باشد.
  • در حال حاضر به صورت تمام وقت در حال کار در شرکت باشد و در مدت 3 ماه گذشته سابقه بیمه داشته باشد.
  • امتیاز لازم در جدول 1 را داشته باشد.

دانش‌آموختگان برترِ دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی

  • بیش از 3 سال از تاریخ پایان تحصیلات آنها نگذشته باشد. این مدت برای دانش آموخته خارج از کشور، شش سال است.
  • در حال حاضر به صورت تمام وقت در حال کار در شرکت باشد و در مدت 3 ماه گذشته سابقه بیمه داشته باشد.
  • امتیاز لازم در جدول 1 را داشته باشد.

تبصره 2 : اگر فرد در حین گذراندن دوره خدمت نظام‌ وظیفه باشد، سابقه بیمه پرداختی تا قبل از تاریخ شروعِ ‌خدمت وی در نظر گرفته خواهد شد.

جدول 1: حد نصاب امتیازهای مورد نیاز

مقطع دانش‌آموختگی فعالیت‌های فنّاورانه مجموع امتیاز مورد نیاز
کارشناسی دست‌کم 60 امتیاز دست‌کم100
کارشناسی‌ارشد دست‌کم 60 امتیاز دست‌کم 110
دکتری تخصصی دست‌کم 60 امتیاز دست‌کم

 

تبصره 3 : امتیازهای جدول1، به شرط فعالیت‌های نخبگانیِ مذکور در جدول 2 محاسبه می‌شوند. حداقل امتیازات حاصل از فعالیت‌های علمی صفر در نظر گرفته می‌شود.

تبصره 4 : دانشجویان دوره دکتری تخصصی که از رسالۀ دکتریِ خود با موفقیت دفاع کرده باشند، مشمول مزایای این شیوه نامه خواهند شد و ‌باید امتیاز جدول 1 را مانند دانش‌آموختگانِ دوره دکتری کسب نمایند.

تبصره 5 : در دوره خدمت تسهیلات نظام وظیفه تخصصی ، فرد حتما باید در ایران حضور داشته باشد و در صورتی که خروج از کشور لازم باشد مجوز بنیاد نخبگان نیروهای مسلح نیاز است.

تبصره 6 : مشمولان، در هنگام انجام وظیفه نباید مشغول به تحصیل باشند.

تبصره 7 : اگر متقاضی، حداکثر ده درصد کمتر از مجموع امتیاز جدول 1 را به دست آورده باشد، تصمیم گیری نهایی در مورد اعطای تسهیلات به وی، به نظر کارگروه موضوع ماده 5 بستگی خواهد داشت.

ماده 3 : سهمیه شرکت‌ها در طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی چقدر است؟

هر یک از شرکت‌‌های مشمول بند الف از ماده 2، می‌توانند در ابتدا یک تن و به ازای هر سه میلیارد ریال فروش سالیانه که براساس اظهارنامۀ مالیاتی مشخص شده است و یا به ازای هر پنج نفر کارشناس شاغلِ تمام وقت در شرکت که بر اساس فهرست بیمه مشخص شده است، یک تن دیگر را معرفی کنند.

تبصره : سهمیۀ اعلام شده فقط برای مدت یک سال و بر اساس سال مالیِ شرکت تعیین می‌شود و فقط برای همان سال نیز قابل استفاده خواهد بود.

ماده 4: تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

مشمولان این جایزه به بنیاد معرفی می‌شوند و دوره خدمت نظام ‌وظیفه خود را، مشتمل‌بر دوره آموزش نظامی و اجرای طرحی پژوهشی، فنّاورانه، فرهنگی یا مشابه‌ آن، طی خواهند کرد و کارت پایان خدمت نیز دریافت می‌کنند.

تبصره 1 : موضوع و مکان اجرای طرح‌های این بند بر اساس تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تعیین می‌گردد. بنیاد می‌تواند شرکت‌ها و مؤسسات مجاز را براساس تفاهم‌نامه موجود به ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد دهد.

تبصره 2 : زمان دوره خدمت نظام‌ وظیفه تخصصی حداقل برابر با نیمی از دوره رسمی نظام ‌وظیفه سایر مشمولان است که براساس مدت زمان اجرای طرح تعیین می‌گردد.

تبصره 3 : مشمولان این شیوه‌نامه مجاز هستند تا قبل از دریافت کارت پایان خدمت و پس از گذراندن دوره آموزش نظامی، در دستگاه‌های غیر نظامی استخدام شوند.

تبصره 4 : پرداخت حقوق دوره نظام‌ وظیفه تخصصی، حداقل مطابق مقررات ستادکل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.

ماده 5 : فرایند اجرای طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

فرایند اجرای طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به شرح زیر است:

  • شرکت بر اساس سهمیۀ تخصیص ‌یافته به آنها از سوی مرکز و همچنین براساس مفاد این شیوه نامه، افراد متقاضی را به مرکز معرفی می‌نماید.
  • فرد متقاضی، لازم است تا اطلاعات خود را در سامانۀ اطلاعاتی بنیاد بارگذاری کند.
  • پس از اینکه اطلاعات شرکت متقاضی از سوی مرکز تایید شد، افرادی که 90 درصد حد نصاب مجموع امتیاز را کسب کرده‌اند به عنوان برگزیده اولیه انتخاب خواهند شد.
  • پس از مشخص شدن صحت اطلاعات برگزیدگان اولیه به کمک بنیادهای نخبگان استانِ محل تحصیل یا سکونت متقاضی و همچنین محاسبه امتیاز متقاضیان، اگر متقاضی شرایط مادّه 2 را داشته باشد، به عنوان برگزیده نهایی انتخاب می‌شود.
  • پس از تکمیل شدن کاربرگ اطلاعات فردی دانش ‌آموخته برتر از سوی برگزیدگان و تأیید معاونت برنامه‌ریزی، بنیاد در ادامه مشمولان را به ستاد کلّ نیروهای مسلّح معرفی خواهد نمود.

تبصره 1 : اگر در هر مرحله مشخص شود که اطلاعات متقاضی خلاف واقعیت بوده است، از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی نیز به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و موضوع به لحاظ حقوقی پیگیری می‌گردد.

تبصره 2 : اگر با درخواست متقاضی موافقت نشود، متقاضی می‌تواند فعالیت‌های نخبگانی خود ارتقا دهد و بار دیگری البته در محدوده دوره مجاز پس از دانش‌آموختگی، درخواست خود را در سامانه ارسال نماید. لازم به ذکر است که بارگذاری درخواست‌های دیگر شش ماه پس از زمان آخرین درخواست متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

تبصره 3: دریافت درخواست‌ها و بررسی فعالیت‌های فنّاورانه در مرکز انجام می‌شود و بررسی پرونده علمی متقاضیان، تشکیل جلسه‌های کارگروه،‌ تنظیم صورت‌جلسه و تدوین گزارش دوره‌ای از اجرای شیوه‌نامه را معاونت برنامه‌ریزی برعهده دارد.

ماده 6: تفسیر مفاد و نظارت

شرح مواد مسکوت، تفسیر مفاد، طراحی نظام اجراییِ شیوه نامه و نظارت بر اجرای صحیح مفاد آیین‌نامه ‌و شیوه‌نامه، بر عهده معاونت برنامه‌ریزی است و باید در هر سال، گزارشی از اجرای این شیوه‌نامه تهیه ‌و ارائه کند.

تبصره: معاون برنامه‌ریزی لازم است تا در طول زمان اجرای این شیوه‌نامه، مصادیق دیگر فعالیت نخبگانی و تغییر امتیاز مصادیق موجود را شناسایی کرده و با تأیید رئیس بنیاد در جدول 2 اعمال نماید.

ماده 7: تصویب و اجرای آیین نامه طرح تسهیلات نظام وظیفه تخصصی

این شیوه‌ نامه در تاریخ 7/11/96 به تصویب رئیس بنیاد ملّی نخبگان رسید و اجرای آن از تاریخ 1/12/96 لازم است.

 

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر