;
coinex

بررسی تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن

تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن باعث افزایش نگرانی در بین مردم شده است. این تشعشعات دارای اثرات گرمایی خطرناک نیز هستند.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، عامه مردم در مورد تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن نگران هستند. بیماری‌های مختلفی که از تشعشعات پرتوهای رادیویی ناشی می‌شوند بر نگرانی‌های مردم در این زمینه افزوده‌اند. از جمله این تشعشعات رادیویی می‌توان به پارازیت‌ها، امواج وای‌فای، امواج تلویزیونی و تلفن همراه اشاره نمود که البته مسوولان در این زمینه معتقدند که براساس تحقیقات انجام شده، اثرات گرمایی این تشعشعات کمتر از حد استاندارد است.

ورود ابزارهای دیجیتالی و افزایش تشعشعات رادیویی و خطرات آن

همزمان با ورود ابزارهای دیجیتالی بود که نگرانی‌های افراد در مورد بیماری‌هایی که بر اثر تشعشعات رادیویی ایجاد می‌شوند، افزایش یافت. تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن امروزه برای همه افراد مشخص است و مردم اطلاعات کافی در این زمینه دارند. افزایش بیماری‌هایی چون سرطان‌های شناخته‌شده و ناشناخته، نگرانی در مورد تشعشعات رادیویی را در بین مردم افزایش داده است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان‌های مختلف است. البته دلیلی محکمی بر این امر وجود ندارد و این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است. تحقیقات جدیدی که در مورد تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن در یک موسسه تحقیقاتی آلمانی انجام شده است، نشان می‌دهد که نیاز به نگرانی خاصی در این زمینه، به خصوص در مورد تشعشعات آنتن‌های موبایل وجود ندارد .


بیشتر بخوانید : با این برنامه می توانید تمام امواج رادیویی اطراف خود را ببینید


پایش تشعشعات توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن سخن گفت و اعلام نمود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به اثر جمعی تشعشعات، پایش انجام خواهد داد. به گفته وی سازمان استاندارد نیز حدودی را تعیین کرده و پایش‌هایی را انجام داده است که براساس این پایش‌ها که اخیرا سازمان تنظیم مقررات انجام داده، مشخص شده است که استاندارد کشور در بیشترین میزان تشعشعات، حدود یک‌پنجم است.

محمد جواد آذری جهرمی در ادامه اعلام نمود که البته این تشعشعات، اثر گرمایی است و اثرات جهش و مانند آن را نمی‌توان در اندازه‌گیری‌ها مشخص کرد. صرفا هم امواج پارازیت نیست، بلکه وای‌فای، امواج فرستنده تلویزیونی و ارتباطات شهری هم هستند. وی ادامه داد که چیزی که آنها اکنون قادر به پایش آن هستند، حدود استاندارد است که از طریق آن اثرات گرمایی بررسی می‌شود که مشخص شود از حد استاندارد بالاتر هست یا نه.

بررسی دوره‌ای میزان تشعشعات در استان‌های کشور

حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی نیز پیش از این در مورد تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن و همچنین پایش امواج اعلام کرده بود که در تیرماه سال جاری نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای رگولاتوری در ۱۰ نقطه از شهرهای اهواز، تهران، کرج، شیراز، اصفهان، قم، تبریز و مشهد برای بررسی به سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شده است. براساس نتایج به دست آمده از بررسی‌های انجام شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران، میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی، کمتر است.

وی همچنین در مورد بررسی دوره‌ای میزان تشعشعات توضیح داد و اعلام نمود که علاوه بر مواردی که در آن به درخواست یا با شکایت کاربران تشعشعات اندازه‌گیری می‌شود، رگولاتوری خود به صورت دوره‌ای در کلان‌شهرهای کشور میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را بررسی می‌کند. به گفته وی سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همگی عضو کمیته حفاظت در برابر تشعشعات رادیویی و خطرات آن هستند.

وی تاکید نمود که در این کمیته وظیفه رگولاتوری اندازه‌گیری میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی است و لازم است تا در ادامه نتایج به‌دست‌آمده را برای سازمان انرژی اتمی ارسال کند تا آنها بتوانند نتایج را با استانداردهای ملی پرتوگیری تطبیق دهند.

سامانه بومی اندازه گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی

چندی پیش اعلام شد که متخصصان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موفق شده‌اند تا سامانه‌ی بومی اندازه‌گیری شدت میدان پرتوهای رادیویی را راه اندازی کنند که البته این سامانه در حال گذراندن تست‌های نهایی تایید نمونه در سازمان انرژی اتمی است.

این سامانه به درخواست و حمایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجرا شده و با ساخت این سامانه بومی، اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیسی و الکتریکی برای پایش حد تشعشعات تجهیزات بی‌سیم، امکان پذیر است.

بنابراین با استفاده از این سامانه بومی که شدت میدان پرتوهای رادیویی را اندازه گیری می‌کند، علاوه بر اینکه امکان جایگزینی نمونه‌های خارجی با داخلی وجود دارد، نگرانی مردم از اثرات امواج الکترومغناطیسی و تاثیرات مخرب تشعشعات رادیویی و خطرات آن در آینده‌ای نزدیک حل خواهد شد.

بررسی اثر گرمایی تشعشعات رادیویی و خطرات آن

تشعشعات رادیوفرکانس و مایکروویو فرکانسی در محدوده سه کیلوهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز قرار دارند و از اجاق‌های مایکروویو خانگی، سیستم‌های رادیویی، تلویزیونی، تلفن همراه و … منتشر می‌شوند. این تشعشعات دارای عوارضی هستند که در انسان بیشتر ناشی از تغییر درجه حرارت در بافت‌ها و سلول‌هاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آنها تحت عنون اثر گرمایی یاد می‌کند. البته نکته مهم دیگری که در بخش تشعشعات رادیویی و خطرات آن لازم است مورد توجه قرار گیرد، اثرات غیرحرارتی است که می‌تواند بر سیستم تولید مثل، تغییرات هماتولوژیک (خون‌شناسی) و هماتوپوئتیک، جهش‌زایی سوماتیکو تاثیر بگذارد و همچنین اختلالات عصبی رفتاری را نیز باعث شود.

در پایان باید گفت که در زمینه تاثیر مثبت یا منفی تشعشعات رادیویی و خطرات آن ، کارشناسان و متخصصان این حوزه اظهار نظرهای مختلفی مطرح کرده‌اند که البته تا کنون تاثیر مثبت یا منفی این تشعشعات بر سلامت انسان تائید نشده است. اگرچه بررسی‌های متعددی در کشورهای مختلف در مورد تاثیرات مخرب این تشعشعات و مخاطرات جدی امواج رادیویی صورت گرفته است، اما گروهی معتقدند که مضر بودن این تشعشعات هنوز اثبات نشده است.

 

بیشتر بخوانید: یک کمپانی در بریتانیا موفق شد که امواج فرکانس های رادیویی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر