;
coinex

انستیتو پاستور تولید واکسن ایرانی را در دستور کار خود دارد

موسسه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران قابلیت تولید بیش از ۵۰ نوع محصول را دارد. واکسن‌ها، کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی و سرم تزریقی از جمله مهمترین تولید این انستیتو است که به طور انحصاری تولید و روانه بازار داخلی می‌شود.

از مهمترین کیت‌های تشخیص آزمایشگاهی تولید شده توسط این موسسه که نقش عمده‌ای در بازار ایفا می‌کنند می‌توان به کیت‌های تشخیصی رایت و ویدال در درمان بیماری‌های حصبه و مالت اشاره کرد.

دکتر علیرضا بیگلری رئیس این موسسه از اختلال در تولید این محصول در اوایل سال جاری خبر دادند. مشکلی که به گفته ایشان نه تنها مرتفع شده است، بلکه انستیتو پاستور در تلاش است با اتکا بر تولید واکسن‌های ایرانی نقش علاوه بر بازار داخلی زمنیه حضور این محصولات در بازار‌های خارج از کشور را نیز فراهم کند.

بیگلری در این زمینه می‌گوید: “هرچند در حال حاضر تعدادی از تولیدات این مجموعه به برخی از کشورهایی صادر می شود، اما در آینده این موضوع به صورت گسترده تر به کشورهای مختلفی انجام خواهد گرفت. ولی سعی می‌کنیم نیازهای داخل کشور به واکسن ها را تامین و سپس زمینه صادرات آنها را به بسیاری از کشورها فراهم کنیم .”

این موسسه در تلاش است تا واکسن‌های متعددی را به مرحله تولید انبوه برساند. واکسن‌ “هاری انسانی” از جمله این موارد است که تا دو سال آینده مراحل ساخت‌ آن توسط محققان کشور انجام و به مرحله تولید خواهد رسید. همچنین کار تولید واکسن “پنتاوالان ایرانی” (معروف به واکسن پنجگانه کودکانه یعنی محاظت کننده در برابر بیماری‌های دیفتری ، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس انفلوانزا نوع ب) مطابق برنامه ریزی‌ها تا سه سال آینده به اتمام خواهد رسید.

دکتر بیگلری با بیان پیچیدگی‌های تولید واکسن “هپاتیت ب” و نیاز سالانه بالای کشور که گاهی به ۱۰ تا ۲۰ میلیون دوز هم می‌رسد، عنوان کردند که ایران در تولید این واکسن با موفقیت عمل کرده است.

انستیتو پاستور ایران

در انستیتو پاستور ایران بیش از ۱۵۰ محقق عضو هیئت علمی مشغول فعالیت و درصدد هستند تا نیاز کشور را در حوزه بهداشت و سلامت جامعه برطرف سازند. همچنین در موسسه انستیتو پاستور ایران بیش از ۳۰ سال است که امر تربیت نیروی‌های فعال در حوزه سلامت انجام می‌شوند. به طوری که بیش از ۲۵۰ دانشجو در این مرکز در حال تربیت هستند که اغلب آنها در سطح دکترای تخصصی به تحصیل می‌پردازند.

مرکز تولیدی آموزشی انستیتو پاستور ایران، در سال ۱۲۹۹ و در راستای ارتقای سطح بهداشت جامعه تاسیس شد. از جمله فعالیت‌های انستیتو پاستور ایران که پژوهشگران و محققان آن را به تلاش واداشته است می‌توان به مراقبت از بهداشت‌ آب‌های شهر تهران، مبارزه با طاعون در غرب کشور و تولید برخی واکسن‌ها اشاره کرد. همچنین وظایفی نظیر تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، تولید واکسن‌ها و کیت‌های تشخیصی، انجام پژوهش‌های علمی در حوزه پزشکی و سلامت و تربیت نیروی‌های کارا در حیطه فعالیت این موسسه گنجانده می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

منبع : ایرنا

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر