;
coinex

تلاش برای کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی ؛ راهکار چیست؟

امروزه استفاده از انواع مختلف شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان افزایش یافته است و اعتیاد به شبکه های اجتماعی یک مشکل جدی است.

به گزارش تکراتو، این روزها شبکه‌های اجتماعی بر روی یکایک فعالیت‌های روزانه افراد تاثیر گذاشته اند و به نوعی بر زندگی کاربران اینترنتی سلطه یافته‌اند، این که بتوانیم از این سلطه خود را برهانیم، بسیار حائز اهمیت است زیرا افزایش استفاده مشکل اعتیاد به شبکه های اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

بر اساس نتایج یک موسسه تحقیقاتی به نام Pew Research Center، ۵۹ درصد از کاربران اذعان کرده اند که بدون شبکه‌های اجتماعی و اینترنت نمی توانند زندگی کنند و به فعالیت های عادی خود بازگردند. به عبارتی دیگر، می توان گفت که بالغ بر دو سوم کاربران اینترنتی، دارای مشکل اعتیاد به شبکه های اجتماعی هستند و هم اکنون به شدت به اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی وابسته شده اند.

براساس این پژوهش آن دسته از کاربرانی که بالای ۵۵ سال سن دارند، خیلی راحتتر می توانند با نداشتن اینترنت و کنار گذاشتن عادت استفاده از شبکه های اجتماعی زندگی کنند. اما در جوانترها و بخصوص افرادی که زیر ۴۵ سال سن دارند به شدت اعتیاد به شبکه های اجتماعی دیده می شود.

راه هایی برای کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی

در این بین تعدادی از افراد اعتراف کرده اند که واقعا دچار مشکل اعتیاد به شبکه های اجتماعی هستند. یعنی ۴۰ درصد از افرادی که بیشتر در محدوده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال سن دارند، در این تحقیقات اذعان کرده اند که حاضرند از اعتیاد خود به شبکه های اجتماعی بکاهند اما نمی دانند که باید چکارهایی انجام دهند؟

پژوهشگران بسیاری بر سر این کارها به توافق دست یافته‌اند و اعلام کرده اند که با انجام دادن یک سری از فعالیت‌ها قادر خواهند بود از وابستگی شدید و اعتیاد به شبکه های اجتماعی بکاهند. در ادامه به بررسی این راهکارها خواهیم پرداخت.

1.اهمیت دادن بیشتر به روابط اجتماعی واقعی

 کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی در خانواده

انسان یک موجود اجتماعی است و کیفیت زندگی او بستگی زیادی به کیفیت روابط انسانی و اجتماعی وی دارد، بنابراین به راحتی می توان با افزایش و بهبود رابطه با دیگر افراد همچون دوستان، خانواده و فامیل به کاهش وابستگی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی کمک کرد.

2.فکر کردن به مطلبی که در شبکه های اجتماعی پست می شود!

 کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی با فکر کردن

قبل از ارسال و انتشار مطلب و پست در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و فیس بوک به تاثیر آن بر خود، دوستان، فالوورها و در نهایت تصورات جامعه فکر کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید شاید انتشار جزئیات دقیق از سفر، رستوران، غذا و سایر مکان هایی که می روید یا فعالیت های شخصی و خصوصی که انجام می‌دهید، هیچ اهمیت و جذابیتی برای دیگران نداشته باشد. بنابراین بهتر است خوب به آنچه که در فضای مجازی منتشر می کنیم، فکر کنید و مسئولیت عواقب آن را بر عهده بگیرید.

3.با دوستانتان تماس بگیرید، چت نکنید!

 کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی با عدم چت کردن

در بسیاری از مواقع، پیش می‌آید که تحت تاثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و غرق شدن در آن، دوستان صمیمی مدت ها با هم دیدار نمی کنند و یا  تماسی باهم نمی گیرند. آنها فکر می کنند که اگر پست‌های همدیگر را در اینترنت لایک کنند و یا به مختصر با هم چت و مکالمه اینترنتی داشته باشند، به خوبی با وی در ارتباط بوده‌اند. تماس‌های تلفنی و دیدارهای حضوری به افزایش و بهبود روابط اجتماعی کمک به سزایی می کند.

4.آخر هفته بدون اینترنت فراموش نشود!

 کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی با مطالعه

سعی کنید در ماه حداقل یک آخر هفته را بدون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را بگذارنید تا بتوانید و از بودن در کنار خانواده و دوستان لذت بیشتری ببرید. از وابستگی خود به فضای مجازی بکاهید و با این کار به کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی کمک کنید. به سفرهای کوتاه و پیک‌نیک‌های یک روزه بروید یا در پارک و بوستان‌های محل زندگی خود به انجام حرکات ورزشی بپردازید.

این کار علاوه بر اینکه به شما کمک می کند ذهنتان به سمت و سوی گوشی همراه و شبکه‌های اجتماعی نرود، برای سلامتی روح و جسم تان بسیار مفید خواهد بود. شما همچنین می توانید در صورت خانه ماندن، به مطالعه کتاب های مورد علاقه یا گوش سپردن به کتاب های صوتی تان بپردازید و از زمان خود لذت ببرید.

5.زندگی را زندگی کنید!

 کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی با تفریح

اگر همه ما تنها در زندگی خودمان باشیم و سعی کنیم از لحظات و روزهای خود لذت برده و از فرصت های پیش آمده بهترین استفاده را بکنیم، دیگر وقتی برایمان باقی نمی ماند که بخواهیم از زندگی دیگران مطلع شویم و یا از شبکه های اجتماعی استفاده کنیم.

محققان و کارشناسان بر این باورند که اعتیاد به شبکه های اجتماعی ، می‌توانند با انجام و اجرای توصیه‌های بالا تا حد بسیاری از عادت های ناسالم خود بکاهند و به زندگی عادی خود بازگردند.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر