;
coinex

بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای (Xiaomi Redmi 5A) ؛ ارزان، زیبا و کارآمد!

شیائومی از برترین برندهای جهان است. گوشی‌های این برند در آسیا با نام آیفون‌های چینی شناخته می‌شوند. در این مطلب به بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای (Xiaomi Redmi 5A) پرداخته‌ایم.

همان طور که همه ما می‌دانیم، شیائومی به عنوان پادشاه صنعت ساخت گوشی‌های ارزان قیمت و اقتصادی شناخته می‌شود. تقریبا هر گوشی هوشمندی که توسط این سازنده مشهور چینی عرضه شده، توانسته است توجه زیاد کاربران را به خود جلب کند و انتظارات آن‌ها را برآورده سازد. شیائومی ردمی 4 ای یکی از برترین گوشی‌های این سازنده بود و توانست تعریف جدیدی را بین نسبت قیمت و کارایی و عملکرد یک موبایل ارائه دهد.

شیائومی برای این که یک دوره بازنشستگی رنگین را برای این گوشی هوشمند فراهم سازد، مدل ردمی 5A را به عنوان جانشین آن معرفی کرد. شیائومی ردمی 5 ای در مقایسه با ردمی 4 ای به میزان کمی بهینه سازی شده و تفاوت اندکی با این گوشی هوشمند دارد. این اسمارت فون در واقع چیزی مابین وان پلاس 5 و وان پلاس 5 تی را در ذهن شما تداعی می‌کند.

آنچه که در بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای برتری آن را نشان می‌دهد، سخت افزارهای به کار رفته در این محصول است. سازنده بزرگ چینی مدل مجهز به رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی این محصول را با قیمت 93.87 دلار و مدل دارای رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی این گوشی زیبا را با قیمت 109.52 دلار وارد بازار کرده است.

بد نیست بدانید که این سازنده بزرگ ابتدا تعداد 5 میلیون دستگاه اولیه مدل 2 گیگابایتی ردمی 5 ای را با قیمت 78.23 دلار در اختیار کاربرانش گذاشته بود. البته این اعداد و ارقام مربوط به بهای این دستگاه در بازارهای شبه قاره هند است. قیمت شیائومی ردمی 5A رجیستر شده در بازار ایران با حداقل نوسان ممکن، از 500 هزار تومان تا 550 هزار تومان متغیر است.

حال سوال اصلی که در رابطه با ردمی 5 ای مطرح شده این است که آیا این گوشی هوشمند می‌تواند یک گزینه خرید خوب برای کاربران علاقمند به گوشی‌های ارزان قیمت باشد یا خیر؟ در این نوشتار سعی کرده‌ایم که به این سوال پاسخ دهیم. با تکراتو همراه باشید.

بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای

طراحی

طراحی

  • بدنه محکم
  • کوچک با کاربردی آسان
  • کاور پشتی مناسب و منحنی شکل
  • یک گوشی عالی برای استفاده با یک دست

شیائومی ردمی 5A از یک بدنه زیبا با طراحی یکپارچه بهره می‌برد. سازنده مشهور چینی در ساخت این گوشی هوشمند از یک پوشش فلزی قرار گرفته بر روی یک کاور پلاستیکی پشتی مرغوب استفاده کرده است. ردمی 5 ای ظاهری شبیه به سایر گوشی‌های سری ردمی شیائومی دارد و حس در دست داشتن ردمی 4 را به شما منتقل می‌کند.

دیواره‌های جانبی این گوشی هوشمند از فلز ساخته شده‌ و از این رو مقاومت بسیار خوبی را به این گوشی هوشمند بخشیده‌اند و شما هم این مقاوم و محکمی را حس می‌کنید. ردمی 5 ای، 140.4 میلی‌متر طول، 70.1 میلی‌متر عرض، 8.4 میلی‌متر ضخامت و 137 گرم وزن دارد و به راحتی در یک دست قرار می‌گیرد.

طراحی
کلیدهای ناوبری ردمی 5 ای فاقد سیستم روشنایی پشتی هستند.

شیائومی سبک طراحی به کار رفته در ردمی 4 ای را در ساخت شیائومی ردمی 5 ای نیز دنبال کرده و یک دوربین سلفی، خروجی صوتی و سنسور مجاورت را در بالای نمایشگر این گوشی هوشمند قرار داده است. کلیدهای ناوبری خازنی این محصول در زیر نمایشگر آن قرار گرفته‌اند و فاقد سیستم روشنایی پشتی هستند.

سازنده مشهور چینی کلید پاور/قفل گوشی را به همراه کلید تنظیم صدا در دیواره جانبی سمت راست این گوشی اقتصادی زیبا قرار داده است. در دیواره جانبی سمت چپ این گوشی هوشمند هم دو پورت تعبیه شده که یکی از این پورت‌ها دو سیمکارت را در خود جای می‌دهد و پورت دیگر برای نصب کارت حافظه میکرو SD به کار می‌رود.

طراحی
شیائومی ردمی 5 ای از یک سنسور مادون قرمز بهره می‌برد. این سنسور در بالای گوشی در کنار میکروفون ثانویه این دستگاه نصب شده است.

موبایل شیائومی ردمی 5 ای در پایین خود یک پورت میکرو یو اس بی و میکروفون کارآمد و در بالای خود یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون و سنسور مادون قرمز را جای داده است. شیائومی یک دوربین اصلی و فلش LED را در گوشه بالایی سمت چپ و اسپیکر را در قسمت پایین پنل پشتی این گوشی اقتصادی نصب کرده است. توری اسپیکر با کمی برآمدگی ساخته شده تا زمانی که پشت گوشی بر روی یک سطح قرار می‌گیرد، صدای اسپیکر راحت‌تر منتشر شود.

در مجموع می‌توان گفت که سبک طراحی و کیفیت ساخت ردمی 5 ای شیائومی برای آن دسته از کاربرانی که قبلا از ردمی 4 ای استفاده کرده‌اند، اعجاب انگیز نیست، اما برای یک گوشی ارزان قیمت، قابل تجلیل محسوب می‌شود. ردمی 5 ای کاربرد آسانی دارد. این گوشی هوشمند به راحتی در جیب لباس‌های شما جا می‌شود و علی رغم داشتن یک باتری بزرگ به هیچ وجه حجیم نیست.

صفحه نمایش

نمایشگر
صفحه نمایش ردمی 5 ای شما را ناامید نمی‌کند.
  • یک نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن اچ دی که شاید برای برخی از کاربران کوچک باشد، اما روشنایی و وضوح بسیار خوبی دارد.

شیائومی در ساخت گوشی ردمی 5 ای خود از یک نمایشگر 5 اینچی IPS LCD اچ دی با رزولوشن 720 در 1280 پیکسلی استفاده کرده است. اگر که این گوشی هوشمند را با سایر گوشی‌های اقتصادی دارای قیمت مشابه مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که نزدیک‌ترین محصول به ردمی 5 ای گوشی ردمی 4 همین سازنده چینی است.

در بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای باید بگوییم که نمایشگر خوبی را در قبال بهای پرداختی خود در اختیار خواهید گرفت. صفحه نمایش نصب شده بر روی شیائومی ردمی 5A از تراکم پیکسلی 296ppi بهره می‌برد به همین دلیل جز در صورتی که از فاصله بسیار نزدیک به این نمایشگر نگاه کنید، نمی‌توانید به راحتی پیکسل‌های آن را تشخیص دهید.

این نمایشگر رنگ‌ها را با کیفیت و وضوح بسیار خوبی نشان می‌دهد، با این حال شیائومی این امکان را نیز فراهم ساخته است که کاربر بتواند با اعمال تغییراتی در تنظیمات نمایشگر کیفیت و وضوح رنگ آن را تغییر دهد. صفحه نمایش شیائومی ردمی 5 ای حالتی به نام night mode را نیز در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید در هنگام شب مطالب نمایش داده شده بر روی صفحه نمایشگر را راحت‌تر ببینید. این ویژگی یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌های ردمی 5 ای محسوب می‌شود و به ندرت توسط یک گوشی مقرون به صرفه با این رنج قیمتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

صفحه نمایش به کار رفته در شیائومی Redmi 5A یک پنل انقلابی و منحصر بفرد نیست، اما معیارهای جدیدی را در صنعت ساخت گوشی‌های ارزان‌قیمت تعریف می‌کند. این نمایشگر در هنگام تابش نور خورشید، محتواهای مختلف را با وضوح بسیار خوبی نشان می‌دهد؛ انتظار داریم که این ویژگی به زودی توسط سایر گوشی‌های اقتصادی هم در اختیار کاربران قرار گیرد.

عملکرد باتری

باتری
ردمی 5 ای از یک باتری غیر قابل دسترس بهره می‌برد.
  • یک باتری منحصر بفرد با توانایی انجام دادن فرامین شما به مدت یک روز کامل (در صورت استفاده به طور متوسط)
  • عدم نیاز به شارژ کردن باتری هر شب، بجز در صورت استفاده از گوشی به میزان زیاد

ردمی 5 ای شیائومی به یک باتری 3000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز است. این باتری در صورت استفاده از گوشی به طور متوسط می‌تواند با یک بار شارژ کامل به مدت 24 ساعت فرامین شما را انجام انجام داده و 20 درصد شارژ اضافه داشته باشد.

نتایج تست پخش فیلم در بررسی شیائومی ردمی 5A هنگام قرار داشتن نور نمایشگر در حداکثر ممکن، نشان دادند که باتری این گوشی هوشمند در چنین حالتی می‌تواند به مدت 10 ساعت و 27 دقیقه ویدیو پخش کند.

با این حال اگر عملکرد باتری معیار اصلی شما در هنگام خریدن یک گوشی هوشمند است، توصیه می‌کنیم که ردمی 4 را به جای گوشی شیائومی Redmi 5A خریداری کنید، زیرا این محصول علاوه بر یک باتری قدرتمندتر از سخت افزارهای قوی‌تری هم بهره می‌برد. ردمی 5 ای یک گوشی قابل اطمینان است، اما ردمی 4 عملکرد بهتری دارد.

بررسی گوشی شیائومی ردمی 5 ای در بخش باتری نشان داد که باتری این دستگاه می‌تواند با 4 درصد از شارژ خود، امکان 25 دقیقه وبگردی با استفاده از اتصال وای فای یا اجرای بازی Dead Trigger 2 به مدت 20 دقیقه را برای شما فراهم سازد. شارژ این باتری به کمک شارژر استاندارد ارائه شده توسط شیائومی در مدت 90 دقیقه از صفر به 90 درصد می‌رسد.

دوربین

دوربین
دوربین اصلی ردمی 5 ای عملکرد خوبی در زمینه پردازش عکس و ارائه فوکوس خودکار دارد.
  • یک دوربین 13 مگاپیکسلی اصلی با عملکرد متوسط
  • دوربین اصلی در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی را ثبت می‌کند، اما در هنگام گرفتن عکس در یک فضای بسته عملکرد چندان خوبی ندارد.

سازنده مشهور چینی در ساخت گوشی اقتصادی ردمی 5 ای خود از یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی مجهز به دیافراگم f/2.2، فلش LED و قابلیت فوکوس خودکار تشخیص حالت استفاده کرده است. قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز، یکی از برتری‌های دوربین ردمی 5A در مقایسه با دوربین گوشی ردمی 4 سازنده چینی است.

دوربین شیائومی ردمی 5 ای می‌تواند با نرخ 30 فریم بر ثانیه و رزولوشن 1080p (فول اچ دی) از مناظر مورد علاقه شما فیلم ضبط کند. دوربین سلفی نیز 5 مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/2.0 است.

در بررسی شیائومی ردمی 5 ای و تست‌های انجام شده روی دوربین آن، نشان دادند که این سخت افزار یک دوربین منحصر بفرد نیست؛ اما عملکرد چندان بدی هم ندارد. دوربین Redmi 5A در هنگامی که نور به میزان کافی وجود داشته باشد، عکس‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کند؛ اما در یک مکان بسته عملکرد خوبی ندارد. عکس‌های ثبت شده با این دوربین جزییات بسیار زیادی ندارند؛ اما رنگ‌ها به خوبی نمایش داده می‌شود.

در این قسمت می‌توانید برخی از عکس‌های گرفته شده با دوربین‌ ردمی 5 ای را ببینید.

علت اصلی این که عکس‌های ثبت شده با دوربین‌ ردمی 5 ای خوب جلوه می‌کنند این است که گوشی اقتصادی جدید شیائومی به سخت افزارهای دوربین خوبی مجهز شده‌ است. در واقع باید اعتراف کرد که در این رده قیمتی به سختی می‌توانید گوشی هوشمندی را پیدا کنید که دوربین‌های خوبی را مانند شیائومی ردمی 5A بر روی خود داشته باشد. در مجموع و با بررسی شیائومی ردمی 5A می‌توان گفت که دوربین‌ها عملکرد کاملا قانع کننده‌ای دارند.

دوربین سلفی ردمی 5 ای نیز دوربین خوبی است، اما برای گرفتن تصاویر باکیفیت باید بتوانید لرزش دست خود را کاملا کنترل کنید. با توجه به قیمت شیائومی ردمی 5 ای می‌توان گفت که این دوربین عملکرد خوبی دارد.

نرم افزار

  • ردمی 5 ای از سیستم عامل اندروید 7 نوقا و رابط کاربری MIUI 9 بهره می‌برد.
  • شیائومی چند نرم افزار سنگین را بر روی ردمی 5 ای نصب کرده، اما شما می‌توانید برخی از این نرم افزارها را پاک کنید.

در بررسی شیائومی Redmi 5A این دستگاه نشان داد که می‌تواند به راحتی و بدون هیچ کاهش سرعتی، فرامین کاربرش را انجام دهد. بد نیست بدانید که ردمی 4 ای پس از مدتی استفاده در انجام برخی از فرامین دچار کاهش سرعت عملکرد می‌شود و از این رو با توجه به این که شیائومی در ساخت ردمی 5 ای نیز تقریبا از همان سخت افزارهای به کار رفته در ردمی 4 ای استفاده کرده، می‌توان انتظار داشت که گوشی جدید هم پس از مدتی استفاده دچار کاهش سرعت شود.

به همین دلیل اگر که می‌خواهید برای یک مدت زمان طولانی از گوشی ردمی 5 ای شیائومی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که مدل دارای رم 3 گیگابایتی این محصول را خریداری کنید.

ردمی 5 ای از رابط کاربری MIUI 9 بهره می‌برد. این رابط کاربری ظاهر تمیز و منظمی دارد، اما با مجموعه‌ای از نرم افزارهای استاندارد می (Mi) مانند می دراپ (Mi Drop)، می استور (Mi Store)، می کامیونیتی (Mi Community)، می ریموت (Mi Remote) و … در اختیار شما قرار می‌گیرد.

مدلی از ردمی 5 ای که در این بررسی مورد آزمون قرار گرفت چند نرم افزار دیگر مانند آمازون، یو سی نیوز (UC News) و مجموعه برنامه‌های مایکروسافت را نیز بر روی خود داشت.

رابط کاربری MIUI 9
رابط کاربری MIUI 9

در صورتی که مدل دارای حافظه داخلی 16 گیگابایتی ردمی 5 ای را خریداری کنید، تنها می‌توانید از 8 گیگابایت فضای داخلی این حافظه استفاده نمایید، اما خبر خوب این است که شما می‌توانید برخی از نرم افزارهای سنگین نصب شده بر روی این گوشی هوشمند اقتصادی را پاک کنید تا به فضای ذخیره سازی بیشتری دسترسی داشته باشید؛ اگرچه بعضی از این برنامه‌ها برای تعداد زیادی از کاربران سودمند هستند و احتمالا به همین دلیل است که شیائومی همیشه آن‌ها را بر روی گوشی‌های خود نصب می‌کند.

کارایی

  • پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 425
  • رم 2 و 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 و 32 گیگابایتی

ردمی 5 ای شیائومی پردازشگر اسنپدراگون 425 را بر روی خود دارد و در دو مدل با رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی و رم 3 گیگابایتی و حافظه داخلی 32 گیگابایتی عرضه می‌شود. پردازشگر اسنپدراگون 425 یک تراشه رده پایه است و به همین دلیل نباید انتظارات زیادی از آن داشته باشید.

با این حال، این تراشه می‌تواند کارهای ساده‌‌ای مانند پیام رسانی، برقراری تماس، وبگردی و اجرای فایل‌های رسانه‌ای را به راحتی انجام دهد. توصیه می‌کنیم که با ردمی 5 ای بازی‌های گرافیکی سنگین را اجرا نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود که سرعت گوشی در هنگام اجرای چنین بازی‌هایی کمی کاهش یابد و با افت فریم‌های مشخصی مواجه شوید.

برخلاف آنچه که انتظار دارید، مدل مجهز به رم 2 گیگابایتی ردمی 5 ای شیائومی کارایی بسیار روانی دارد. این مدل می‌تواند نرم افزارهای مختلف را با سرعت خوبی اجرا کند؛ هرچند که در هنگام تعویض نرم افزارها کمی تاخیر دارد و پس از مدتی استفاده، گاهی هنگ می‌کند. این دستگاه از کارت حافظه میکرو SD نیز پشتیبانی کرده و شما می‌توانید ظرفیت حافظه داخلی آن را به 256 گیگابایت افزایش دهید.

قیمت

  • عرضه در دو مدل با رم 2 و 3 گیگابایتی، قیمت بازار ایران برای مدل 2 گیگابایتی بین 500 تا 550 هزار تومان

نتیجه نهایی در بررسی شیائومی ردمی 5A

رای نهایی

شیائومی تصمیم دارد که همچنان به عرضه گوشی‌های اقتصادی خود در کشورهایی مانند هند ادامه دهد و ردمی 5 ای یکی از گوشی‌هایی است که در این طبقه بندی جای می‌گیرد. این محصول شاید مشخصات بسیار خوبی نداشته باشد، اما نشان می‌دهد که یک گوشی اقتصادی هم می‌تواند با ایجاد یک تعادل خوب نرم افزاری – سخت افزاری کارایی مناسبی را ارائه کند.

این محصول با قیمتی در حدود 550 هزار تومان عرضه می‌شود و می‌تواند در ازای این قیمت، هرآنچه را که از یک گوشی اقتصادی انتظار دارید، برای شما انجام دهد.

ردمی 5 ای شیائومی برای کدام دسته از کاربران ساخته شده است؟

این اسمارت فون برای آن دسته از کاربرانی که برای اولین می‌خواهند یک گوشی هوشمند بخرند یا کاربران دارای نیازهای ساده و یا آن دسته از افرادی که به دنبال یک گوشی ارزان قیمت اندرویدی هستند و می‌خواهند از آن به عنوان گوشی دوم خود استفاده کنند، گزینه خرید بسیار خوبی محسوب می‌شود.

آیا ردمی 5 ای شیائومی ارزش خرید دارد؟

شیائومی ردمی 5 ای ارزش بهای پرداختی خود را دارد. توصیه می‌کنیم که مدل دارای رم 3 گیگابایتی این گوشی هوشمند را خریداری کنید، زیرا این دستگاه پایداری بیشتر و عملکرد روان‌تری دارد و می‌تواند برای مدت زمانی طولانی‌تری کارهای شما را به راحتی انجام دهد. مدل دارای رم 2 گیگابایتی این محصول تنها برای آن دسته از کاربرانی که توان مالی خوبی ندارند، گزینه مناسبی به شمار می‌آید. در مجموع اگر که می‌توانید بهای پرداختی خود را افزایش دهید، توصیه می‌کنیم که ردمی 4 شیائومی را خریداری کنید.

گوشی شیائومی ردمی 5 ای در دنیای گوشی‌های مقرون به صرفه بیانگر یک تعادل بسیار خوب سخت افزاری – نرم افزاری است و همه ویژگی‌های لازم را برای معرفی شدن به عنوان یک گوشی پیشرو عالی در این طبقه بندی دارد.

نقاط قوت

  • عملکرد مناسب
  • ارزش بالا در قبال بهای پرداختی
  • کیفیت ساخت و طراحی خوب
  • دارای قابلیت مادون قرمز

نقاط ضعف

  • نداشتن اسکنر اثر انگشت و ژیروسکوپ

.

منبع: techradar

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    از من بشنوید ردمی پنج ا گوه هم نیست من دارم دو ماه استفاده کردی هنگ می‌کنه افت شارژ داره مثلا شارژش تو دو ساعت خالی میشه سخت افزار نوکیا ساده ازش بهتره حتی پابجی لایت یا بازی دویست مگس هم نمیاره بالا

    پاسخ