;
coinex

بررسی درصد مصرف کالای چینی توسط خانواده های ایرانی

یک کارشناس اقتصادی در مورد درصد مصرف کالای چینی توسط خانواده های ایرانی سخن گفت. به گفته وی 80 درصد ایرانی ها از محصولات چینی استفاده می کنند.

این کارشناس اعلام کرد که اگر بتوان محصولات ایرانی را جایگزین محصولات چینی نمود، سطح رفاه نیروی کار ایرانی در بازه زمانی کوتاهی افزایش خواد یافت و اقتصاد کشور یکباره رشد می‌کند. مرتضی دلخوش در مورد نام گذاری سال ۱۳۹۷ با نام  حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد که در حال حاضر مصرف‌کنندگان داخلی به دو گروه تقسیم می‌شوند.

به گفته وی ۲۰ درصد افراد از طبقات مرفه هستند که بیشتر از کالاهای با کیفیت اروپایی و آمریکایی استفاده می‌کنند و گروه دیگر که ۸۰ درصد جامعه را شامل می‌شود طبقات متوسط و پایین هستند که بیشتر از کالاهای چینی استفاده می کنند.

بهتر است به جای استفاده از کالای چینی از کالای ایرانی استفاده کرد اما باید گفت که کنار زدن چین به راحتی امکان پذیر نیست. زیرا محصولات چینی معمولا دو ویژگی مهم دارند یکی اینکه قیمت تمام شده آنها پایین است و دیگری ارائه کالاهای جدید و به‌روز است.

تلاش برای کاهش درصد مصرف کالای چینی در ایران

لازم است که کارآفرینیان ایرانی، تولید انبوه، با کیفیت، ارزان و ایجاد خلاقیت را در برنامه‌های خود در نظر بگیرند. تولیدکننده داخلی نباید دنبال سود ۱۰۰ درصد باشد. برای پیدا کردن بازار حتی می‌تواند در نقطه سر به سر حرکت کند، بعد به حاشیه سود ۲ تا ۳ درصد ماهیانه دست پیدا کند. در این صورت با گردش کالا سالیانه ۲۴ درصد سود عاید فعالان اقتصادی خواهد شد.

به گفته دلخوش، کشور ایران سالانه از چین، ترکیه و امارات بیش از ۱۸ میلیارد دلار واردات دارد که رقم بسیار بالایی است. اما موضوع این است که برای جایگزینی کالاهای ایرانی به جای محصولات مشابه باید کیفیت ارتقا پیدا کند. در این خصوص سازمان ملی استاندارد باید سخت‌گیری بیشتری در ارتقای سطح کیفی محصولات داشته باشد.

توجه به صادرات محصولات ایرانی مهم است!

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت های خود در مورد درصد مصرف کالای چینی اعلام کرد که تمام تولیدات داخلی باید صادرات محور باشند و ادامه داد اگر این نگاه حاکم شود قطعا کیفیت ارتقاء می‌یابد. به گفته وی در حال حاضر کیفیت دو برند تولید آبگرمکن و پکیج در کشور ما به قدری بالاست که به اروپا صادر می‌شود و بیش از ۹۰ درصد بازار داخلی را نیز در اختیار دارد.

مصرف‌کنندگان نیز باید کالای ایرانی خریداری کنند و از کالای ایرانی حمایت کنند زیرا اگر بتوان چنین پتانسیلی را در داخل تقویت کرد، سطح رفاه نیروی کار ایرانی به سرعت بالا می‌رود و تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

نقش رسانه ها در حمایت از تولید ملی

دلخوش، نقش رسانه‌ها از جمله رسانه ملی را در فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای ایرانی، تعیین‌کننده دانست و گفت که برای نهادینه کردن این رویکرد سه اقدام همزمان تولید با کیفیت و انبوه و تبلیغات گسترده باید لحاظ شود. وی تاکید کرد که استفاده از کالای ایرانی در مهار بحران‌های اجتماعی تاثیرگذار است و فاصله‌ی فقیر و غنی را کاهش می‌دهد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر