;
coinex

سنسور ردیاب غذا ؛ آگاهی از مواد غذایی مصرف شده در کل روز

سنسور ردیاب غذا برای آگاهی از کل مواد غذایی مصرف شده در طول روز توسط محققان ساخته شد. این سنسور قدرت تشخیص مواد شیمیایی را نیز دارد.

افراد با استفاده از سنسور ردیاب غذا قادر خواهند بود تا آمار کل مواد غذایی که در روز مصرف کرده اند را داشته باشند. برای این کار کافی است این سنسور بر روی دندان قرار گیرد.

ویژگی های سنسور ردیاب غذا

این سنسور توسط دانشمندان دانشگاه تافتس در ایالات ماسوچوست طراحی شده و این قابلیت را دارد که موادی مانند قند، نمک و الکل را ردیابی کند. سنسور ردیاب غذا دارای ابعادی معادل ۲ در ۲ میلی‌متر است و چسبندگی آن تا حدی است که می تواند به سطح نامنظم دندان متصل شود. در ساخت این سنسور از سه لایه‌ی ساندویچی استفاده شده که شامل دو حلقه‌ی طلایی مربعی شکل در دو بخش خارجی و یک لایه‌ی پاسخ‌دهنده زیستی در قسمت میانی است. این لایه‌ی میانی، سه ماده شیمیایی مورد نظر (قند، نمک و الکل) را از درون دهان فرد جذب می‌کند.

وقتی سنسور در معرض سیگنال دریافتی رادیویی توسط دستگاه گوشی هوشمند قرار می‌گیرد، امواج رادیویی را جمع‌آوری کرده و برمی‌گرداند. اما در شکل اصلاح‌شده‌ی این سنسور، بسته به مقدار ماده‌ی شیمیایی جذب‌شده در لایه‌ی بیوزیستی میانی، بازگشت بعضی از امواج از سنسور لغو می گردد.

تحلیل نتایج به دست آمده از عملکرد سنسور ردیاب غذا

از طریق تجزیه ‌و تحلیل طیف و شدت امواج رادیویی که به دستگاه تلفن همراه بازگردانده می‌شود، اپلیکیشن می‌تواند تعیین کند که کدام مواد شیمیایی و با کدام مقادیر مصرف شده‌اند. در بررسی‌های بعدی، این امکان وجود دارد که سنسور ردیاب بتواند گستره‌ی وسیع‌تری از مواد را تشخیص دهد. امکان نصب این سنسور بر روی اعضایی غیر از دندان هم فراهم خواهد شد.

پرفسور فیورنزو اومنتو، نویسنده‌ی مسئول این مقاله در مورد سنسور ردیاب غذا اعلام نمود که آنها از نظر تئوری می توانند لایه زیستی پاسخ‌‌دهنده‌ی این سنسور را بهبود دهند تا از این طریق بتواند دیگر مواد شیمیایی را هم تشخیص دهند. وی اعلام نمود که آنها فناوری مرسوم بازشناسی با امواج رادیویی RFID را به‌شکلی گسترش داده اند تا بتوانند اطلاعات را به‌صورت پویا از هر سطحی مانند پوست و دندان بخوانند.

.

منبع:  newatlas

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر