;
coinex

قدیمی‌ترین فسیل انسان مدرن کشف شد ؛ استخوان‌هایی 90 هزار ساله !

قدیمی‌ترین فسیل جهان از انسان مدرن در عربستان کشف شد. این فسیل یک بند انگشت میانی از یک هوموساپینس است که حدود 90 هزار سال قدمت دارد. تصور دیرینه شناسان دگرگون شد!

محققان روز دوشنبه گفتند که این بند انگشت میانی، قدیمی‌ترین فسیل هومو ساپینس است که در خارج از آفریقا و ناحیه‌ی مدیترانه کشف شده است و همچنین اولین فسیل انسان باستانی است که در شبه جزیره عربستان پیدا شده است. این یافته‌های جدید در واقع می‌تواند، درک دانشمندان از نحوه‌ و زمان مهاجرت انسان هوشمند و مدرن یا همان هومو ساپینس به خارج از آفریقا را به کلی دگرگون کند.

در حالی که کویر نیفود که در حال حاضر، دریایی از شن و ماسه است؛ اما زمانی که هومو ساپینس ها در آن زندگی می‌کردند، محیط مطلوبی برای زندگی بود. با دشت‌ها و چمنزارها، حیات وحشی متنوع و دریاچه‌ی آب شیرین.

گونه ما ابتدا در 300 هزار سال قبل در آفریقا ظاهر شد. دانشمندان قبلا تصور می‌کردند که هومو ساپینس در یک مهاجرت سریع و همگانی، حدود 60 هزار قبل از آفریقا خارج شده‌اند، اما اکنون به نظر می‌رسد که فرضیه آن‌ها تا حد زیادی اشتباه بوده است. این فسیل از بند انگشت میانی که 3.2 سانتی متر اندازه دارد، نشان می‌دهد که هومو ساپینس پیش از تصور دانشمندان از آفریقا خارج شده‌اند.

بند انگشت میانی فسیلی هومو ساپین که از زاویه‌های مختلف از آن عکس گرفته شده است، این فسیل در ال وستا، عربستان سعودی کشف شده است و حدود ۹۰ هزار سال قدمت گذاری شده است
بند انگشت میانی فسیلی هومو ساپین که از زاویه‌های مختلف از آن عکس گرفته شده است، این فسیل در ال وستا، عربستان سعودی کشف شده است و حدود ۹۰ هزار سال قدمت گذاری شده است

مایکل پتراگلیا، محققی از موسسه ماکس پلانک در آلمان، گفت:

این کشف از فرضیه‌ی مهاجرت سریع خارج از آفریقا در 60 هزار سال قبل پشتیبانی نمی‌کند، بلکه مهاجرت پیچیده‌تری را نشان می‌دهد. این کشف، همراه با سایر یافته‌ها در چند سال اخیر، نشان می‌دهد که هومو ساپینس ها طی 100 هزار سال گذشته چندین بار از آفریقا خارج شده‌اند.

این کشف همچنین نشان می‌دهد که انسان‌ هوشمند نه تنها در خط ساحلی مهاجرت کرده، بلکه به خشکی‌های مختلفی هم پای گذاشته است.

هوو گروکوت، باستان‌شناسی از دانشگاه آکسفورد، گفت که تعداد زیادی فسیل حیوانی هم در کویر نیفود کشف شده‌اند، از جمله اسب آبی، گاو وحشی، بزکوهی و شتر مرغ.

علائم کوچکی در استخوان‌های فسیلی این حیوانات هم وجود دارد که نشان می‌دهد، حیوانات گوشتخوار هم در آن زمان در این منطقه زندگی می‌کردند. همچنین ابزارهای سنگی که توسط انسان‌های شکارچی گردآور مورد استفاده قرار می‌گرفته است هم در این ناحیه کشف شده است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: reuters

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    به نظر من عمر انسان از اول عمر حضرت آدم (ع ) بوده است ولی در گذشته های بسیار دور موجوداتی بوده اند که هیچ اثری از آنها در زمین نیست ومانند ما آمدند و رفتند و امتحانهای الهی را پس داده اند و در آخر کار هر کدام از موجودات زازله ای مانند زلزله روز قیامت شده و اثری از آنها باقی نمانده است البته صحبت من یک نظریه با درصد اطمینان نود درصد احتمال است اگر حضرت آدم (ع) نود هزار سال پیش بوده است حرف شما صحیح است در غیره این صورت باید تحقیقات بیشتری شود زیرا ممکن است که یک تکه استخوان از تجزیه شدن دو عنصر متفاوت در محیط خلا (بدون هوا) به وجود آمده باشد چون من عقیده دارم اگر دو عنصر از جدول تناوبی در محیط خلا (بدون هوا) قرار گیرو و آن دو عنصر کاملا به هم چسبیده شوند عنصر سوم با خصوصیات غیره عنصرهای اولیه تحت تاثیر میدان مغناطیسی زمین به وجود می آید.

    پاسخ