;
coinex

بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران ؛ مخرب ترین موشک ها را بشناسید!

انواع مختلفی از موشک های قاره پیما وجود دارند که توسط کشورهای مختلفی ساخته شده اند. اما به نظر شما بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران کدام ها هستند؟

موشک های بین قاره ای بیشتر برای حمل کلاهک های هسته ای ساخته شده اند و حداقل برد این تسلیحات مرگبار 5500 کیلومتر است. مدل های جدید موشک های قاره پیما می توانند بیش از یک کلاهک هسته ای را با خود حمل کنند و انواع پیشرفته تر این نوع موشک ها قادر به پشتیبانی از چند نوع موشک مختلف برای اهداف مختلف هستند. توسط این موشک های قاره پیما همچنین امکان حمل چند جنگ افزار وجود دارد که هر یک برای انهدام اهدافی خاص به کار می روند.

بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران در انواع مختلف جاده ای و متحرک، زیردریایی، ریل قطار و یا سیلوی غلات وجود دارند که در این بین موشک های متحرک سخت ترین نوع این موشک ها محسوب می شوند که شناسایی و انهدام آنها بسیار سخت و دشوار است.


بیشتر بخوانید: حقایقی در مورد موشک فالکون هوی ؛ قدرتمند‌ترین موشک جهان


فهرستی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران

برای مشخص کردن مخرب ترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران فاکتورهای مهمی باید در نظر گرفته شود. از جمله این فاکتورها می توان به قدرت تخریب و برد موشک، تعداد MIRV ها، دقت نقطه زنی، نوع لانچر و استقرار و فناوری های جدید به کار رفته در آن اشاره نمود. در ادامه به بررسی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران خواهیم پرداخت با تکراتو همراه باشید!

لیستی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان

در ابتدا لیستی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان را بررسی می کنیم.

1.موشک تریدنت 2 (آمریکا)

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 1

این مدل موشک های قاره پیما از نوع استقرار بر روی زیردریاییی هستند و در واقع نسخه پیشرفته تر تریدنت C4 محسوب می شوند ولی نسبت به آن از قدرت تخریب بیشتر و برد و دقت بیشتری برخوردار هستند. این موشک بالستیک برای اولین بار در سال 1990 آزمایش شد و در ارتش ایالات متحده و انگلستان استفاده شده است. برد این موشک با سلاح هسته ای 7800 کیلومتر و بدون کلاهک هسته ای 12000 کیلومتر است و توانسته در لیست  بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد. دقت هدف زنی این موشک حدود 90 متر است. یعنی حداکثر با فاصله 90 متری از هدف، ممکن است فرود آید. در طول مسیر تا رسیدن به هدف، از سیستم هدایت داخلی و البته آپدیت های لحظه به لحظه GPS استفاده می کند.

2.موشک ویودا  R-36M2

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 2

یکی دیگر از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران ، موشک بالستیک R-36 روسی است که برای اولین بار در سال 1971 تست شد. این موشک در خانواده R-36M ارتقا یافت و در غرب به موشک شیطان SS-18 معروف است. موشک شیطان SS-18 در واقع جزو موشک های بالستیک قدرتمند محسوب می شود و این مورد به واسطه سرعت بالای این موشک نسبت به وزن آن است.

برد این موشک قدرتمند 11000 کیلومتر است و قادر به حمل 10 MIRV با خود است که می توانند 40 هدف مختلف را منهدم کند. رهگیری این موشک توسط ناوگان دفاعی دشمن سخت است. برخی منابع می گونید که این موشک با MIRV های خود قادر به انهدام کامل سه ایالت بزرگ امریکا به نام های مریلند، ورمونت، رود آیلندز است.

این موشک بالستیک از نوع استقرار در سیلوهای غلات است که در مناطق مختلف روسیه به طور مخفی مستقر شده اند. سیلوهایی که این تجهیزات و لانچر موشک در آنها مستقر شده اند در برابر انفجارهای هسته ای مقاوم هستند و حتی اگر مکان این لانچرها نیز شناسایی شود اما با انفجار، هیچ آسیبی به لانچر نخواهد رسید.

3.موشک یارس  RS-24

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 3

موشک یارس RS-24 یک موشک بالستیک قاره پیمای روسی جدید است که در غرب آن را SS-29 نامیده اند. این موشک در واقع نسخه پیشرفته تر RS-12M Toplo-M است و در دو مدل مبتنی بر لانچر سیلو و لانچر جاده ای طراحی شده است. تا سال 2016، ارتش روسیه 63 مورد از نوع متحرک و 10 مورد از نوع لانچر سیلوی آن را در اختیار داشته است. استفاده از سوخت جامد در این موشک بالستیک مشابه نمونه توپول M است.

برد موشک یارس حدود 12000 کیلومتر است و بزرگترین تفاوت آن با نمونه قبلی این است که یارس قادر به حمل حداقل 6 جنگ افزار مستقل بر روی خود است که وزنی حدود 100 تا 300 کیلوتن دارند. برخی منابع نیز معتقدند این موشک قادر به حمل 10 جنگ افزار مستقل بر روی خود است و احتمالا این تخمین به خاطر استفاده موشک های نسل قبل توپول M از 10 جنگ افزار نشئت گرفته است. خطای نقطه زنی این موشک بین 150 تا 200 متر است. موشک یارس که یکی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران است قادر است از موشک های دشمن فرار کند. این موشک قادر است در طول مسیر خود تا اصابت به هدف از طعمه های زمینی و هوایی برای فریب رادارهای دشمن استفاده کند.

4.موشک  LGM-30G ، مینوتمن 3

 

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 4

مینوتمن3 نوعی موشک بالستیک است که به لحاظ تعداد جزو پرشمارترین موشک های موجود در آمریکا محسوب می شود و یکی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران است که برای اولین بار در سال 1970 استفاده شد. طبق اعلام، ارتش آمریکا از مینوتمن 3  تنها تا سال 2030 استفاده خواهد کرد. این موشک نیز از نوع لانچر سیلویی به شمار می رود. با حذف  پیسمیکر LGM-118 از ارتش امریکا در سال 2005، مینوتمن 3 تنها موشک بالستیک زمینی امریکا و یکی از مهمترین آنها محسوب می شود.

برد این موشک نزدیک 13000 کیلومتر است. در این موشک از سیستم هدایت داخلی استفاده شده و خطای نقطه زنی این موشک 200 متر است که به روزرسانی شده است و به 120 متر کاهش پیدا کرده است. این موشک بالستیک قادر به حمل 3 جنگ افزار مستقل دیگر با خود است که هر یک از این جنگ افزارها قادرند یک کلاهک هسته ای باشند که قدرت تخریبی بین 300 تا 500 kT  دارند.

5. موشک لاینر  R-29RMU2.1

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 5

لاینر 2.1 در واقع اخرین نمونه از موشک های بالستیک روسی با لانچر مستقر بر روی زیردریایی محسوب می شود و قابلیت های مهمی دارد که باعث شده در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد. این مدل در واقع نسخه به روزشده موشک سینه وا U2 است.

این موشک بالستیکی روسی وقتی کلاهک هسته ای حمل می کند قادر به طی مسافت 8300 کیلومتر است و بدون کلاهک هسته ای نیز 12000 کیلومتر را طی می کند. هر موشک قادر است 12 کلاهک هسته ای رده پایین حمل کند. قدرت تخریب این موشک بین 100 تا 300 کیلوتن اعلام شده و قادر به حمل انواع کلاهک هسته ای بر روی یک موشک است. این موشک نیز از طعمه های مختلف برای فریب رادارهای دشمن استفاده می کند و به سختی می توان ان را رهگیری کرد.

6.موشک M51

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 6

موشک بالستیک فرانسوی M51 یکی از انواع موشک ها با لانچر زیردریایی است که طراحی آن از سال 1992 اغاز شد و در سال 2010 اولین پرتاب آزمایشی آن صورت گرفت. این موشک ها توسط زیردریایی های کلاس لاتریومفنت فرانسه حمل می شوند. برد این موشک 8000 کیلومتر است و قادر است بدون کلاهک تا 10000 کیلومتر نیز پرتاب شود.

با چنین بردی فرانسه قادر به نابودی بخش های زیادی از چین و روسیه و یا حتی امریکا خواهد بود. قابلیت های مهم این موشک باعث شده تا در لیست مخرب ترین موشک های قاره پیمای دنیا و ایران قرار گیرد. هر موشک قادر به حمل 6 تا 10 جنگ افزار مستقل است که قدرت تخریبی برابر با 107 کیلوتن دارند. این موشک ها از سیستم های ضدرهگیری برای فریب رادارهای دشمن استفاده می کنند.

فرانسه در حال حاضر 4 زیردریایی در کلاس لا تریموفنت دارد که در هریک از آنها 16 موشک بالستیک سوار شده است. بنابراین 64 موشک بالستیک از نوع m51 در نیروی دریایی فرانسه آماده پرتاب هستند. سخه جدیدتر M51 یعنی M51.3  در حال ساخت است ولی زمان رونمایی از آن زودتر از سال 2025 نخواهد بود.

7.موشک  DF-31A

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 7

این موشک قاره پیما ساخت کشور چین است و توانسته به واسطه داشتن قابلیت های مهمش در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد. این مدل در واقعه نسخه بهبود یافته مدل قدیمی DF-31 است که در غرب CSS-10 Mod2  نام دارد. این موشک در سال 2007 برای اولین بار آزمایش شد و تخمین زده می شد که تا سال 2009 حدود 30 مدل از آن به صورت عملیاتی در ارتش چین به کار گرفته شود.

برد این موشک نزدیک 11200 کیلومتر است و چین قادر است با آن بخش هایی از امریکا و اروپا را هدف قرار دهد. این موشک قادر به حمل سه کلاهک هسته ای با قدرت تخریب 20،90،150 کیلوتن است و از سیستم فریب رادارهای دشمن نیز در آن استفاده شده است. سیستم راهبری DF-31A از نوع آسترو اینترشال داخلی است که با ماهواره بیدو چین پشتیبانی می شود. خطای نقطه زنی این موشک 100 متر است.

چین در حال ارتقای مجدد DF-31A و DF-31B است تا بتواند موشک های جدید سنگین تر و با قابلیت تخریب بیشتر را حمل کند. این موشک یکی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران است.

8.موشک  JL-2

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 8

موشکJL-2  یک موشک قاره پیمای جدید چینی است که بر روی زیردریایی سوار می شود. در واقع این موشک نسخه دریایی DF-31 است. این موشک برای اولین بار در سال 2015 آزمایش شد و بر روی زیردریایی های کلاس جین سوار گردید. موشک JL-2  قادر است تا مسافتی بین 7400 تا 8000 کیلومتر را طی کند و بنابراین برای انهدام بخش هایی از اروپا، هند، روسیه و قسمت های زیادی از آمریکا کافی است. این موشک از یک کلاهک با قدرت تخریب بالای 250 تا 1000 کیلوتنی استفاده می کند و در برخی نمونه های آن نیز می توان 3 تا 4 کلاهک هسته ای با قدرت 90 کیلوتن بر روی آن سوار کرد. خطای نقطه زنی این موشک 100 متر است که به نوعی موشکی دقیق در انهدام اهداف محسوب می شود و توانسته در لیست مخرب ترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد.

9.موشک بولاوا

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 9

بوالاوا نام موشک بالستیک قاره پیمای جدید روسیه است که  توسط زیردریایی های جدید کلاس بوری روسیه حمل می شوند. بولاوا در واقع مدل دریایی موشک بالستیک توپول M است که پروسه طراحی و ساخت آن بسیار زمان بر بوده است. این موشک برای اولین بار در سال 2013 معرفی شد و سرانجام در سال 2017 پس از طی 27 تست که 13 تای آنها نیز ناموفق بوده است به طور رسمی به قوای نیروی دریایی روسیه اضافه شد.

برد این موشک 9500 کیلومتر است و قادر به حمل 6 کلاهک هسته ای با قدرت تخریب 150 کیلوتن می باشد. البته این موشک قادر به حمل 10 کلاهک هسته ای در برد 4000 کیلومتری نیز است. سیستم ناوبری این موشک از طریق آسترواینرشال است که توسط سیستم ناوبری روسی گلوناس پشتیبانی می شود. خطای نقطه زنی این موشک 350 متر است. این موشک نیز یکی از بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران محسوب می شود.

10.موشک  R-29RKU2

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 10

موشک بالستیک RKU2 یکی از انواعی است که با لانچری مستقر بر روی یک زیردریایی کار می کند و توانسته در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد. این موشک در غرب با نام SS-N-18 شناخته شده است. برد این موشک 9000 کیلومتر است و قادر است مناطقی از چین، اروپا و آمریکا را هدف قرار دهد. در این موشک نیز از سیستم فریب رادار دشمن استفاده شده است.

تا سال 2017، طبق اعلام رسمی روسیه سه مورد از زیردریایی های کلاس دلتا 3 در نیروی دریایی این کشور فعال هستند. هر یک از این زیردریایی ها قادر به حمل 16 موشک بالستیک از این نوع هستند. بنابراین 48 مورد از موشک های بالستیک RKU2 در حال حاضر بر روی زیردریایی های روسی مستقر هستند. موشک RKU2 توانسته به واسطه ویژگی هایش در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد.

لیستی از بهترین موشک های قاره پیمای ایران

در ادامه لیستی از بهترین موشک های قاره پیمای ایران را بررسی می کنیم.

1.موشک سجیل

معرفی بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران 11

سنجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد زمین به زمین است که توسط متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است و توانسته در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و ایران قرار گیرد. این موشک دوربرد بالستیک برد عملیاتی نزدیک به 2000 کیلومتر را دارد و از جمله ویژگی های آن می توان به زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پرتاب دیسک پس از شلیک، قابلیت لانچر متحرک، قابلیت حمل موشک آماده شلیک و بهره مندی از سیستم tvc اشاره کرد.

سجیل جزو آن دسته از موشک‌های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ (حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی موجود را ناممکن می‌سازد. اکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است.

2.موشک دوربرد شهاب

خانواده موشک‌های شهاب (شهاب1، 2 ،3 و . . . ) را باید معروف ترین موشک های ایرانی در دنیا دانست. این موشک‌ها که در انواع میان برد و دوربرد ساخته شده اند، می توانند به راحتی مواضع دشمنان احتمالی در منطقه را مورد هدف قرار دهند. موشک های خانواده شهاب توانسته اند در لیست بهترین موشک های قاره پیمای جهان و دنیا قرار گیرند. نام شهاب کلید واژه مرگ برای دشمنان منطقه ای در جهان است.

3.موشک دوربرد شهاب 5

موشک دوربرد شهاب 5 یکی از موشک های بسیار پیشرفته با برد حداکثری است. براساس گزارش های موجود موشک شهاب 5 بر اساس ویژگی‌های موشک Tapeo Dong یا SS-4 ساخته شده است. این موشک تا 4 هزار کیلومتر برد دارد و بیش از یک تن مواد را می‌تواند حمل کند.

4.موشک دوربرد شهاب 4

موشک شهاب ۴ با برد بیش از 3000 کیلومتر، یک موشک ساخت ایران است. این موشک نخستین موشک ایرانی است که برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار طراحی شده‌است. تغییرات روی موشک شهاب ۴ منجر به ساخت موشک فضایی ایرانی به نام کاوشگر ۱ شد. به نظر می رسد که موشک شهاب 4 بر اساس ویژگی‌های موشک SS-4 ساخت شوروی تهیه شده باشد.

5.موشک دوربرد شهاب 6

شهاب 6 جدیدترین موشک ایران است که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد. این موشک اولین موشک قاره پیما ایران است. برد این موشک به 9750 کیلومتر و سرعت ان به بیشتر از 2200 متر در ثانیه اعلام شده است. در این موشک از سوخت جامد برای شلیک موشک استفاده می شود.

6.موشک دوربرد عماد

یکی دیگر از بهترین موشک های قاره پیمای دوربرد ایران عماد است که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد. خبر ساخت و آزمایش این موشک نخستین بار توسط حسین دهقان وزیر دفاع ایران در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۴ (۱۱ اکتبر ۲۰۱۵) منتشر شد. به گفته وزیر دفاع ایران، عماد اولین موشک دوربرد قابل کنترل و هدایت شونده ایران است که تا لحظه برخورد به هدف کنترل‌پذیر است.

.

گردآوری: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر