;
coinex

انحصارطلبی صداوسیما برای دریافت 50 درصد از درآمد تولیدکنندگان ویدیویی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به انحصارطلبی صداوسیما در فضای مجازی واکنش نشان داد. وی مخالفت خود با این موضوع را اعلام نمود.

به گزارش تکراتو، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام نمود که براساس مصوبه این کمیسیون، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و همچنین نظارت بر آن به عهده صدا و سیما گذاشته شده است.

براساس این مصوبه پخش فراگیر برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی در داخل و خارج از کشور، صدور مجوز و تنظیم مقررات رادیویی و تلویزیونی فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان صداوسیما خواهد بود. بنابراین هرگونه ارائه خدمات نوین پخش فراگیر رادیویی و تلویزیونی بر بستر شبکه ملی اطلاعات منحصر و محدود خواهد شد.

لازم به ذکر است که ماده دو این طرح که در آن فضای مجازی، خدمات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و پخش فراگیر تعریف شده، امروز دوشنبه، سوم اردیبهشت قرار است در کمیته هنر و رسانه این کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

واکنش وزیر ارتباطات به انحصارطلبی صداوسیما

موضوع انحصارطلبی صداوسیما در فضای مجازی واکنش و مخالفت وزیر ارتباطات را به همراه داشت. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروز دوشنبه، سوم اردیبهشت در صفحه شخصی خود در توییتر، مخالفت خود را با طرح مجلس در مورد انحصارطلبی صدا و سیما اعلام کرد.

وی در این مورد بیان نمود که ضمن احترام به نظر جمعی از نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی مجلس، تصویب قانون انحصارطلبی صداوسیما ، بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر فراگیر، مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود.

صدا و سیما اعتقاد دارد به دلیل آنکه پخش تلویزیونی براساس قانون اساسی به صورت انحصاری در اختیار آنها قرار دارد، در فضای مجازی نیز باید این ظرفیت برای آنها فراهم باشد؛ همچنین صدا و سیما مدعی است هرگونه پخش صوتی و تصویری در فضای مجازی باید تحت مدیریت و نظارت و مقررات این سازمان انجام گیرد.

انحصارطلبی صداوسیما

افشاگری وزیر ارتباطات در مورد پشت پرده انحصارطلبی صداوسیما

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اعلام نمود که صداوسیما می‌خواهد تنظیم مقررات، تصدی‌گری و مالکیت در حوزه صوت و تصویر را به صورت یکجا در دست بگیرد. وی ادامه داد که آنها براساس این رویه، قرارداد بسته، مزایده برگزار کرده و پنج پیمانکار نیز انتخاب کرده‌اند. نکته مهمی که وزیر ارتباطات به آن اشاره کرده این است که صداوسیما از پیمانکاران خواسته تا جدا از ضمانت‌نامه‌ها و تعهدات، ۵۰ درصد کل درآمدهای خود را نیز به این سازمان بدهند.

به گفته جهرمی هر شرکتی که بخواهد در این عرصه وارد شود و فعالیت کند باید علاوه بر هزینه‌های ثابت خود، نیمی از درآمد آن را به صدا و سیما بدهد. بنابراین این کار باعث افزایش قیمت تمام شده خدمات صوت و تصویر برای کاربران شبکه ملی اطلاعات خواهد شد و این افزایش قیمت، مانعی برای تولید محتوا نیز خواهد بود. وی در پایان تاکید کرد که این طرح کمیسیون فرهنگی مجلس، ضمن تصدی‌گری، سبب رقابت حاکمیت با بخش خصوصی نیز می‌شود و خلاف قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ است.

واکنش مدیرعامل آپارات به انحصارطلبی صداوسیما

مدیرعامل آپارت، محمد جواد شکوری مقدم در مورد انحصارطلبی صداوسیما اعلام نمود که واقعیتی که وجود دارد این است که نوع تفکر صدا و سیما، بسته‌تر از وزارت ارشاد است. وی اعلام کرد که چون مجوز ویدئویی در اختیار وزارت ارشاد است، سریال هایی وجود دارند که از تلویزیون پخش نمی شوند. به گفته وی اگر این انحصار در اختیار صدا و سیما قرار گیرد، دیگر محتوایی چون سریال شهرزاد تولید نخواهد شد چون صدا و سیما مسئولیت ساخت سریال شهرزاد را برعهده نمی‌گیرد. به گفته وی اگر اکنون سریال‌هایی مطابق سلیقه مردم ساخته می‌شود، علت این است که جریان‌های فکری مختلف در حال کار هستند ولی صدا و سیما جریان فکری مختلف ندارد.

خبرگزاری‌ها از دریافت مجوز رادیویی و تلویزیونی از صداوسیما معاف شدند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن پرداختن به موضوع انحصارطلبی صداوسیما در فضای مجازی از معافیت خبرگزاری‌ها از دریافت مجوز رادیویی و تلویزیونی از صداوسیما خبر داد. به گفته وی  خبرگزاری‌ها و باشگاه‌های خبری از جمله  منابع خبری هستند که از باب ابزار از صوت و تصویر هم استفاده می‌کنند.

.

منبع: irna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر