;
coinex

ترامپ بودجه سیستم مانیتورینگ کربن ناسا را قطع کرد ؛ تیر خلاص بر پیکره توافق پاریس؟

سیستم مانیتورینگ کربن ناسا در بودجه سال ۲۰۱۸ دولت دونالد ترامپ جایگاهی ندارد. به نظر می‌رسد قطع بودجه این پروژه به دلیل تاثیرات آن در توافق آب و هوایی پاریس باشد.

شعله آتش جنگ دولت کنونی کاخ سفید با تغییرات آب و هوایی داغ‌تر از گذشته است. آنطور که به نظر میرسد خروج دولت دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق پاریس برای‌ او کافی نبوده است. مطابق گزارشی که این هفته در نشریه ساینس به چاپ رسید و به تایید ناسا نیز رسیده است، دولت دونالد ترامپ بودجه سیستم مانیتورینگ کربن (CMS) را قطع کرده است. بدین ترتیب سنگی دیگر بر سر راه ارزیابی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و تعیین میزان کربن موجود در اتمسفر قرار گرفت.

این پروژه که سالانه ۱۰ میلیون دلار (دقیق‌تر گفته باشیم ۸ میلیون و ۳۶ هزار دلار) هزینه داشت، دانشمندان را قادر می‌ساخت تا تصویری جامع از چگونه جریان یافتن کربن در اطراف سیاره زمین به دست آوردند. سیستم مانیتورینگ کربن با ردیابی منابع تولید این عنصر به ابزاری ارزشمند تبدیل شده است که بوسیل آن می‌توان ارزیابی کرد هر کشور چه میزان به اهداف خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دست یافته است.


بیشتر بخوانید : توافق آب و هوایی پاریس ؛ بزرگترین پیمان تغییر اقلیم جهان


با لغو این برنامه، نظارت بر روند تولید گازهای گلخانه‌ای سخت‌تر خواهد شد. همچنین دیگر به سختی می‌توان کشور‌هایی که به میزان توافق شده انتشار کربن خود ذیل توافق آب و هوایی پاریس پای‌بند هستند را شناسایی کرد. کلی کالاگر (Kelly Gallagher) از دانشگاه توفت، به نشریه ساینس گفته است :

“اگر شما نتوانید میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را اندازه بگیرید، اعتمادها میان کشورهای عضو این توافق از بین خواهد رفت.”

این حقیقت که دولت کنونی ایالات متحده دست به چنین کاری زده‌ است، به هیچ وجه تعجب‌برانگیز نیست. خروج دولت ترامپ از توافق پاریس نیز بسیار سر و صدا کرد. پس از خروج آنها از توافق پاریس در ۲ ژوئن ۲۰۱۷، آمریکا در کنار سوریه به تنها دو کشوری تبدیل شدند که در این توافق آب و هوایی حضور ندارند. این دولت که در سال ۲۰۱۶ سرکار آمد، از آن زمان تا کنون چندین مرتبه تلاش کرد تا بودجه پروژه علوم زمین ناسا را نیز کاهش دهد، موضوعی که تاکنون با مخالف کنگره همراه بوده است.

ترامپ و گرمایش زمین
دونالد ترامپ بارها اشاره کرده است که به پدیده‌های گرمایش زمین، تغییر اقلیم و افزایش غیرطبیعی میزان کربن در اتمسفر اعتقادی راسخی ندارد. (اعتبار : سی‌ان‌ان)

البته نباید یک طرفه به قاضی رفت. هیچ کس در کاخ سفید عدم تخصیص بودجه به این پروژه را به سیاست‌های دولت در قبال تغییر اقلیم و نیز خروج از توافق پاریس مرتبط ندانسته است. مطابق اعلام دولت، این موضوع در راستای صرفه جویی در هزینه‌ها و اولویت‌های مهم‌تر در زمینه پروژه‌های علمی است.

در بودجه در نظر گرفته شده دولت برای ناسا در سال ۲۰۱۸، به صراحت از سیستم مانیتورینگ کربن نام برده نشده است، این خلاء بودجه به دولت ترامپ فرصت نابودی کامل این پروژه را می‌دهد. تمامی تحقیقاتی که تاکنون در این پروژه شامل کمک‌هزینه شده بودند به کار خود ادامه خواهند داد اما دیگر تحقیق جدیدی در کار نخواهد بود.

لغو پروژه CMS یک نگرانی جدی است، چرا که مانیتورینگ کربن در این پروژه نه تنها فقط آمریکا بلکه تمامی سیاره زمین را در برمی‌گیرد. مطابق گفته‌ها این پروژه میزان دقیق کربن به دام افتاده در جنگل‌های کشور‌های توسعه یافته استوایی را محاسبه و همچنین در خصوص کلان‌شهرها بهترین شیوه برای محدود کردن انتشارات را پیدا می‌کرد.

با وجود کنار کشیدن ایالات متحده از این پروژه، به نظر می‌‌رسد هنوز احتمال دارد سیستم مانیتورینگ کربن در سایر نقاط دنیا ادامه پیدا کند. به عنوان مثال اتحادیه اروپا تا پیش از این یک ماهواره مانیتورینگ کربن را پرتاب کرده بود و حتی برای ارسال تعداد بیشتر نیز برنامه دارد. اما با این وجود سیاست‌های دولت ترامپ تاثیرات و پیامد‌های خود را داشته و مطمئناً خلا ایالات متحده روند حرکت به سوی آینده‌ای با کربن کمتر را به طور قابل توجه‌ای کند می‌کند.

بیشتر بخوانید :

تغییر اقلیم چیست ؛ تغییرات آب و هوایی و تاثیر عجیب آن بر زندگی انسان

چه می‌شود اگر جهت چرخش زمین معکوس شود؟

جنگل زدایی چیست ؛ حقایق، علل و اثرات جنگل زدایی

منبع : IFLScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر