;
coinex

موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های آمریکا ؛ تحریم گروه برنامه‌نویسی هانیستا

موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا قرار گرفتند. تحریم گروه برنامه نویسی هانیستا از سوی دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا و در ادامه کشمکش‌های سیاسی و اقتصادی با ایران صورت گرفته است. 6 شخصیت و 3 نهاد شناخته شده ایرانی به فهرست تحریم‌های جدید آمریکا اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرست جدید از تحریم‌های ثانویه را اعلام کرده است. بر این اساس افرادی که نام آنها ذکر شده است، حق ورود به خاک آمریکا را ندارند، اتباع آمریکایی حق معامله با آنها را ندارد و نیز تمامی اموال‌ آنها در آمریکا مصادره می‌شود.

موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا ؛ تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا

در فهرست جدید اعلام شده از سوی آمریکا نام «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس سازمان صدا و سیما، «حسین الله‌کرم» رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله، «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی، «عبدالصمد خرم‌آبادی» معاون دادستان کل کشور، «عبدالحمید محتشم» دبیر کل انصار حزب‌الله و سردبیر نشریه یالثارات الحسین (ع) و «حمید استاد» مسئول انصار حزب الله مشهد دیده می‌‌شود.


بیتشر بخوانید :‌ سرانجام برجام ، ترامپ و تحریم ها : ایالات متحده جزئی از توافق نخواهد بود


پیش از این نیز «ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتهام انتقال پول برای مقاومت اسلامی لبنان، تحریم شده بود.

در بخش نهادها و ارگان‌ها نیز نام گروه «انصار حزب‌الله»، زندان اوین و گروه برنامه‌نویس هانیستا به عنوان نهادهای مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا به چشم می‌خورد. گروه برنامه نویسی هانیستا تاکنون دو اپلیکیشن اندرویدی به نام‌های موبوگرام و موبوپلاس منتشر کرده است. به نظر می‌رسد، با تحریم گروه برنامه نویسی هانیستا می‌بایست کلیه اپلیکیشن‌ها طراحی شده توسط این گروه از گوگل‌پلی حذف شوند. آنطور که اعلام شده است، قرار گرفتن موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا به این علت است که این اپلیکیشن‌ها امکان مانیتورینگ کاربران ایرانی را فراهم کرده‌ است.


بیشتر بخوانید : بررسی موبوگرام ؛ هرآنچه از تلگرام همه‌ منظوره می‌دانیم


اکانت فیسبوک USAdarFrasi که به وزارت خارجه ایالات متحده مربوط است با انتشار بیانیه‌ای دلیل قرارگرفتن موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا را عنوان کردند. در این بیانیه آمده است :

“آیا می دانید گروه برنامه نویسی هانیستا به چه دلیل در فهرست تحریم های وزارت خزانه داری ایالات متحده قرار گرفته است؟

گروه برنامه نویسی هانیستا مسئول تولید و توزیع نسخه های جایگزین اپ پرطرفدار تلگرام است،که به رژیم ایران در رصد و رهگیری کاربران ایرانی و بین المللی کمک می کند. گروه برنامه نویسی هانیستا دو اپلیکیشن شبکه های اجتماعی به نامهای موبوگرام و موبوپلاس تولید کرده و بدافزاری را درون آنها قرار داده است که رصد و رهگیری شهروندان ایرانی را تسهیل می کند. این رصد و رهگیری می تواند عملا به نقض های جدی حقوق بشر توسط حکومت ایران، از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، کمک کند.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده، متعاقب فرمان ریاست جمهوری شماره ۱۳۶۰۶، گروه برنامه نویسی هانیستا مستقر در ایران را بخاطر هدایت عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطاتی ای که اختلال در کامپیوتر یا شبکه، رصد و رهگیری ای را تسهیل کند که نقض جدی حقوق بشر توسط یا از جانب حکومت ایران را ممکن سازد، تحریم می کند.”

موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا
اعتبار : فیسبوک

یک سناتور آمریکایی به نام رابیو پرس (Rubio Press) نیز در توئیتر به زبان فارسی به این تحریم‌های جدید و نیز قرار گرفتن موبوگرام و موبوپلاس در لیست تحریم های امریکا اشاره کرده است.  در توئیت خود نوشت : 

“وزارت خزانه‌داری را به خاطر ایستادن کنار مردم ایران و اعمال تحریمهای جدید مرتبط با نقض حقوق بشر و سانسور در ایران علیه زندان اوین، انصار حزب‌الله و بنیانگذارانش، گروه برنامه‌نویسی هانیستا، و رئیس صدا و سیما عبدالعلی علی‌عسگری تحسین می‌کنم.”

از آنجایی که اپلیکیشن‌ها عرضه شده توسط هانیستا در بستر کافه‌بازار منتشر می‌شوند، باید دید پس از تحریم گروه برنامه نویسی هانیستا ، آیا این اپلیکیشن پرطرفدار ایرانی نیز به دلیل انتشار اپ‌های هانیستا مشمول تحریم‌های جدید می‌شود یا خیر. اگر چنین اتفاقی بیافتد احتمالا یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های ایرانی در شرایط سختی قرار بگیرد، چرا که بسیاری از شرکت‌های خارجی بدلیل تحریمی بودن این اپلیکیشن ارتباط خود را با آن قطع خواهند کرد.

تحریم‌های ایالات متحده برای ایران پس از آن مجددا آغاز شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، به طور یک طرفه از قرارداد برجام خارج شد.

بیشتر بخوایند :

منبع : ‌techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر