;
coinex

وجود ویروس در نرم افزار اظهارنامه مالیات اداره دارایی سال 97!

پس از نصب نرم افزار اظهارنامه اداره مالیات سال 97، سیستم امنیتی ویندوز خبر از وجود یک برنامه مخرب با نام Trojan:Win32/Bluteal.B!rfn داده و مانع از اجرای آن می‌گردد.

چند سالی است که اداره دارایی، نحوه اخذ اظهارنامه را تغییر داده است و نرم افزاری کامپیوتری با نام “اظهارنامه الکترونیکی” را با شعار صرفه جویی در وقت و هزینه در سامانه‌های الکترونیکی جایگزین آن نموده است. این حرکت در راستای ایجاد نظام الکترونیکی در دولت ایجاد شده و گامی بزرگ در راستای مکانیزه کردن یکی از ناکارآمدترین بخش‌های دولت به شمار می‌آید.

ویروس در نرم افزار اظهارنامه مالیاتی!

روز گذشته برای پر کردن اظهارنامه عملکرد مالیاتی سال 96، اقدام به نصب این برنامه نمودم. اما پس از خارج کردن آن از حالت فشرده و اتمام عملیات با پیغام عجیبی روبرو شدم. نرم افزار امنیتی ویندوز (Windows Defender) نرم افزار مخربی با نام Win32/Bluteal.B!rfn را در فایل Setup.Haghighi.10.0.0.1.exe مخصوص به نصب این برنامه تشخیص داده و مانع از اجرای آن می‌گردد.

تروجان چیست؟

ویروس نرم افزار اظهارنامه در رده تروجان‌ها (Trojan) قرار دارد. در توضیح نرم افزارهای مخرب تروجان به طور ساده می‌توان گفت که این بدافزارها، یکی از انواع برنامه‌های کامپیوتری بوده که هدف اصلی آن نفوذ به کامپیوتر شما و سرقت اطلاعات، ثبت اطلاعات تایپ شده توسط کاربران (Keylogger)، مشاهده صفحه نمایش کاربر، وب کم و یا استفاده از دستگاه میزبان به عنوان پروکسی برای حمله به کامپیوترهای دیگر است.

وجود ویروس و بدافزار در نرم افزارهای دانلود شده از اینترنت مسئله عجیبی نیست اما تعبیه آن (سهوی یا عمدی) در یک فایل حکومتی و وجود ویروس در نرم افزار اظهارنامه مالیاتی که تعداد زیادی از کاربران مجبور به استفاده از آن هستند، داستانی است که نیاز به تامل بیشتری دارد. پس تا برطرف شدن این مساله، بدون توجه به مهلت زمانی تسلیم اظهارنامه، از این نرم افزار استفاده نکنید تا این مساله را از مسئولان مربوطه پیگیری نماییم.

به روزرسانی 29 خرداد 97: با پیگیری‌های انجام شده توسط تکراتو و مراجعه به اداره دارایی استان البرز، مسئول مربوطه با ادبیاتی طنزآمیز اعلام کرد که “هیچ اطلاعی از این موضوع ندارم، نمی‌خوام هم داشته باشم و اگر بدانم به چه کسی مربوط می‌شود هم نمی‌گویم! چرا به کافی نت مراجعه نمی‌کنید؟”

به پیشنهاد این مسئول به بخش آی‌تی سازمان مراجعه شد و پس از 30 دقیقه انتظار برای صرف نهار پرسنل، عنوان شد که “ما هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته و هیچ‌گونه دسترسی نیز به این سیستم نداریم و برای طرح این موضوع باید به تهران مراجعه کنید.”

امیدواریم در پیگیری‌ روزهای آتی از اداره دارایی مرکز در استان تهران، به پاسخ درست و قابل قبولی دست پیدا کنیم. شما نیز اگر با مشکل وجود ویروس در نرم افزار اظهارنامه اداره دارایی روبرو شده و یا پیشنهادی در این خصوص دارید، نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

به روزرسانی 31 خرداد 97: پس از پیگیری‌های انجام شده از اداره دارایی کل، اظهار شد “در نرم افزار قید شده است که ابتدا باید آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید!؟”

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    چندین سال است فایل اظهارنامه توسط آنتی ویروس نورتون سیمانتک بعنوان بدافزار شناخته میشود و کارشان کاملا عمدی است ، من حتی به پلیس فتا و مرکز ماهر هم اطلاع دادم ولی اصلا جواب من را ندادند ، اینکه چه چیزی سرقت میکنند را خدا میداند ، دیگه چه انتظاری میشه از اینها داشت

    پاسخ

    در هیچ جای راهنمای استفاده نرم افزار قید نشده است که ابتدا باید آنتی ویروس خود را غیر فعال کنید. فقط گفته شده که از پراکسی یا فیلتر شکن استفاده نشود.
    واقعا که جای تاسف است. تا نیمه تیر ماه که اصلا نرم افزار قابل دانلود نبود و حالا هم که ویروسی است. تکلیف ما چیست؟ چرا هیچکس پاسخگو نیست؟

    پاسخ

    دوست عزیز؛مسئولین در کدامیک از افتضاحات رخ داده در چند سال اخیر پاسخگو بودند که برای این بخش خود را ملزم بدانند؟ وقتی بر اساس اطلاعات موجود در نرم افزار اظهارنامه؛ هزینه سالیانه یک خانوار 18 میلیون تومان (معادل 2.250 دلار – کمتر از دریافتی 1 ماه یک کارگر جز در رستوران‌های زنجیره‌ای ایالات متحده آمریکا) است، وقتی کشور با بحران بی آبی مواجه شده و مسئولان دلیل را دزدی ابر توسط اسرائیل عنوان می کنند، وقتی وزیر صنعت به دلیل دست داشتن در دزدی‌ها، دریافت ارز دولتی برای واردات خودرو و… با انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی مخالفت کرده و در نهایت فهرستی ناقص را در اختیار مردم قرار می‌دهد و فساد مالی در رده‌های مختلف حکومت موج می‌زند، آیا انتظار دارید که کسی پاسخگو باشد؟ این برنامه به تروجان ذکر شده آلوده بوده و همانطور که اشاره شد؛ نه تنها هیچ پاسخی داده نشد، بلکه به لحنی طلبکارانه به نوعی عنوان شد که به شما ربطی ندارد!

    پاسخ

    سلام
    چند روز دیگر مهلت ارسال اظهارنامه تموم میشه…
    چطور ارسال کنیم!
    اگه ارسال نشه که جریمه و ….
    تکراتو چی شد پیگیری شما … بدادمون برس!

    پاسخ

    دیفندر من 5 تا ویروس در این فایل تشخیص داد.

    پاسخ

    سلام
    من هم با این مشکل روبروشدم
    واکنشی از طرف اداره دارائی نشده ؟
    چرا کاری نمیکنند ؟

    پاسخ