;
coinex

بررسی دوربین شیائومی می 8 (Xiaomi Mi 8) از نگاه DxOMark

پرچمدار جدید کمپانی شیائومی یک گوشی هوشمند تمام عیار است؛ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی دوربین شیائومی می 8 (Xiaomi Mi 8) از نگاه DxOMark به عنوان تخصصی‌ترین و معتبرترین مرجع رده‌بندی دوربین گوشی‌ها بپردازیم. با تکراتو همراه باشید.

شیائومی می 8 به عنوان پرچمدار جدید این کمپانی بزرگ چینی با چیپست پردازنده‌ی کوآلکام اسنپدراگون 845 و دوربین دوگانه‌ای مشابه با آنچه در می میکس 2 اس شاهد بودیم، به بازار معرفی شد. دوربین این دستگاه از دو لنز 12 مگاپیکسلی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها از نوع عریض و با سایز سنسور 1/2.55 اینچی، اندازه پیکسل‌های 1.4 میکرومتر و اندازه دیافراگم f/1.8  و لنز دوم از نوع تله با اندازه‌ی دیافراگم f/2.4 است.

ویژگی‌های دیگری از جمله قابلیت تشخیص فاز و فوکوس خودکار، تثبیت کننده‌ی نوری تصاویر 4 جهته روی دوربین اصلی و یک فلش LED نیز در دوربین شیائومی می 8 به چشم می‌خورند.

بررسی دوربین شیائومی می 8 ؛ چشمانی قدرتمند

بررسی دوربین شیائومی می 8 از نگاه DxOMark

در بررسی دوربین شیائومی می 8 وب سایت معتبر DxOMark امتیاز 99 را به این محصول اختصاص داده است. این امتیاز پرچمدار جدید چینی را شانه به شانه‌ی جدیدترین پرچمدار سامسونگ و پرچمداران سایر شرکت‌ها در رده‌های بالای جدول قرار می‌دهد.

دوربین شیائومی می 8 در بخش عکاسی امتیاز بسیار بالای 105 را بدست آورده که این امتیاز به لطف دقت بالای نوردهی، دامنه‌ی پویایی بسیار خوب تصاویر در اکثر شرایط نوری، پردازش رنگ با وضوح زیاد، کنترل تعادل رنگ سفید طبیعی در نور زیاد و توانایی بالا در کنترل و حذف هاله‌های اضافی روی عکس‌ها کسب شده است.

هرچند که در بخش فیلمبرداری دوربین شیائومی می 8 با کسب امتیاز 88 عملکردی به خوبی بخش عکاسی از خود نشان نمی‌دهد، اما همچنان عملکرد خوب و قابل قبولی دارد. فوکوس خودکار و دستی فیلمبرداری نرم و دقیق عمل می‌کند و به خوبی قابلیت ردیابی سوژه را دارد، به علاوه اینکه پردازش رنگ‌ها نیز بسیار جذاب هستند و دامنه‌ی پویایی فیلم‌های این دوربین نیز وسعت خوبی دارند.

محیط با نور زیاد

عکاسی با دوربین شیائومی می 8 در نور زیاد روز و در محیط‌های بیرونی تجربه‌ای کاملا لذت بخش خواهد بود، تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری کاملا واضح و با جزئیات فراوان خواهند بود.
دوربین شیائومی می 8 در نور زیاد روز و در محیط‌های بیرونی عملکرد بسیار خوبی دارد، تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری کاملا واضح و با جزئیات فراوان خواهند بود.

عکاسی با دوربین شیائومی می 8 در نور زیاد روز و در محیط‌های بیرونی تجربه‌ای کاملا لذت بخش خواهد بود، تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری کاملا واضح و با جزئیات فراوان خواهند بود. در حالت‌های مختلف نوردهی تمام تصاویر بسیار دقیق انجام می‌گیرد و عکس‌ها همگی طبیعی هستند و رنگ‌ها با وضوح بالا پردازش می‌شوند.

در مقایسه با دوربین می میکس 2 اس، این کمپانی موفق شده دامنه‌ی پویایی تصاویر دوربین شیائومی می 8 را کمی بهبود ببخشد تا بتواند در نور زیاد عکس‌هایی با جزئیات بالا حتی در بخش‌های سایه روشن تصویر را به ثبت کند.

میزان نویز تصاویر به خوبی کنترل شده و در بخش‌هایی که زمینه رنگ تصویر یکدست است، مانند آسمان آبی، نیز نویز تصاویر به خوبی کنترل می‌شوند. البته در عکس‌های گرفته شده از دیوارهای با رنگ روشن در برخی مناطق رنگ‌ها سایه‌دار به چشم می‌خورند. همچنین در مناطقی که کنتراست رنگی لبه‌ سوژه‌ها زیاد است گاهی در تصویر هاله ایجاد می‌شود، البته این موضوع به سختی قابل مشاهده است.

نور کم و عکاسی با فلاش

شیائومی می 8 در محیط های داخلی نوردهی بسیار خوبی دارد و جزئیات را با دقت بالا ثبت می کند
شیائومی می 8 در محیط های داخلی نوردهی بسیار خوبی دارد و جزئیات را با دقت بالا ثبت می کند

شیائومی می 8 در شرایط نوری ضعیف نیز عملکرد خوبی دارد و این دستگاه را به یک گزینه‌ی بسیار خوب برای عکاسی در فضاهای بسته و کم نور تبدیل می‌کند. نوردهی عکس‌ها معمولا دقیق و مناسب انجام می‌گیرید و حتی در شرایط نوری بسیار ضعیف (5 لوکس نور) نیز می‌توانید به دوربین شیائومی می 8 اعتماد کنید.

پردازش رنگ‌ها نیز مانند آن چه در نور محیط خارجی در طول روز شاهد بودیم بسیار شفاف و زنده انجام می‌گیرند. تعادل نور سفید نیز عموما به خوبی انجام می‌شود؛ هرچند که در نور محیط‌های داخلی رنگ سفید در برخی از عکس‌ها کمی به زردی متمایل می‌شود. سایه رنگ لنز نیز در برخی مواقع به صورت یک هاله‌ی سبز رنگ در وسط قاب تصویر و برخی مواقع نیز به رنگ بنفش در حاشیه تصاویر دیده می‌شود.

اما در مجموع هیچ یک از موارد گفته شده به اندازه‌ای نیست که نیاز باشد نگران آن‌ها باشید. فوکوس خودکار نیز در عکاسی با نور کم همچنان یک از نقاط قوت دوربین شیائومی می 8 است و تصاویر بدون اینکه در نتیجه‌ی لرزش دست تار شوند به ثبت می‌رسند.

زوم و بوکه

دوربین دوم شیائومی می 8 که از نوع تله است، امکان عکاسی با زوم اپتیکال و افکت بوکه برای تار کردن پس زمینه‌ی تصویر را برای شما فراهم می‌کند. نتایج کلی این نوع عکاسی بسیار نزدیک به می میکس 2 اس بوده و جزئیات بیشتری از این عکس‌ها در ادامه شرح خواهیم داد.

توضیحات امتیازدهی به دوربین Xiaomi Mi 8

در بررسی دوربین شیائومی می 8 از نگاه DxOMark این محصول موفق شده امتیاز 105 را به دست آورد تا جایگاهی در کنار بزرگان صنعت گوشی‌های هوشمند برای خود ثبت کرده باشد. اما این امتیاز کلی از میانگین امتیازهای بررسی هر بخش بدست آمده، بنابراین در ادامه نگاهی به جزئیات و توضیحات امتیازدهی دوربین این دستگاه خواهیم داشت.

نوردهی و کنتراست (92)

امتیاز بسیار بالایی که در بررسی دوربین شیائومی می 8 در بخش نوردهی و کنتراست بدست آمد، نتیجه‌ی عملکرد بسیار خوب این محصول در تست‌های انجام شده از عکس‌های مناظر طبیعی و همچنین عکس‌های گرفته شده در آزمایشگاه تحت شرایط نوری مناسب برای نشان دادن کنتراست این عکس‌ها بوده است.

دامنه‌ی پویایی تمام این تصاویر به بهترین رقبای موجود می 8 از جمله آیفون 10 و گوگل پیکسل 2 بسیار نزدیک بوده است، می‌توانید عملکرد این سه محصول را در عکس‌های زیر با یکدیگر مقایسه کنید.

دوربین شیائومی می 8 در عکاسی با نور کم نیز نتایج بسیار قابل قبولی را ثبت کرده است و تصویر گرفته شده در آزمایشگاه با نور بسیار کم 5 لوکس کاملا خوب و در اکثر مناطق نسبتا واضح است.

عملکرد شیائومی می 8 در نور 5 لوکس محیط آزمایشگاه
عملکرد شیائومی می 8 در نور 5 لوکس محیط آزمایشگاه

پردازش رنگ (86)

شیائومی می 8 در بخش پردازش رنگ نیز امتیاز بسیار عالی کسب کرده که به لطف تعادل رنگ سفید بسیار طبیعی در عکس‌ها و شرایط نوری مختلف حاصل شده است. در تصاویر محیط‌های خارجی رنگ‌ها همگی زنده و غنی ثبت می‌شوند و همچنین در نور کم نیز نتایج خوبی از دوربین بدست می‌آید. در عکس‌های زیر می‌بینید که دوربین پرچمدار جدید شیائومی در پردازش رنگ درختان، آسمان و حتی رنگ سفید ساختمان و خاکستری آسفالت خیابان بهتر از دو رقیب خود یعنی آیفون 10 و گوگل پیکسل 2 عمل کرده است.

فوکوس خودکار (98)

عملکرد فوکوس خودکار در شیائومی می 8 یکی از نکات برجسته‌ی دوربین این محصول است و به همین دلیل موفق شده یکی از بهترین امتیازهای این بخش تا به امروز را از DxO کسب کند. در تست این بخش در زمان عکاسی ابتدا دوربین را از فوکوس خارج کرده و سپس در دو حالت فوکوس سریع (500 میلی‌ثانیه) و فوکوس طولانی (2000 میلی‌ثانیه) فوکوس خودکار دوربین این دستگاه سنجیده شد که در هر دو حالت دوربین می 8 عملکرد بسیار خوب، سریع و دقیقی داشته و این عملکرد تقریبا در هر شرایط نوری نیز ثابت بوده است.

نتایج خوب و تکرارپذیر فوکوس خودکار شیائومی می 8 در نور 20
نتایج خوب و تکرارپذیر فوکوس خودکار شیائومی می 8 در نور 20

بافت تصویر (70)

شیائومی می 8 در نور روز فضاهای باز جزئیات و بافت تصویر را بسیار عالی ثبت می‌کند، چیزی نزدیک به بهترین دوربینی که تاکنون تست شده یعنی هواوی پی 20 پرو که به لطف سنسور تک رنگ خود جزئیات را مسحور کننده به تصویر می‌کشد.


بیشتر بخوانید: بررسی دوربین سه گانه هواوی P20 پرو (Huawei P20 Pro) از نگاه DxOMark


اما پرچمدار شیائومی نزدیک‌ترین رقیب پرچمدار هواوی در این زمینه به شمار می‌رود. دوربین می 8 حتی در نور کم و فضای آزمایشگاهی نیز بسیار خوب عمل کرده و در برابر آیفون 10 اپل خودنمایی می‌کند.

در مقایسه با پرچمدار پیشین شیائومی یعنی می میکس 2 اس نیز کیفیت بافت تصاویر و جزئیات عکس‌های می 8 پیشرفت محسوسی داشته است، به ویژه این تفاوت در عکاسی با نور کم بیشتر مشخص می‌شود. این دستاورد به لطف بیشتر بود ISO دوربین می 8 بدست آمده که موجب افزایش سرعت شاتر و شفافیت بیشتر عکس‌ها می‌شود.

اگر به نمونه تصاویر زیر که در نور 20 لوکس ثبت شده‌اند توجه کنید، خواهید دید که دوربین شیائومی می 8 به شکل کاملا محسوسی بهتر از می میکس 2 اس در نور کم عمل کرده است.

نویز (72)

نقطه منفی دوربین که ISO بالاتری دارد، این است که در عکاسی تحت نور کم نویز تصاویر کمی افزایش می‌یابد و به همین دلیل نویز تصویر در نور 20 لوکس با دوربین می میکس 2 اس کمی کمتر از دوربین شیائومی می 8 است؛ اما این نویز چندان نیست که آزار دهنده باشد و عکس همچنان خوب و شفاف به نظر می‌رسد.

هرچند که گفتیم نویز تصاویر ثبت شده با دوربین می 8 در نور کم به مقدار کمی بیشتر از عکس‌های می میکس 2 اس است، اما می 8 همچنان امتیاز بسیار خوبی در بخش نویز بدست آورده زیرا هم در محیط‌های خارجی و هم در فضاهای بسته عملکرد بسیار خوبی در کنترل نویز از خود نشان داده است.

حتی در مقایسه با پرچمداران سایر کمپانی‌ها که رقبای اصلی این محصول به شمار می‌روند، از جمله هواوی پی 20 و آیفون 10، نیز عکس‌های گرفته شده با دوربین شیائومی می 8 همگی تمیز و کم نویز به نظر می‌رسند.

کنترل انحرافات تصویری (72)

انحرافات تصویری که هاله‌ها و اعوجاج‌ها روی تصاویر را شامل می‌شوند، به صورت کلی در دوربین شیائومی می 8 به خوبی کنترل می‌شوند و شاید تنها برخی مواقع شکستگی رنگ را در عکس‌های این دوربین مشاهده کنید؛ آن هم در مناطقی که کنتراست بالایی در لبه اشیا با محیط اطرافشان وجود دارد و همین مورد نیز معمولا تنها با نگاه کردن از نزدیک قابل رویت است.

فلش (85)

امتیاز خوبی که فلش دوربین شیائومی می 8 بدست آورده است در نتیجه دقت و تکرارپذیری عکاسی با فلش LED این محصول حاصل شده که علاوه بر شدت نور مناسب، پخش روشنایی مناسبی نیز ارائه می‌کند و سایه‌های اطراف سوژه نیز به خوبی توسط دوربین این دستگاه کنترل می‌شوند.

تعادل رنگ سفید نیز معمولا بدون هیچ منبع نوری دقیق بوده اگر که با افزودن نور یک لامپ تنگستن به محیط رنگ سفید دیوار همانطور که در تصویر سمت راست پایین می‌بینید، کمی به زرد متمایل شده است. نویز تمام تصاویر ثبت شده با فلش نیز مانند سایر حالت‌ها بسیار کم هستند که این یک امتیاز خوب برای دوربین می 8 به شمار می‌رود و کمک می‌کند هنگام عکاسی حتی با فلش این دوربین نیز جزئیات به خوبی ثبت شوند.

زوم (47)

امتیازی که دوربین شیائومی می 8 برای زوم یا همان بزرگنمایی کسب کرده، امتیاز خوبی محسوب می‌شود به ویژه که در نور محیط خارجی و محیط داخلی با نور کافی، دوربین این دستگاه توانایی بزرگنمایی 2 برابر را دارد. در مقایسه با می میکس 2 اس سرعت فوکوس خودکار نیز در حالت زوم بهبود یافته و این عمل بسیار روان‌تر انجام می‌گیرد.

با عکاسی در حالت زوم مشکل نویز در رنگ‌ها دیده نمی‌شود، اما در روشنایی تصویر کمی نویز به چشم می‌خورد. طبیعتا اگر تا زوم 8 برابر ادامه دهید تصویر دچار افت کیفیت خواهد شد، اما در مجموع دوربین پرچمدار جدید شیائومی می‌تواند تعادل خوبی میان حفظ بافت تصویر و کاهش نویز برقرار کند.

همانطور که در نمونه عکس‌های زیر می‌بینید شیائومی می 8 در مقایسه با آیفون 10 گران قیمت در حالت زوم 2 نیز جزئیات را به خوبی حفظ می‌کند؛ البته تا زمانی که نور محیط کافی باشد زمانی که نور به 20 لوکس کاهش پیدا کرد جزئیات عکس نیز کاهش پیدا کرده اما همچنان عملکرد قابل قبولی محسوب می‌شود.

بوکه (50)

دوربین شیائومی می 8 امتیاز بسیار خوبی در این بخش بدست آورده که نشان می‌دهد این محصول معمولا در ثبت تصاویر بوکه به خوبی پس زمینه را تار می‌کند و سوژه‌ی اصلی بدون اشکال از پس زمینه جدا می‌شود. تخمین عمق تصویر تقریبا همیشه دقیق انجام می‌گیرد. هرچند که برخی مواقع نیز انحرافات و هاله‌هایی اطراف سوژه‌ها دیده می‌شوند که البته در بررسی از نزدیک قابل رویت هستند.

امتیازهای بخش فیلمبرداری

بررسی دوربین شیائومی می 8 در بخش فیلمبرداری امتیاز بسیار خوب 88 را برای آن به همراه داشت. شاید تنها نقاط ضعف دوربین می 8 در فیلمبرداری را بتوان لرزشگیری کمی ضعیف و افزایش نویز تصویر در نور کم دانست.

امتیازهای هر یک از بخش‌های بررسی فیلمبرداری دوربین شیائومی می 8 به شرح زیر است: نوردهی (81)، پردازش رنگ (83)، فوکوس خودکار (96)، بافت تصویر (51)، نویز (71)، کنترل انحرافات تصویری (70)، لرزش‌گیر و تثبیت کنندگی  تصاویر (83).

نقطه قوت دوربین می 8 در فیلمبرداری را می‌توان فوکوس خودکار سریع و دقیق آن دانست که به خوبی سوژه را دنبال می‌کند و تفاوتی ندارد از یک سوژه متحرک فیلمبرداری کنید یا نسبت به یک سوژه ثابت در حرکت باشید. شیائومی می 8 نوردهی و تعادل رنگ سفید را نیز هنگام فیلمبرداری به خوبی انجام می‌دهد و دامنه‌ی پویایی فیلم‌های این دوربین نسبتا خوب هستند، جزئیات تصویر نیز از قلم نخواهند افتاد و در تمامی مناطق روشن یا تاریک به خوبی توسط دوربین این دستگاه ثبت می‌شوند.

نتیجه‌گیری

شاید هنگامی که به یک گوشی هوشمند رده بالا فکر می‌کنید، شیائومی اولین برندی نباشد که به ذهنتان می‌رسد اما می 8 یکی از بهترین دوربین‌ها را در میان گوشی هوشمند دارد. دوربین شیائومی می 8 قادر است با سرعت و دقت بالا فوکوس خودکار را انجام دهد، همچنین نوردهی و حفظ جزئیات را نیز در شرایط نوری متفاوت به شکل بسیار خوبی انجام می‌دهد.

تصاویر دوربین این محصول دامنه پویایی مناسبی دارند و لنز تله‌ی این دوربین امکان زوم 2 برابر و عکاسی حالت بوکه را نیز برای شما محیا کرده است. در بخش فیلمبرداری نیز دوربین شیائومی می 8 یک ابزار قدرتمند است که بر ارزش این محصول می‌افزاید.

اکنون نوبت شماست که به تکراتو بگویید در مورد پرچمدار جدید و جذاب شیائومی چه نظری دارید؟

منبع: dxomark

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام آقا من تازه خریدم اصلااااا از عکس هاش راضی نیستم تا جایی که میخوام بفروشمش گوشی قبلیم s8 بود که الانم دارمش وقتی با هم مقایسه میکنم بیشتر شبیه شوخیه

    پاسخ