;
coinex

کشف یک تابوت 2 هزار ساله در مصر ؛ مراقب نفرین فراعنه باشید!

باستان شناسان مصری کشف نادری را انجام داده‌اند. آنها موفق به پیدا کردن یک تابوت بزرگ از جنس گرانیت سیاه شده‌اند که گفته می‌شود، بزرگترین تابوت سنگی است که تاکنون در اسکندریه مصر کشف شده و به نظر می‌رسد که پس از انجام تدفین در 2 هزار سال قبل، هنوز دست نخورده باقی مانده است.

باستان شناسان اعلام کرده‌اند، هنوز نمی‌دانند که مومیایی چه کسی درون تابوت است. این تابوت سنگی، ۱۸۵ سانتیمتر طول دارد و در عمق ۵ متری زمین به همراه یک مجسمه نیم تنه آلاباستر پیدا شد که علی‌رغم تخریب شدید، برخی از ویژگی‌های آن قابل تشخیص است.

وزارت آثار تاریخی مصر، دو هفته قبل در پست رسمی در فیسبوک اعلام کرد که این کشف در محل ساخت و سازی و در طی بازرسی‌های روزمره مقامات دولتی انجام گرفته است. این خبر توسط روزنامه دولتی مصر “الاهرام” گزارش شد. دولت مصر، قوانین سختگیرانه‌ای برای حفاظت و نگهداری از آثار باستانی ملی دارد و بر اساس این قوانین، تمام آثار باستانی متعلق به دولت است.

بیشتر بخوانید: کشف باغ تدفین 4000 ساله در مصر

باستان شناسان این سایت باستانی را متعلق به دودمان بطلمیوسی، بین 305 و 30 قبل از میلاد می‌دانند. پیدا شدن آثار باستانی یونانی و رومی در اسکندریه، اتفاق غیر معمولی نیست. اسکندریه همان شهری است که اسکندر مقدونی پس از فتوحاتش، دستور ساختش را داده بود که بعدها به خانه دودمان بطلمیوسی بدل شد. اما بر خلاف دیگر مقبره‌های مصری که در هنگام کشف باز شده بودند و در بسیاری از موارد به غارت رفته بودند، این تابوت سنگی ۲ هزار ساله تا به‌حال دست نخورده باقی مانده است.

یک مجسمه نیم تنه آلاباستر هم در همان سایت تابوت سنگی پیدا شده است. با وجود تخریب شدید این نیم تنه، برخی از ویژگی‌های مجسمه قابل تشخیص هستند
یک مجسمه نیم تنه آلاباستر هم در همان سایت تابوت سنگی پیدا شده است. با وجود تخریب شدید این نیم تنه، برخی از ویژگی‌های مجسمه قابل تشخیص هستند

دکتر ایمن اشماوی، وزیر آثار باستانی مصر گفت که لایه ساروج بین درب و بدنه تابوت سنگی نشان می‌دهد که هنوز باز نشده است. به این ترتیب، باستان شناسان فرصت نادری برای مطالعه یک تابوت باستانی دست نخورده در اختیار دارند. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که این تابوت سنگی بزرگ باید توسط یک کامیون جرثقیل‌دار برداشته شده و به یک سایت باستان شناسی منتقل شود تا در آنجا باز شده و به طور کامل بررسی گردد.

طلسم فراعنه این بار دامن چه کسی را می‌گیرد؟

هنگامی که رسانه‌های مختلف خبر کشف این تابوت اسرارآمیز را منتشر کردند، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به باز کردن این تابوت هشدار دادند. کاربران شبکه‌ اجتماعی که بسیاری از آنها را نویسندگان مشهور و علاقه‌مندان داستان‌های وحشت تشکیل می‌دهند، می‌گویند که باز کردن تابوت موجب به کار افتادن نفرینی می‌شود که بشریت را در تاریکی هزار ساله فرو می‌برد.

در واقع همانطور که می‌دانید، تاکنون شایعات و گزارش‌های زیادی از طلسم‌‌ها و نفرین‌های فراعنه مصر باستان منتشر شده است، گفته می‌شود که برخی از غارتگران، جستجوگران و حتی باستان شناسان پس از تماس با مومیایی‌ها و مقبره‌های فراعنه، به بیماری‌ها یا حالات روحی عجیب و غریبی دچار شده‌اند و حتی چندین گزارش از مرگ جستجوگران غنایم باستانی وجود دارد.

کشف تابوت سنگی بزرگِ سیاه در مصر. هیچ کس نمی‌داند چه کسی درون تابوت است، باید بازش کنیم؟
کشف تابوت سنگی بزرگِ سیاه در مصر. هیچ کس نمی‌داند چه کسی درون تابوت است، باید بازش کنیم؟

گفته می‌شود که این طلسم‌ها، به این جهت در مقبره‌ها نصب می‌شدند که خللی بر آرامش فراعنه درون آن وارد نشود. احتمالا شروع داستان طلسم‌های فراعنه به دهه ۱۹۲۰ و مقبره “توت‌عنخ‌آمون” باز می‌گردد. اولین مرگی که توجه بسیاری را به خود جلب کرد، مرگ “لرد کارناروون” بود که مدتی پس از کشف توت‌عنخ‌آمون، یکی از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی قرن، به وقوع پیوست.

از همین نویسنده بخوانید: آیا آدمخواری در نیاکان ما مرسوم بوده است؟

نوامبر ۱۹۲۳ بود که هاوارد کارتر، باستان شناس و حامی او، لرد کارناروون، مقبره‌‌، پادشاه جوان فراموش شده در دره پادشاهان مصر را کشف کردند که دست نخورده و پر از گنجینه‌ بود. در آن زمان، مطبوعات و رسانه‌های مختلف توجه زیادی به کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون کردند که برای هزاران سال فراموش شده بود و به همین ترتیب، کاشفان مقبره پادشاه فراموش شده هم به شهرت جهانی دست یافتند.

شروع طلسم‌های فراعنه به دهه ۱۹۲۰ و کشف مقبره “توت‌عنخ‌آمون” باز می‌گردد

اما داستان نفرین فراعنه، زمانی شروع شد که پشه‌ای، گونه لرد کارناروون را گزید. اوضاع وقتی وخیم شد که لرد با اصلاح صورت خود موجب بدتر شدن عفونت نیش پشه شد. لرد کارناروون، مدت کوتاهی پس از دچار شدن به یک تب وحشتناک، جان سپرد.

هوارد کارتر در حال بررسی تابوت "توت‌عنخ‌آمون"، این باستان شناس بریتانیایی با کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در نوامبر ۱۹۲۲ به شهرتی جهانی دست یافت
هوارد کارتر در حال بررسی تابوت “توت‌عنخ‌آمون”، این باستان شناس بریتانیایی با کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در نوامبر ۱۹۲۲ به شهرتی جهانی دست یافت

آرتور کانن دویل، خالق شرلوک هولمز و یکی از نویسندگانی که به داستان‌های فراطبیعی علاقه زیادی دارد، گفته بود که “مرگ ناگهانی لرد کارناروون، به دلیل نفرین مومیایی بوده است.” در همان زمان، روزنامه‌ها هم نوشتند:

مرگ، هر کسی را که خواب فرعون را به هم بزند دربر خواهد گرفت.

رسانه‌ها در دهه ۱۹۲۰ شواهد زیادی پیدا کردند که نشان می‌داد چیزی موجب مجازات کاشفان کامل‌ترین مقبره مصری باستان شده است. پرنده لرد کارناروون توسط یک مار خورده شد، سگ او در انگلستان، تقریبا درست در همان لحظه‌ای که او مشغول باز کردن مقبره باستانی بود، مُرد و رادیولوژیستی که مومیایی را با اشعه ایکس بررسی کرده بود، بر اثر بیماری مرموزی درگذشت.

بیشتر بخوانید: مشهورترین نظریه‌های توطئه ؛ از سوسمارهای خانواده سلطنتی تا خزندگان فضایی

یک آمریکایی متمول هم پس از بازدید از این آرامگاه از ذات الریه جان سپرد و گفته شده است که یکی از اعضای تیم کاوش کارتر هم بر اثر مسمومیت با سم آرسنیک جان باخته است. جای تعجب نیست که در سال 1932، یک دهه پس از کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون، فیلم ترسناکی به کارگردانی بوریس کارلوف (بازیگر نقش فرانکنشتاین) “مومیایی” نزدیک به این داستان معروف ساخته شد.

به نظر می‌رسد که کاربران شبکه‌های اجتماعی راست می‌گویند. آنها می‌گویند که هر فیلم مومیایی که تا به‌حال تماشا کرده‌ایم، به ما هشدار داده است که کاری به تابوت‌های باستانی نداشته باشیم!

جون دیویس، نویسنده داستان‌های وحشت و خیال‌پردازی، با اشاره به “مقبره پادشاه فراموش شده“در حساب توییتر خود نوشت:

این شروع هر فیلم وحشتناک و فانتزی تاریکی در خصوص مصر از زمان شروع تاریخ سینما است… بله. باید خوب پیش بره.

جون دیویس

کاربری به نام Nyssa که ظاهرا از هواداران داستان‌های ژانر وحشت و خیال‌پردازی است (در معرفی صفحه توییتر خود نوشته، نویسنده پرفروش آینده) در پست جالبی نوشت:

همه آروم باشید! همه ما باید منطقی بهش فکر کنیم. بیش از همه چی احتمال داره که با “نیارلات‌هوتپ“، آشوب خیزان، برخورد کنیم و عصر جدیدی از دیوانگی و وحشت شروع بشه.

Nyssa

اشاره این کاربر به “آشوب خیزان (The Crawling Chaos)”، یکی از مشهورترین شخصیت‌های دنیای وحشت است که برای نخستین بار توسط هوارد فیلیپس لاوکرفت، نویسنده داستان‌های گوتیک و علمی تخیلی خلق شد و در برخی دیگر از داستان‌های وحشت (از جمله آثار استیون کینگ) هم به تصویر کشیده شده است.

در داستانی به همین نام از لاوکرفت، آشوب خیزان به شکل یک فرعون مصری به توصیف شده که از قدرت‌های ماوراءالطبیعه‌ی بسیاری برخوردار است و می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد در بیاید. همچنین گفته می‌شود که نیارلات‌هوتپ، تنها موجودی است که می‌تواند خدایان بیرونی و قدیم‌یگانگان متعال خفته را دوباره به دنیا وارد کند و از این جهت می‌تواند موجب “نابودی دنیا و هرج و مرجی خارج از تصور انسان‌ها”شود.

نویسنده مشهور، کتاب‌های کامیک و علمی تخیلی، نیل گیمن هم وارد بحث شد، او با به اشتراک گذاشتن پست ساینس آلرت، نوشت:

می‌دونم چطوری اتفاق می‌افته…

بریان ادوارد هیل، نویسنده کتاب‌های کامیک و طراح گرافیک هم نوشت:

این کارو نکنید!

بریان ادوارد هیل

موضوعی که باعث مرموز شدن این مقبره شده، هویت نامعلوم این پادشاه گمنام (حداقل تا الان) است. باستان شناسان می‌گویند، دست کم یک سرنخ در خصوص آنچه که درون تابوت است، دارند، یک نیمه تنه آلاباستری در نزدیکی تابوت سنگی پیدا شده که احتمالا متعلق به صاحب مقبره است.

این نیم تنه بعد از گذشت هزاران سال، تا حد زیادی تخریب شده و به این ترتیب، مدرک دیگری از هویت مومیایی درون این تابوت سنگی در دست نیست.

مصطفی وزیری، ریاست سابق وزارت آثار باستانی مصر، به Yahoo News گفت:

کارشناسان هنوز نتوانسته‌اند تشخیص دهند که تابوت متعلق به چه کسی است.

در حالی که همه ما به خوبی می‌دانیم که مومیایی‌ها واقعی نیستند و فقط در کتاب‌ها و فیلم‌ها وجود دارند، اما اگر همانطور که در داستان‌های وحشت گفته شده، واقعا طلسم و نفرینی در کار باشد که باعث شود، “رودخانه‌هایی از خون جریان پیدا کنند” و “دریاها به جوش بیایند”، آیا اتفاقاتی بدتر از چیزیست که هم‌اکنون در سیاره ما در حال وقوع است؟

در حال حاضر، در یکی از بدترین دوره‌های سیاره زمین (در تاریخ مدرن) به لحاظ‌ تغییرات اقلیمی به سر می‌بریم، با آب شدن یخچال‌های قطبی سطح جهانی دریاها در حال افزایش است، بسیاری نسبت به ظهور رژیم‌های خودکامه در آینده‌ای نزدیک، هشدار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: تغییر اقلیم چیست ؛ تغییرات آب و هوایی و تاثیر عجیب آن بر زندگی انسان

کره شمالی در حال ساخت سلاح‌های هسته‌ای (توافق احتمالی با دونالد ترامپ را فعلا نادیده بگیرید!) و همچنین شاهد انقراض بسیاری از جانوران -چیزی که دانشمندان از آن به عنوان “انقراض جمعی ششم“یاد می‌کنند- هستیم. قطعا با مواردی که ذکر شد، انسان‌ها می‌توانند از پس نفرین مومیایی بربیایند! به واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی بازگردیم.

مایک دراکر، نویسنده و استندآپ کمدین آمریکایی هم در توییتر خود نوشت:

لعنتی بزنید بازش کنید، بدترین اتفاقی که میافته چیه؟ با نفرین همه چی بهتر می‌شه؟

مایک دراکر

چری پریست، نویسنده داستان‌های گوتیک و وحشت هم نوشت:

به وضعیت دنیا نگاه کنین، دست‌ها را ببرین بالا (تسلیم شیم). بازش کنید. یه دسته سوسک‌ سرگین غلتان فراطبیعی و یه پادشاه قدرتمند ارواح، فرستاده‌ای از جهنم، برای انتقام در مقابل دنیایی که بر علیه‌ش متحد شده، دفن و فراموشش کرده، آزاد می‌شه. نمی‌تونه صدمه بزنه، شاید کمک کنه.

چری پریست

مطمئنا، دانشمندان می‌گویند باز کردن این تابوت مرموز واقعا دشوار است، اما این بدان معنا نیست که تابوت پادشاه گمنام نباید باز شود.

ایمان اشماوی، رئیس بخش آثار باستانی مصر در وزارت امور آثار عتیقه مصر، به گاردین گفت:

حرکت دادن این تابوت و باز کردن آن در موزه بدون دست خوردگی دشوار است. این تابوت که در عمق پنج متری زیر زمین مدفون بود، در مجموع ۳۰ تن وزن دارد که فقط درب آن ۱۵ تن وزن دارد.

شاید همه واکنش‌هایی که در این یادداشت به آنها اشاره شد، جنبه شوخی و سرگرمی داشته باشد. اما فراموش نکنید که همیشه کنجکاوی برای انسان (میوه ممنوع) دردسرهای زیادی درست کرده است!

اخبار گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

 

.

منبع:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر