;
coinex

گرم ترین شهرهای دنیا ؛ ده رکورد تاریخی از داغ ترین تابستان های جهان

گرم ترین شهرهای دنیا آدم را کلافه می‌کنند. شاید باور نکنید، اما دو شهر از 10 شهر گرم دنیا، در ایران قرار دارند. در ادامه با نام ده شهری که بیشترین رکورد دما را ثبت کرده‌اند، آشنا خواهید شد.

گرم ترین شهرهای دنیا

گرمای بیش از حد، طاقت فرسات و امسال هم یکی از تابستان‌های داغ زمین را تجربه می‌کنیم. تغییرات آب و هوایی مشکلی است که بسیاری از کارشناسان و فعلان محیط زیست نسبت به آن هشدار داده‌اند و اثرات آن کمابیش در حال وقوع است. امسال گرما در برخی از نقاط جهان، از جمله کانادا (!)، جان عده‌ای را گرفت. اما گرمترین شهرهای جهان کدامند؟ لیست زیر گرمترین مناطق جهان را معرفی می‌کند.

1- دره مرگ، کالیفرنیا، آمریکا

دره مرگ کالیفرنیا، بیشترین دمای هوای ثبت شده در طول تاریخ را به خود اختصاص داده است. در تابستان سال 1913، دمای هوا در این منطقه به 56.7 درجه سانتیگراد رسید. این دما به معنای واقعی کلمه زندگی انسان را به مخاطره می‌اندازد. دمای هوا به طور متوسط در طول تابستان، 47 درجه سانتیگراد است. دره مرگ، هم اکنون خشک‌ترین منطقه ایالت کالیفرنیا است.

2- عزیزیه، لیبی

مرکز قبلی منطقه جافارا، در بیست و پنج مایلی تریپولی، پیش از این لقب گرمترین شهر زمین را یدک می‌کشید. در سال 1922، دمای هوا در این شهر، 58 درجه سلسیوس گزارش گردیده بود. هرچند، در سال 2012، دانشمندان به دلایل مختلفی، لقب گرمترین شهر کره زمین را از عزیزیه گرفتند.


بیشتر بخوانید: افزایش شدید گرما در اقیانوس ها توسط انسان بیش از 4 میلیارد بمب اتمی است!


یکی از مهمترین این دلایل، ثبت رکورد توسط فردی غیر حرفه‌ای در سال 1922 بود. هرچند، هم اکنون در میانه تابستان، دمای هوا به راحتی در این منطقه به 48 درجه سانتیگراد می‌رسد.

3- دالول، اتیوپیدالول

دالول به عنوان شهری با خاکی نمکی، چشمه‌های آب گرم، تابستانی اسیدی، دارای رکورد بالاترین میانگین دما برای یک شهر مسکونی در دنیا است. از سال 1960 تا 1966، دمای هوا در دالول به طور میانگین 41 درجه سانتیگراد در حد بالای خود ثبت شده است.

4- وادی حلفا، سودان

ذر طول سال، تقریبا هیچ بارانی در این منطقه نمی‌بارد. این شهر که شما را از شدت گرما، بیحال می‌کند، در نزدیکی دریاچه نوبیا واقع شده است. ژوئن، گرم‌ترین ماه سال در این شهر است. متوسط دمای هوا در وادی حلفا، در این ماه 41 درجه است. هرچند، بیشترین رکورد دمایی این شهر مربوط به آپریل است. در این ماه، در سال 1967 دمای 53 درجه سانتیگراد برای وادی حلفا ثبت گردیده بود.

5- دشت لوت، ایراندشت لوت بالاترین دمای هوا در کل دنیا را دارد

هرچند، در این قسمت باید گرمترین شهرهای دنیا را معرفی می‌کردیم، نام دشت لوت را نیز آوردیم. چرا که بعضی نقاط، مسکونی در حاشیه این منطقه کویری وجود دارد ولی دشت لوت بر اساس این منبع این مقاله، فاقد سکنه است. به هر حال، دشت لوت بالاترین دمای هوا در کل دنیا را دارد! از سال 2003 تا 2009 که اندازه گیری دمای هوای این منطقه به وسیله ماهواره انجام گرفت، رکورد 70.7 درجه سانتیگراد برای این شهر ثبت گردید.

6- تیرات زوی، فلسطین اشغالی

مزرعه کوچکی در تیرات زوی، دارای رکورد فوق العاده‌ای در نوع خود است. در ژوئن سال 1942، دمای 54 درجه سانتیگراد برای این منطقه ثبت گردید؛ هرچند این رکورد بعدها توسط کریستوفر سی بورت که یکی از اعضای بی اعتبار کردن ثبت دمای هوا در عزیزیه بود، زیر سوال رفت.

به گفته وی، دمای هوا از روی دماسنج اشتباه یاد داشت شده و باید 53 درجه ثبت می‌گردیده است. به هر حال، دمای هوا هنوز در این منطقه بالا و حدود 37 درجه سانتیگراد به طور میانگین است.


اختصاصی تکراتو/ هورالعظیم همچنان در آتش ؛ تغییرات آب و هوایی مشهودتر از هر زمان!


7- تیمبوکتو، مالیبیشترین دمای ثبت شده

این شهر که در حاشیه جنوبی صحرا واقع شده است، یکی از گرم ترین شهرهای دنیا بوده که حتی در زمستان نیز روی سرما به خود نمی‌بیند. دمای هوا ثبت شده در ژانویه (دی‌ماه) برای این شهر به 30 درجه سانتیگراد می‌رسد. بالاترین دما برای این شهر، 49 درجه سانتیگراد ثبت شده است.

8- قبلی، تونسشهر قبلی

در این شهر صحرایی و در طول تابستان، گرمای هوا به بیش از 40 درجه سلسیوس به طور میانگین می‌‌رسد. بیشترین دمای ثبت شده هوا برای این شهر، 55 درجه سانتیگراد است.

9- غدامس، لیبی

افزایش دمای هوا

مروارید صحرا، به لطف کلبه‌های گلی ساخته شده توسط مردم که زندگی برای بیش از 7000 نفر را در این شهر ممکن ساخته است، در یونسکو ثبت گردیده است. گرمای هوا به طور میانگین در حد بالای خود به 40 درجه سانتیگراد می‌رسد. هرچند رکورد تاریخی 55 درجه نیز، برای این شهر ثبت گردیده است.

10- بندر ماهشهر، ایران

بندر ماهشهر، نه تنها برای ثبت دمای 51 درجه سانتیگراد در این شهر به لیست گرم ترین شهرهای دنیا اضافه شده، بلکه برای نمایه گرمایی فوق العاده‌اش در میان داغ ترین شهرهای جهان قرار گرفته است.

نمایه گرمایی ترکیبی از دما و رطوبت است. بدن با تعرق و تبخیر به کاهش دمای خود کمک می‌کند، در جایی که رطوبت بالا باشد، این فرایندها دچار اشکال خواهند شد و از این رو، گرمای محسوس برای فرد بیشتر می‌شود. در این شه نمایه گرمایی 74 درجه ثبت شده است. این رکورد، دومین رکورد نمایه گرمایی در دنیاست.


بیشتر بخوانید: ژوئن برای سومین سال پیاپی در بین گرم‌ترین ماه‌های تاریخ جای گرفت


اما بیشترین دمای ثبت شده هوا در تهران حدود 43 درجه سانتیگراد بوده است. این ثبت دما مربوط به سالها پیش است. در سال 2013، تهران در برخی نقاط دمایی حدود 42 درجه سانتیگراد را نیز تجربه نمود. در روزهای اخیر، با افزایش دمای کم سابقه، تهرانی‌ها دمایی بین 38 تا 40 درجه سانتیگراد را تجربه کردند.افزایش دمای تهران

در سال 2017، اهواز با ثبت دمای 53 درجه سانتیگراد برای خود، بیشترین دمای ثبت شده برای یک منطقه مسکونی در آسیا را به نام خود زد؛ هرچند برخی مدعی بودند که اهواز بالاترین درجه دمای هوا در کره زمین را در این روز به نام خود کرده است. این رقم، در جایی قابل ذکر است که سنجش دمای هوا در دره مرگ نیز زیر سوال است. البته، مسلما اهواز بیشترین دما را در زمین به نام خود ثبت نکرده است، چرا که کویر لوت دمایی به مراتب بالاتر دارد.

به هر حال، این روزها نیز ایران موج گرمایی جدیدی را تجربه می‌کند، هرچند این افزایش دما کم سابقه است، اما در مقایسه با رکوردهای ثبت شده در سالهای گذشته، می‌توان دمای هوا را به نسبت خنک‌تر دانست. افزایش دما هوا، در اثر عوامل مختلفی روی می‌دهد که بسیاری از آن‌ها تحت کنترل انسان‌ها نیستند.

.

منبع: independent

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    پس تیرماه بیایید ایرانشهر تا بفهمید گرما یعنی چی،

    پاسخ

    باو بیا اهواز تا بهت بگم گرما چیه70درجه به مولا قسم

    پاسخ