;
coinex

برده‌داری مدرن ؛ انسان‌ها هنوز قابل خرید و فروش‌اند!

برده‌داری مدرن اصطلاحی است که در یک پژوهش جدید که توسط بنیاد واک فری انجام شده، کار اجباری و ازدواج اجباری را زیرمجموعه خود قرار می‌دهد. مطابق این تحقیق بیشترین میزان برده‌داری مدرن در آسیا ثبت شده است.

در ایالات متحده بیش از 400 هزار نفر در شرایطی زندگی می‌کنند که تحت عنوان “برده‌داری مدرن” از آن یاد شده است. نوعی از برده‌داری که در یک تحقیق جدید به طور کلی به نیروی کار اجباری و تحت امر دولت، بردگی جنسی و ازدواج اجباری اطلاق می‌شود.

آنچه روز پنج‌شنبه توسط بنیاد واک فری (Walk Free) و شاخص جهانی برده‌داری منتشر شده است، برده‌داری مدرن را یک جرم پیچیده و در اغلب اوقات به دور از چشم همگان می‌داند که فراتر از مرزها، بخش‌بندی‌ها و حوزه‌‌های قضایی است. مطابق تحقیقات انجام شده، 40.3 میلیون انسان در سراسر جهان تحت چنین شرایطی زندگی می‌کنند که تقریبا یک صدم آنها در ایالات متحده به سر می‌برند.

برده‌داری مردن ؛ بیشترین میزان برده‌داری مدرن در آسیا

اندرو فارست (Andrew Forrest)، یکی از موسسان این بنیاد، می‌گوید:

ایالات متحده یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در دنیاست که در آن برده‌داری مدرن دیده می‌شود. بیش از 400 هزار نفر در این کشور تحت شرایط کار اجباری قرار دارند. این آمار سرسام‌آور است و نشان می‌دهد که چقدر این موضوع در سطح جهانی حائز اهمیت است. این موضوع تنها با وجود روحیه تحمل استثمار و برده‌داری ممکن می‌شود.

مطابق این گزارش منتشر شده بیشترین قربانیان برده‌داری مدرن در آسیا زندگی می‌کنند. بیشترین شیوع برده‌داری مدرن در سراسر جهان در کره شمالی وجود دارد. در این کشور 10 میلیون نفری، حدود 2.6 میلیون نفر از شهروندان آن، قربانیان برده‌داری مدرن به شمار می‌آیند.

یک سوم، 15 میلیون نفر،‌ از قربانیان این پدیده را افرادی تشکیل می‌دهند که متحمل ازدواج اجباری شده‌اند. پدیده‌ای که بدون تناسب خاصی بر زنان و دختران تاثیرگذار بوده است. در این گزارش آمده است:

به طور کلی، بیشترین میزان خطر سوءاستفاده در پدیده‌ متاثر فرهنگِ ازدواج اجباری متوجه زنان است. اسارت، بردگی مالی و استثمار جنسی گونه‌هایی از زندگی هستند که تحت لقای برده‌داری مدرن به افراد تحمیل می‌شود. گزارش منتشر شده می‌گوید که رقم مربوط به ایالات متحده گمراه‌کننده است، چرا که این کشور با واردکردن محصولاتی نظیر لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلفن همراه، البسه، ماهی، کاکائو و الوار، با افزایش احتمال تولید این محصولات تحت شرایط کار اجباری وضعیت برده‌داری در سراسر جهان را بدتر کرده است.

این گروه تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که ازدواج اجباری باید غیرقانی اعلام شود . حداقل سن ازدواج به 18 سال افزایش یابد. همچنین ضروری است یک پایگاه داده ملی برای قاچاق و موارد کار اجباری ایجاد شود. به علاوه باید برای شفافیت بیشتر زنجیره تامین تلاش‌های بیشتری شود تا آمار برده‌داری مدرن مربوط به ایالات متحده کاهش یابد.

برده‌داری مدرن
اعتبار : گاردین

گزارش بنیاد واک فری، تخمین می‌زند که چین بزرگترین مخزن کارهای اجباری برای تولید محصولات است. ایالات متحده 122 میلیارد دلار وسایل الکترونیکی و لباس از این کشور وارد می‌کند. ویتنام با 11.2 میلیارد دلار و هند با 3.8 میلیارد دلار در رده‌های دوم و سوم کارهای اجباری برای تولید محصولات آمریکا قرار دارند. همچنین مقادیر به نسبت کمتری از از واردات کالا متوجه کشورهای مالزی، تایلند، برزیل، آرژانتین، ژاپن، تایوان، کره جنوبی، روسیه، غنا، ساحل عاج و پرو است.

اندرو فارست می‌نویسد:

هیچ راه چاره سریعی وجود ندارد. دولت‌ها، کسب و کارها و مصرف‌کنندگان، چه در داخل و چه در خارج اگر تمایلی به مقابله با این مسئله منزجرکننده دارند باید با دانستن این حقیقت از خواب بیدار شوند و خط مشی خود را تغییر دهند.

روش بنیاد واک فری در این تحقیق استفاده از نظرسنجی‌ها ملی و پایگاه‌های داده از اطلاعات افرادی که به قاچاق کمک می‌کنند، برای برون یابی و نیز استفاده از گزارش‌های آژانس‌های دیگر نظیر نهاد کار بین‌المللی سازمان ملل متحد است.


بیشتر بخوانید: عجیب‌ترین بیماری‌های روانی جهان ؛ وقتی مرزی بین واقعیت و خیال وجود ندارد!


اما سایر گروه‌های ضد برده‌داری نسبت به تعریف بنیاد واک فری از برده‌داری و روش‌شناسی که آنها با استفاده از آن به محاسبه افراد تحت استثمار پرداخته است، دارای اختلاف نظرهایی هستند. مثلا ان گالاگر (Anne Gallagher)، در مقاله‌ای به این پرسش پاسخ داده است که چه چیزی در مورد شاخص جهانی برده‌داری نادرست است؟ او استدلال می‌کند که اصطلاح برده‌داری مدرن درصدد است تا شیوه‌های مختلف برده‌داری و تعداد فراوان قربانیان را زیر چتر خود بیاورد. او می‌نویسد:

ما هنوز معیارهای تشخیص مورد پذیرش جهانی و نیز ابزارهای معتبر سنجش در اختیار نداریم. به این معنا که انجام یک محاسبه قابل اتکا و جهانی برای سنجش بزرگی این مسئله تاکنون مقدور نیست. هرچند این یک هدف مهم برای انجام تلاش‌های بیشتر است.

بیشتر بخوانید :

.

منبع : Guardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر