;
coinex

میزان تحصیلات روی انتخاب حجاب زنان تاثیرگذار است

انتخاب پوشش زنان با میزان تحصیلات آنان رابطه عکس دارد. با بالا رفتن میزان تحصیلات زنان حجاب آنها کاهش می‌یابد. این خروجی اعلام شده از نتایج اخیر مطالعه مرکز پژوهش های مجلس است.

انتخاب حجاب با میزان تحصیلات زنان رابطه‌ای معکوس دارد. دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی وضعیت حجاب در جامعه را بررسی کرده و گزارشی در این خصوص منتشر کرده است.

میزان تحصیلات و تاثیر آن بر حجاب زنان

در بخش اول این گزارش دو موضوع مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. نگرش مردم نسبت به موضوع حجاب
  2. رفتار پوششی زنان

علاوه بر این، وضعیت نگرشی جامعه به موضوع حجاب هم در 5 محور اساسی ارزیابی شده است. ارزشمندی حجاب، ضرورت حجاب، حدود حجاب، پیامدهای حجاب و بی‌حجابی و مداخله دولت در موضوع حجاب. در این گزارش آمده است:

درخصوص وضعیت حجاب در ایران سه موضوع مهم وجود دارد: تغییر ارزشمندی حجاب از شرعی به عرفی، جمعیت بالای بد‌‌حجابان کم‌‌آسیب (محجبه‌‌های عرفی) و کانون‌های بحران بدحجابی، که در هرگونه سیاستگذاری و تصمیم‌‌گیری باید آنها را لحاظ کرد.

“بدحجابان کم آسیب” یا “محجبه‌های عرفی” تعبیری است که دفتر مطالعات فرهنگی برای زنانی انتخاب کرده که پوشش کمتری را می‌پسندند. درواقع این زنان به حجابی اعتقاد دارند که عرف جامعه بوده و اکثریت مردم آن را قبول دارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص تغییر پوشش بانوان و تغییر ارزش‌ها از حجاب شرعی به حجاب عرفی عنوان می‌کند که حجاب شرعی برای 35 درصد از افراد جامعه ارزشمند بوده و این درحالیست که حجاب عرفی برای 55 درصد از زنان ایران قابل احترام است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطالعات، به این موضوع اشاره می‌کند:

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش از 85 درصد از جمعیت زنانی که در گروه بدحجابان کم آسیب قرار دارند، به لحاظ ذهنی خود را محجبه می‌دانند. این گروه که اصطلاحا طیف خاکستری نامیده شده‌اند، به لحاظ ذهنی از یک طرف حجاب را برای زن مسلمان واجب دانسته و نسبت به پیامدهای منفی بدحجابی آگاهی دارند، اما از سوی دیگر نسبت به ارزشمند بودن حجاب شرعی و همچنین مداخله دولت در کنترل حجاب موضع گیری کرده و مقاومت ذهنی دارند. این افراد از لحاظ ذهنی استعداد ریزش به سمت بدحجابان هنجارشکن را دارند.

مطالعات این مرکز نتیجه گیری را در نهایت به این سو می‌برد که افراد تحصیلکرده ساکن شهرهای بزرگ و کلان شهرها که عمده مصرف فرهنگی آنها تماشای ماهواره و فیلم‌های سینمایی داخلی و خارجی است، بیشترین میزان آسیب و ناهنجاری را در موضوع حجاب دارد.

و در پایان اضافه می‌کند که:

بنابراین قشر اصلی و هسته کانونی بدحجابی در کشور که طراح اصلی حرکت‌‌های ضدحجاب، کنشگران و بازیگران اصلی این صحنه هستند، دارای ویژگی‌هایی هستند که اتخاذ یک سیاست بسیار هوشمندانه، منعطف و سیال را ضروری می‌‌سازد.

تحقیقات بسیار هوشمندانه و خوبی انجام شده است، اما شاید بتوان از زاویه دیگری نیز به موضوع نگاه کرد.

حجاب زنان در ایران

قشر تحصیلکرده، معمولا سعی دارد تا درست‌ترین راه را انتخاب کند، درست است که مردم معمولا تحت تاثیر عوامل محیط خود قرار می‌گیرند، اما تفکر و انتخاب مسیر درست برعهده آنان است. زمان به سرعت درگذر است و جوامع دائما تغییر می‌کنند و بسته به مقتضیات زمان خود نیازمند تغییر و تحول هستند.

استاد مطهری درباره تعریف مقتضیات زمان می‌گوید:

مقتضیات زمان یعنی مقتضیات محیط و اجتماع و زندگی بشر، به حکم این که به نیروی عقل و ابتکار و اختیار مجهّز است و تمایل به زندگی بهتر دارد پیوسته افکار و اندیشه ها و عوامل و وسائل بهتری برای رفع احتیاجات اقتصادی و اجتماعی و معنوی خود وارد زندگی می کند. ورود عوامل و وسائل کاملتر و بهتر خود به خود سبب می شود که عوامل کهنه و ناقصتر جای خود را به اینها بدهند و انسان به عوامل جدید و نیازمندیهای خاص آنها وابستگی پیدا کند. وابستگی بشر به یک سلسله احتیاجات مادی و معنوی و تغییر دائمی عوامل و وسائل رفع کننده این احتیاجات و کاملتر و بهتر شدن دائمی آنها که به نوبه خود یک سلسله احتیاجات جدید نیز به وجود می آورد، سبب می شود مقتضیات محیط و اجتماع و زندگی در هر عصری و زمانی تغییر کند و انسان، الزاما خود را با مقتضیات جدید تطبیق دهد.

55 درصد از زنان ایران به حجاب عرفی اعتقاد دارند. این‌ها همان افرادی هستند که در بخش‌ها و پوسته‌های مختلف جامعه فعالیت می‌کنند، همان‌هایی که در صحنه‌های بسیار ورزشی، فرهنگی و علمی برای کشور غرورآفرین بوده‌اند و همان ‌هایی هستند که در انتخابات، بهترین تصمیم را برای کشور خود می‌گیرند. آنها نیمی از مردمان این سرزمین‌اند.

مقتضیات زمان، این عبارتی است که باید مورد توجه قانون‌گذاران قرار بگیرد. این دنیای تکنولوژی است و قوانین صفر و یک در آن حاکم است. باید با مقتضیات زمان به پیش رفت.

علی (ع) می‌گوید: داناترین مردم به مقتضیات زمان کسی است که از تحولات آن دچار شگفتی نشود و خویشتن را نبازد.

خدا را به راحتی می‌توان در بین کدهای صفر و یک نیز جستجو کرد. فقط شاید کمی بیشتر نیازمند تفکر باشد!

.

منبع: majlis

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    بر اساس مطالعات روان شناسی هرچه فرد بیشتر تابع محیط اطراف خودش باشه و هم رنگ محیط و کمتر از خودش سبک و استایل خاصی داشته باشه معمولا از رشد روانی کمتری برخورداره که توده مردم چیزی درحدود 65 درصد اینطورن
    اینکه 55 درصد از زنجان جامعه به حجاب عرفی اعتقاد دارن نشون دهنده کاهش رشد روانی هست این یعنی چو نفرد استایل وسبک زندگی خودشو نداره به محض عوض شدن محیط ازخانواده به دانشگاه رنگ محیط به خود میگیره
    هرچیز که عرف میگه لزوما درست یا غلط نیست بلکه در نظام عقلی باید برسی بشه
    البته در سالهای اخیر نظرمن اینه سطح تستسترون به شدت در بین مردم ما رو به کاهشه که خودش بی غیرتی میاره طبق تحقیقات یکی از علت های بد هیکلیهای عجیب در توه مردم بر هم خوردن هورمن هاست
    اما منظور من اینه سوای اینکه دین ما چی هست آیا همیشه عرف درست میگه ؟
    از نظرمن که ادم زیاد مذهبی ای نیستم سطح پوشش مردم ما در سطح جامعه به شدت جنسی و تحریک کنندس که واقعا جای تاسف داره این سطح پوشش ها که بین زن های متاهل حتی در حال شیوع هست به ندرت در خیلی از کشورهای باز دیده میشه
    از طرفی شیوع سر سام اور خیانت و بالا رفتن امارهای جنسی کشور تا نزدیک کشور تایلند گویای وقوع یک فاجعه در سالهای پیش رو خواهد بود سطوح ارتباط جنسی زیاد نشده بلکه کمترم شده از نظر من وبرسی هام فقط به طرف تجربه گرایی و هوس گرایی رفته که طبق تحقیقات امریکا بیشتر از سه تا چهار ارتباط ممکنه اختلال روانی ایجاد کنه
    نظر من بود امید وارم مردم ما و همه دنیا بهترین راه رو برای زندگیشون پیدا کنن
    موفق باشید

    پاسخ

    نمیدونم تحلیلگر شما کیه و چه فکری داره ولی در هرحال تحلیل هاش تحلیل های منطقی ای نیست و در نهایت سعی داره تفکرات خودش رو در تحلیل یک خبر القا بکنه
    شما خبری از تحقیق مجلس رو رفتید بعد اومدید خودتون زیرش تحلیل کردید و سعی دارید مخاطب رو به این نتیجه برسونید که حجاب در روزگار دیتا جایی نداره

    به نظر من شما خود خبر رو برید بهتره تا اینکه یک تحلیل سطح پایین رو در ادامه خبر برید

    پاسخ