;
coinex

مقامات پارکی در فرانسه، کلاغ ها را برای جمع‌آوری زباله آموزش داده‌اند

کلاغ‌ها، پرندگانی فوق‌العاده باهوش هستند، آزمایش‌ها نشان داده این پرندگان می‌توانند ابزار بسازند و آن را بکار بگیرند و حتی برای بالا بردن سطح آب از سنگ استفاده کنند. این پرندگان حافظه بسیار خوبی دارند و قادر به شناسایی دشمنان خود هستند. اکنون مقامات پارکی در فرانسه، این پرندگان باهوش را برای جمع‌آوری زباله آموزش داده‌اند.

کلاغ از آن دسته پرندگان باهوشی است که بیشتر به عنوان یک آفت از آن یاد می‌شود، اما مقامات یک پارک تاریخی از اطلاعات خود استفاده کرده و این پرندگان را برای جمع‌آوری زباله آموزش داده‌اند. مقامات پارک تاریخی “پوی دوفو” در غرب فرانسه، 6 کلاغ را برای گردآوری ته سیگار و دیگر زباله‌ها آموزش داده‌اند.

هنگامی که کلاغ‌ها یک قاشق غذا یا تکه‌ای زباله را درون سطل بیاندازند، غذای خوشمزه‌ای به عنوان یک پاداش دریافت می‌کنند. به گفته نیکلاس ویلیرس، رئیس پارک پوی دوفو، پرندگانی که آموزش دیده‌اند، کلاغ زاغی است؛ یکی از اعضای خانواده کلاغیان که به دلیل هوش بالای خود معروف هستند.

جمع آوری زباله توسط کلاغ در پارکی در فرانسه

آقای ویلیرس، هدف از این کار را تنها تمیز کردن پارک نمی‌داند، بلکه او می‌گوید که می‌خواهد زمینه‌ای فراهم شود تا بازدیدکنندگان بیشتر مراقب تمیز نگه داشتن مکان‌های عمومی و طبیعت باشند. این موضوع همچنین نشان می‌دهد که طبیعت می‌تواند به ما آموزش دهد که چگونه از آن مراقبت کنیم.

مقامات پارک تاریخی پوی دوفو، 6 کلاغ را برای جمع آوری زباله آموزش داده‌اند

آقای ویلیرس می‌گوید:

کلاغ‌های زاغی، کارگران سریعی هستند. این پرندگان می‌توانند در عرض کمتر از ۴۵ دقیقه‌ سطی را با زباله پر کنند. ایده آموزش کلاغ‌ها برای جمع‌آوری زباله، برای اولین بار توسط یکی از آموزش‌دهندگان پرندگان مطرح شد.

اما با این وجود، همواره تصویر منفی از کلاغ‌ها در فرهنگ‌های مختلف برجای مانده است‌. اغلب به این پرندگان قاتل گفته می‌شود. سلت‌ها، این پرندگان سیاه پَر را نماد شیطان می‌دانستند. بسیاری از مردم هنوز هم معتقدند که کلاغ‌ها، بدیمن و نحس هستند. از جمله در فرهنگ کشور خودمان گفته می‌شود، قارقار کلاغ نشانی از یک هشدار شوم است و در مورد مشابهی دیگری، هر زمان که کلاغی روی پشت بام خانه‌ای شروع به قارقار کند، بدبختی و فقر و نحسی را برای آن خانه به بار می‌آورد.

این پرندگان، می‌توانند با خوردن دانه و غله به محصولات کشاورزی آسیب برسانند. کلاغ‌ها صدای نامطلوبی دارند و حتی گزارش‌های زیادی از حمله به شیشه و برف‌پاکن اتومبیل‌‌ها وجود دارد. با این حال، کلاغ، پرنده‌ی بسیار باهوشی است که حتی برخی زیست‌شناسان می‌گویند، این پرندگان به اندازه یک کودک هفت ساله هوشمند هستند.

بیشتر بخوانید: همجنس‌گرایی در پنگوئن ها ؛ چرا روابط پنگوئن ها به نظر شرم‌آور است!

آزمایش‌ها نشان داده این پرندگان می‌توانند ابزار بسازند، حافظه بسیار خوبی دارند و قادر به شناسایی دشمنان خود هستند. خودداری، دریافت پاداش برای درازمدت و نارضایتی از پاداش کم برای کوتاه‌مدت، از نوع رفتارهایی‌ بوده که مختص انسان‌ها و میمون‌های بزرگ است.

زیست‌شناسان بر این باورند که برای داشتن چنین توانایی باید مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی با هماهنگی وجود داشته باشد، ازجمله مهارت‌های خودداری و شکل‌های مختلف حافظه. کلاغ‌ها عملکرد مشابهی را نشان می‌دهند و این مهارت‌ها را همچون میمون‌ها باهم ترکیب می‌کنند.

در حکایت ازوپ “کلاغ و پارچ”، یک کلاغ تشنه سنگ‌ریزه‌ها را درون پارچی می‌ریزد تا سطح آب به اندازه‌ای بالا بیاید که بتواند آب بنوشد. محققان برای اثبات درستی این حکایت کهن، آزمون مشابهی را طراحی کردند تا هوشمندی واقعی این پرندگان را بسنجند.

آقای ویرلیس، رئیس پارک پوی دوفو فرانسه، گفت که بازدیدکنندگان پارک تاریخی او که دومین پارک پر بازدید فرانسه پس از دیزنی‌لند پاریس است، با کلاغ هایی مواجه می‌شوند که زباله گردآوری می‌کنند.
رئیس پارک پوی دوفو فرانسه می‌گوید که بازدیدکنندگان پارک تاریخی او که دومین پارک پر بازدید فرانسه پس از دیزنی‌لند پاریس است، با کلاغ هایی مواجه می‌شوند که زباله گردآوری می‌کنند.

این آزمایش‌ها به‌نحوی طراحی شدند که کلاغ‌ها با تغییر سطح آب در لوله‌ها به پاداش‌های غذایی دست پیدا کنند. محققان در مطالعه دیگری که چند سال قبل انجام شد، به نتایج جالب دیگری در مورد این پرندگان باهوش دست پیدا کردند.

محققان در مجموعه آزمایش‌های خود، در بیش از 100 محل در ایالت واشنگتن برای کلاغ‌ها غذا گذاشتند. آنها سپس از 25 نفر داوطلب با ماسک استفاده کردند و از آن‌ها خواستند حدود 30 دقیقه در نزدیکی غذا بمانند به‌طوری‌که کلاغ‌ها به‌وضوح داوطلبان را ببینند. این ماسک‌ها امکان مشاهده حالات چهره داوطلبان و همچنین حضور افراد زیادی را به‌صورت چرخشی در آزمایش فراهم می‌کرد.

بیشتر بخوانید: این لاک‌پشت از طریق آلت تناسلی خود نفس می‌کشد!

هر داوطلب هم یک کلاغ مُرده را نگه داشته و در کنار یک شاهین (شکارچی کلاغ) یا کنار یک شاهین مُرده (پرندگان تاکسیدرمی شده) ایستاده بود و کلاغ مرده‌ای را در دست گرفته بودند.

کلاغ‌ها با مشاهده این افراد و پرندگان مُرده با پرخاش و ناراحتی واکنش نشان داده و به کلاغ‌های دیگر هشدار می‌دادند. در چهار موقعیت، ترکیب شاهین و کلاغ مرده بیشترین واکنش را در پی داشت. کلاغ‌ها به داوطلبان دست‌خالی، عکس‌العملی نشان ندادند. داوطلبانی که کلاغ‌ها قبلا به آن‌ها واکنش نشان داده بودند در خلال 6 هفته به‌صورت دوره‌ای دوباره به محل می‌رفتند و باوجودی که این داوطلبان دست‌خالی بودند، بازهم کلاغ‌ها از پرخاش کردن و سرزنش آن‌ها دست برنمی‌داشتند.

کلاغ، پرنده‌ی بسیار باهوشی است که حتی برخی زیست‌شناسان می‌گویند، این پرندگان به اندازه یک کودک هفت ساله با هوش هستند
کلاغ، پرنده‌ی بسیار باهوشی است که حتی برخی زیست‌شناسان می‌گویند، این پرندگان به اندازه یک کودک هفت ساله با هوش هستند

کلاغ‌ها حتی تا پایان آزمایش به آن‌ها پرخاش می‌کردند و تا چند روز بااحتیاط از این ناحیه عبور می‌کردند. رفتاری که نشان‌دهنده این بود که کلاغ‌ها این افراد را یک تهدید می‌دانستند. محققان در آزمایش دوم دریافتند، کلاغ‌ها به داوطلبی که یک کبوتر تاکسیدرمی را در دست دارند، پاسخ خفیف‌تری نشان می‌دهند. این تحقیق نشان می‌داد که کلاغ‌ها، به کلاغ‌های مرده بیش از دیگر پرندگان حساس هستند.

به‌طورکلی این مطالعه نشان داد که تنها فرض وجود خطر، به‌اندازه کافی برای بدبینی نسبت به انسان کافی بوده است. آزمایش‌های دیگر نشان دادند، کلاغ‌ها هرگز صورت انسان را حتی بعد از 9 سال و شش ماه فراموش نمی‌کنند. در واقع، چنین مهارتی برای این پرندگان اجتماعی با طول عمر زیاد مفید است؛ چرا که کلاغ‌ها باید با انسان‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مقابله کنند.

این آزمایش و آزمایش‌های مشابه آن نشان داده‌اند که کلاغ‌ها به‌خوبی متوجه انسان‌ها و محیط اطراف خود می‌شوند و حافظه قوی دارند. فردریک ژیگویت، پرنده‌شناسی از موزه تاریخ طبیعی پاریس، گفت که کلاغ‌ها قادر به تشخیص چهره‌ دقیق انسان‌ها هستند. او تعریف می‌کند:

یک بار کلاغ‌ها را در پارکی گرفتم و پس از برچسب‌گذاری آنها را آزاد کردم. اما کلاغ‌ها این رفتار را دوست نداشتند. چند هفته بعد که با همکارانم به همان پارک برگشتم، کلاغ‌ها به من حمله کردند، جالب اینکه، آنها کاری به دیگران نداشتند.

ژیگویت، اصطلاح ” مغز پرنده‌ای” را یک عبارت بی‌مسمی می‌داند، اما در واقع، اندازه مغز مهم نیست، بلکه مهم نسبت آن به کل بدن جانور بستگی دارد. با توجه به این استاندارد، مغز بسیاری از پرندگان قابل مقایسه با نخستی‌ها از جمله شامپانزه‌ها و ما انسان‌ها است.

آقای ویرلیس، رئیس پارک پوی دوفو فرانسه، گفت که بازدیدکنندگان پارک تاریخی او که دومین پارک پر بازدید فرانسه پس از دیزنی‌لند پاریس است، با کلاغ هایی مواجه می‌شوند که زباله گردآوری می‌کنند. او گفت، این همانند دیدن “داستان تمثیلی زنده‌ای” است که در آن “طبیعت به انسان یکی از درس‌های زندگی را آموزش می‌دهد.”

اخبار علمی و گوناگون را با تکراتو دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: mnn telegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر