;
coinex

اینترنت اشیا در مورد لباس‌ها چطور کار می‌کند؟

بعضی از لباس‌ها هویت خاص خودشان را دارند؛ آنقدر که روی توییتر یا سایر شبکه‌های اجتماعی برایشان اکانت درست می‌کنند و اتفاقا معروف هم می‌شوند. در این نوشته به بررسی نحوه عملکرد و قابلیت‌های این تکنولوژی و اینترنت لباس های هوشمند خواهیم پرداخت.

برخی از لباس ها هویت خاصی به خود گرفته‌اند؛ برای مثال هودی مارک زاکربرگ برای خودش اکانت دارد و فعالیت می‌کند؛ اما تمام ارتباط لباس‌ها و اینترنت در این قضیه خلاصه نمی‌شود. استفاده از اینترنت اشیا (IoT یا Internet of Things) یکی دیگر از اتفاقاتی است که در حال فراگیر شدن است. در حال حاضر بسیاری از کمپانی‌های تولید کننده پوشاک، کیف و کفش به تولید لباس‌ها و به خصوص کفش‌های هوشمند می‌پردازند. در این مقاله به آینده دنیای اینترنت لباس های هوشمند خواهیم پرداخت.

اینترنت اشیا چیست؟

قبل از اینکه درباره اینترنت لباس‌ ها توضیح دهیم، لازم است تعریفی کلی از اینترنت اشیا داشته باشیم. اینترنت اشیا سیستمی از ابزارهای محاسباتی مرتبط به هم است که هویت یکتایی را برای ماشین‌های مکانیکی یا دیجیتالی، اشیا، حیوانات و حتی انسان‌ها فراهم می‌کند. این سیستم همچنین انتقال داده‌ها را از طریق شبکه و بدون دخالت عوامل انسانی ( انسان با انسان یا انسان با کامپیوتر) ، امکان‌پذیر می‌کند.

یک میلیارد محصول در سه سال آینده

کمپانی‌هایی که به تولید لباس‌های هوشمند می‌پردازند، به سرعت در حال رشد و تکثیر هستند؛ به طوری که پیش بینی می‌شود طی سه سال آینده، یک میلیارد محصول هوشمند وارد بازار پوشاک شود. این فرایند امکان دسترسی به میلیون‌ها پیراهن و بلوز مردانه اسپرت، لباس‌های مجلسی زنانه، کفش‌های ورزشی و غیر ورزشی هوشمند را به مشتری‌هایی می‌دهد که تا قبل از ورود این لباس‌ها به بازار هیچ علاقه‌ای به لباس‌های هوشمند نشان نمی‌دادند.

لباس‌هایی که سلبریتی نیستند

هدف سازندگان لباس‌های هوشمند این است که ارتباط لباس و اینترنت را فراتر از فروشگاه اینترنتی پوشاک و لباس یا سلبریتی شدن لباس‌هایی مثل هودی مارک زاکربرگ ببرند. آن‌ها می‌خواهند تکنولوژی اینترنت متصل به لباس را وارد بازار جهانی کنند  و به آن‌ کارایی‌های متنوعی بدهند. اگر این روش در جهان جا بیفتد امکان تولید محصولات تقلبی کمتر می‌شود، چون تکنولوژی، کپی کردن این محصولات را سخت خواهد کرد. به همین دلیل احتمال بالا رفتن رضایت مشتری از برندها هم بیشتر خواهد شد.

تکنولوژی چه امکاناتی به لباس می‌دهد؟

استفاده از اینترنت اشیا امکانات متنوعی به لباس‌ها می‌دهد. تعدادی از امکانات IoT و اینترنت لباس های هوشمند را در ادامه مشاهده خواهید کرد:

استفاده از امواج رادیویی:

یکی از این امکانات تگ‌های RFID است که مخفف تگ‌های شناسایی شونده فرکانس رادیویی یا  Radio Frequency Identificationاست. این امکان کاری می‌کند تا بتوان تگ محصول را از طریق امواج رادیویی هم چک کرد.

ردیابی بیماران آلزایمر:

بسیاری از لباس‌ها و کفش‌های متصل به اینترنت برای کمک رسانی به بیماران طراحی می‌شوند؛ برای مثال کفش‌های هوشمندی ساخته شده‌اند که حاوی ردیاب هستند و می‌توان از آن‌ها برای ردیابی بیماران مبتلا به آلزایمر،  اوتیسم و مشکلات ذهنی استفاده کرد.

کمک به افراد کم‌بینا:

یکی از سختی‌های افراد کم‌بینا یا نابینا پیدا کردن مقصد است. لباس‌های هوشمند و متصل به اینترنت، روش‌های رسیدن به مقصد را به این افراد اطلاع می‌دهند.

کمک به ورزشکاران:

کفش‌های هوشمند متصل به اینترنت اطلاعات زیادی از جمله نمودار فعالیت‌های جسمانی، تعداد قدم‌ها و کالری‌های سوزانده شده را به ورزشکاران می‌دهند تا بتوانند وضعیتشان را بررسی کنند و اگر مشکلی در عادت‌های ورزشی‌شان وجود دارد آن را از بین ببرند.

کارکرد امنیتی:

لباس‌های متصل به اینترنت کارکردهای امنیتی بسیار خوبی دارند. بسیاری از این لباس‌ها مجهز به شتاب‌سنج هستند و در صورتی که فرد حرکت سریع خارج از قاعده‌ای داشته باشد؛ مثلا سه بار به سرعت پاشنه پایش را روی زمین بکوبد، اپلیکیشن متصل به لباس پیغام خطر را برای پلیس می‌فرستد و درخواست کمک می‌کند.

قابلیت گرمایشی:

برای مبارزه با سرما در شرایط سخت، لباس‌های هوشمند می‌توانند موثر عمل کنند. بسیاری از کفش‌های هوشمند می‌توانند دمای داخل کفش را بالا ببرند و پاها را گرم نگه دارند.

قابلیت زیباسازی:

فرض کنید لباسی دارید که رنگ آن با یک کلیک عوض می‌شود؛ خبر خوب این که این تصور به واقعیت پیوسته است. در دنیای اینترنت متصل به اشیا امکانی فراهم شده است که با یک ضربه روی کفش می‌توان رنگ آن را تغییر داد یا حتی تصاویر متحرک به آن اضافه کرد.

تولید برق:

شاید باور کردنش آسان نباشد، اما در دنیای لباس‌های مدرن کفش‌هایی طراحی شده‌اند که از نیروی راه رفتن شما الکتریسته تولید می‌کنند. الکتریسیته‌ای که قابلیت شارژ کردن یک گوشی تلفن همراه را تنها با سه کیلومتر پیاده‌روی فراهم می‌کند.

پایین آوردن مرجوعی کالا:

یکی از پر هزینه‌ترین بخش‌های کار فروشگاه‌ها زمانی است که مشتری می‌خواهد لباسی که خریده را برگرداند. امکان ردیابی لباس و خوانش اطلاعات زمان خرید این هزینه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد و همین مساله یکی کاربردهای اینترنت لباس ها است.

دادن همه اطلاعات به گوشی مشتری

یکی از امکانات منحصر به فرد لباس‌های هوشمند این است که از طریق اتصال به اپلیکیشن نصب شده روی گوشی تلفن همراه می‌توانند اطلاعات زیادی را به مشتری انتقال دهند؛ از جمله اینکه محصول، ساخت کدام کشور است؛ چه تاریخچه‌ای دارد و چه الیاف یا موادی در آن به کار رفته است. بعد از اینکه مشتری محصول مورد نظرش را خریداری کند، فروشنده از طریق اپلیکیشن او را از آفرهای ویژه و خدمات جدید باخبر خواهد کرد.

بازیافت راحت تر کالا

یکی دیگر از امکانات خوب لباس‌های متصل به اینترنت این است که بعد از خریده شدن توسط مشتری، او از طریق اپلیکیشن متوجه می‌شود چطور می‌تواند لباس را بعد از چند سال استفاده به چرخه بازیافت برگرداند یا حتی چگونه آن را تعمیر کرده و دوباره مورد استفاده قرارش دهد.

پایان رپورتاژ آگهی./

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر