;
coinex

روز تولد مریم میرزاخانی به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب شد

اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان، روز تولد مریم میرزاخانی، 13 اردیبهشت را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب کرد.

به گزارش تکراتو، اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحوم مریم میرزاخانی را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کرد.

روز جهانی زن در ریاضیات انتخاب شد

دکتر مژگان محمودی، دبیر کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران در مورد انتخاب روز جهانی زن در ریاضیات اعلام کرد که پیشنهاد نامگذاری این روز در جلسه عمومی بانوان اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان در روز 9 مرداد تصویب شده است.

وی در این مورد اعلام کرد که متن این پیشنهاد را اعضای کمیته بانوان به کمک دکتر رحیم زارع نهندی و دکتر سیاوش شهشهانی تهیه کرده‌اند و دکتر دانش‌خواه نیز آن را در دومین کنفرانس بانوان ریاضیدان جهان در برزیل ارائه نموده است.

محمودی در ادامه صحبت‌هایش در مورد انتخاب این روز به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات اعلام کرد که:

این موفقیت را به جامعه ریاضی کشور، به ویژه بانوان ریاضیدان تبریک می‌گوییم.

مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی

مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها برنده مدال فیلدز به عنوان بالاترین جایزه در ریاضیات شد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بوده است.

زمینه تحقیقاتی میرزاخانی مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولوی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بوده است. وی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد.

وی اولین دختری بود که توانست به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یابد و در المپیاد ریاضی ایران مدال طلا دریافت کند. میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از وی به عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات و پیش از آن نیز به عنوان استاد دانشگاه پرینستون مشغول به فعالیت بود.

وی در اسفندماه ۱۳۷۶ در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که در آن تیمی متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی حضور داشتند، رتبه اول کشور را کسب کرد. اتوبوس حامل این تیم که از اهواز راهی تهران بود، به دره سقوط کرد و 6 نفر از دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی – برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی – علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، دکتر مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

این نابغه پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان سینه در بیست‌وسوم تیر ماه 1396 دار فانی را وداع گفت.

.

منبع: isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر