;
coinex

قوی ترین ابر کامپیوتر برای انجام تحقیقات فضایی در ژاپن راه‌اندازی شد

دانشمندان ژاپنی موفق شدند قوی ترین ابر کامپیوتر برای انجام تحقیقات فضایی را راه‌اندازی کنند. این کامپیوتر توانایی انجام پردازش‌های سریع را دارد.

به گزارش تکراتو، دانشمندان امروزه به ابزارهای رصد قدرتمند و پیشرفته‌ای مانند تلسکوپ هابل و تلسکوپ بسیار بزرگ دسترسی دارند که می‌توانند با استفاده از آنها تحقیقات خود را به بهترین شکل انجام دهند.  اما در این بین به کامپیوتری قوی نیز نیاز است تا با استفاده از آن بتوان به تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم پرداخت. قوی ترین ابر کامپیوتر دنیا نیز برای این منظور ساخته شده است.


بیشتر بخوانید: ایستگاه فضایی بین‌المللی صاحب یک ابرکامپیوتر می‌شود


ساخت قوی ترین ابر کامپیوتر برای انجام پردازش سریع

این ابر کامپیوتر جدید که ATERUI II نام دارد، بر خلاف سوپر کامپیوترهای دیگر که اغلب در اختیار دولت‌ها یا سازمان‌هایی خاص قرار دارند، به صورت ویژه برای تحقیقات فضایی توسعه یافته و در اختیار رصدخانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن (NAOJ)  قرار دارد.

ابر کامپیوتر ATERUI II در قالب سیستم Cray XC50 توسعه یافته و با بهره گیری از ۴۰ هزار هسته پردازشی و ۳۸۵ مگابایت رم، سه برابر از مدل قبلی قدرتمندتر است. پردازنده‌های استفاده شده در این سیستم از نوع اینتل زئون گلد ۶۱۴۸ بوده و توانایی انجام بیش از سه هزار ترافلاپ محاسبه در هر ثانیه را دارند.

هر یک از این پردازنده‌های ۲۰ هسته‌ای با سرعت کلاک ۳.۷ گیگاهرتز، حافظه کش ۲۷.۵ مگابایت و ۴۰ رشته پردازشی ۳ هزار دلار قیمت دارند.

تیم توسعه دهنده ابر کامپیوتر ATERUI II اعتقاد دارد که این دستگاه نه تنها برای تحقیقات فضایی بلکه برای انجام محاسبات چند وظیفه‌ای نیز گزینه‌ای ایده آل و مناسب است. با استفاده از این ویژگی در قوی ترین ابر کامپیوتر دنیا هر شبیه سازی را می‌توان به چند قسمت مجزا تقسیم کرد و از چند زاویه مختلف روی آن کار کرد.

ابر کامپیوتر ATERUI II قابلیت مدل سازی متغیرهای گرانشی یک کهکشان کامل متشکل از ۱۰۰ میلیارد ستاره را دارد و بیش از ۱۵۰ تیم در صف بهره برداری از آن قرار گرفته‌اند.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: extreme tech

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر