;
coinex

جایزه نوبل فیزیک 2018 به سه دانشمند عرصه فیزیک لیزر تعلق گرفت

نوبل فیزیک 2018 به طور مشترک به سه دانشمند فیزیک لیزر از کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه و کانادا به ترتیب به نام‌های آرتور اشکین، جرار مورو و دونا استریکلند تعلق گرفت.

نیمی از جایزه ۹ میلیون کرونی (معادل ۸۷۰ هزار دلار آمریکا) به دلیل اختراع انبرک‌های نوری با کاربردهای زیاد علوم زیستی به آرتور اشکین تعلق می‌گیرد. نیم دیگر بین جرار مورو و دونا استریکلند به دلیل ” تولید پالس‌های قوی و کوتاه نوری در زمینه فیزیک لیزری” تقسیم می‌شود. نوبل فیزیک امسال به به دلیل دستاوردهای این سه دانشمند در دستکاری و برش اشیای میکروسکوپی به وسیله فیزیک لیزر به آنها تعلق گرفت.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در اعلامیه نوبل فیزیک 2018 خود اشاره کرد که این اختراعات، انقلابی در زمینه پالس‌های قدرتمند لیزری به وجود آورده است. آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد:

اکنون اشیاء بسیار کوچک و فرآیندهای فوق‌العاده سریع، با نوری جدید آشکار می‌شوند. این ابزارهای پیشرفته و دقیق، روزنه‌ای به سوی حوزه‌های ناشناخته تحقیقاتی و بسیاری از کاربردهای صنعتی و پزشکی گشوده‌اند.

انبرک‌هایی لیزری که توسط آرتور اشکین توسعه پیدا کرده‌اند، می‌توانند بدون آسیب رساندن به سلول‌های زنده مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها آنها را دستکاری کنند. کار جرار مورو و دونا استریکلند نیز منجر به ایجاد کوتاه‌ترین و شدیدترین پالس‌های پدید آمده توسط انسان شده است. این پالس‌ها امکان برش‌های فوق‌العاده دقیق یا حفاری در ارگانیسم‌های بسیار ریز را فراهم کرده است.

جایزه نوبل فیزیک 2018 در حالی به طور مشترک به سه فیزیکدان، از جمله یک فیزیکدان زن تعلق گرفت که طی 55 سال اخیر هیچ زنی موفق به دریافت این جایزه نشده بود. علاوه براین، دونا استریکلند، سومین زنی است که موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک می‌شود. پیش از او تنها ماری کوری در سال 1903 و ماریا گوپرت مایر در سال 1963 توانسته بودند برنده جایزه نوبل فیزیک شوند.

دیروز برندگان جایزه نوبل پزشکی اعلام شدند که جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکی هونجو ژاپنی به دلیل کشف روش‌های جدیدی برای درمان سرطان موفق به دریافت این جایزه شدند. یافته‌های این دو منجر به توسعه رویکردهای جدیدی در استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان شده است.

برنده جایزه نوبل شیمی فردا اعلام می‌شود و برنده نوبل صلح نیز روز جمعه اعلام می‌شود. امسال جایزه نوبل ادبیات پس از رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی ادبیات به کسی اهدا نمی‌شود و در عوض در سال ۲۰۱۹، به دو نفر نوبل ادبیات اهدا می‌شود. جایزه نوبل به وصیت آلفرد نوبل، بازرگان و مخترع دینامیت به افرادی مختلفی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده‌اند. جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱ به محققان و دانشمندان و افرادی در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید :‌

نوبل پزشکی ۲۰۱۸ به محققان درمان سرطان اهدا شد

منبع: cnet

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر