;
coinex

برندگان جایزه نوبل شیمی 2018 اعلام شدند

جایزه نوبل شیمی 2018 به طور مشترک به سه شیمیدان ‌از ایالات متحده و بریتانیا اهدا می‌شود. بر اساس اعلام آکادمی نوبل، فرانسس اچ.آرنولد و جورج پی.اسمیت از ایالات متحده و گرگوری پی.وینتر از بریتانیا برندگان جایزه نوبل شیمی در سال 2018 هستند. آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرد که نوبل شیمی امسال به دلیل “انقلابی مبتنی بر تکامل” به دانشمندانی اهدا می‌شود که “اصول داروین را در بوته آزمایش قرار دادند.” فرانسس اچ.آرنولد از موسسه فناوری کالیفرنیا برای انجام اولین “تکامل هدایت شده” آنزیم‌ها، پروتئین‌هایی که واکنش‌های شیمیایی را کاتالیز می‌کنند، موفق به دریافت این جایزه شد. این آنزیم‌ها که از طریق تکامل هدایت شده تولید می‌شوند، می‌توانند کاربردهای زیادی از جمله برای ساخت سوخت‌‌های پایدار یا در صنعت داروسازی داشته باشند.

فرانسس اچ.آرنولد، دانشمند و مهندس آمریکایی تنها پنجمین زنی است که برنده جایزه نوبل شیمی می‌شود. پیش از او، آدا یونات در سال 2009، دورتی کروفوت هادکین در سال ۱۹۶۴، ایرنه جولیوت کوری در سال 1935 و مادرش، ماری کوری در سال 1911، چهار زنی بودند که برنده نوبل شیمی شده بودند.

جورج پی.اسمیت، استاد دانشگاه میسوری نیز به دلیل کشف روشی به نام”آشکارسازی باکتریوفاژ” برنده جایزه نوبل شیمی 2018 شد. او در این روش از باکتریوفاژها (ویروسی که باکتری را آلوده می‌کند)، برای تولید پروتئین‌های جدید بهره برد.

گرگوری پی.وینتر از دانشگاه کمبریج در بریتانیا، این روش را به کار گرفت و از آن برای تولید پادتن‌های جدیدی با هدف ساخت داروهای جدید استفاده کرد. از آن زمان آشکارسازی باکتریوفاژ برای تولید پادتن‌هایی که قادر به خنثی‌سازی سموم‌اند مورد استفاده قرار گرفته‌اند و توانسته‌اند نقش موثری در درمان بیماری‌های خود ایمنی و تومورهای خوش‌خیم داشته باشند.

دیروز برندگان جایزه نوبل فیزیک اعلام شدند که به طور مشترک به سه دانشمند فیزیک لیزر از کشورهای ایالات متحده آمریکا، فرانسه و کانادا به ترتیب به نام‌های آرتور اشکین، جرار مورو و دونا استریکلند تعلق گرفت. نوبل فیزیک ۲۰۱۸ به دلیل دستاوردهای این سه دانشمند در دستکاری و برش اشیای میکروسکوپی به وسیله فیزیک لیزر به آنها تعلق گرفت.

روز دوشنبه هم برندگان نوبل پزشکی اعلام شدند که جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکی هونجو ژاپنی به دلیل کشف روش‌های جدیدی برای درمان سرطان موفق به دریافت این جایزه شدند. یافته‌های این دو منجر به توسعه رویکردهای جدیدی در استفاده از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان شده است.

برنده نوبل صلح نیز روز جمعه اعلام می‌شود. امسال جایزه نوبل ادبیات پس از رسوایی جنسی همسر یکی از اعضای آکادمی ادبیات به کسی اهدا نمی‌شود و در عوض در سال ۲۰۱۹، به دو نفر نوبل ادبیات اهدا می‌شود. جایزه نوبل به وصیت آلفرد نوبل، بازرگان و مخترع دینامیت به افرادی مختلفی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده‌اند. جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱ به محققان و دانشمندان و افرادی در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح اهدا می‌شود.

.

منبع: cnn

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر