;
coinex

پای پیام رسان واتساپ به پرونده روزنامه نگار عربستانی باز شد

شاید پیام رسان واتساپ بتواند اطلاعاتی از پرونده روزنامه نگار عربستانی در اختیار قرار دهد. این روزنامه نگار که ناپدید شده ممکن است کشته شده باشد.

به گزارش تکراتو، خاشقجی روزنامه نگار عربستانی دقیقا قبل از اینکه وارد کنسولگری عربستان در ترکیه شود، پیام‌های خود در واتساپ را چک کرده اما بعد از آن این روزنامه نگار پیام‌هایی داشته که هرگز چک نشده است.

بررسی پرونده روزنامه نگار عربستانی

جمال خاشقجی که یک روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی است، از سه‌شنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) ناپدید شده است. بعد از بررسی تلفن همراه یکی از دوستان وی که در آمریکا زندگی می‌کند مشخص شد که این روزنامه نگار بعد از ورود به کنسولگری عربستان موفق به چک کردن تلفن خود نشده است.

اسکرین‌شات‌های گرفته شده از پیام‌هایی که از سوی این دوستِ ساکن آمریکا برای جمال خاشقجی فرستاده شده، زمان تقریبی ناپدید شدن او را نشان می‌دهد و بار دیگر ثابت می‌کند که برخلاف ادعای عربستان سعودی، این روزنامه‌نگار در ساختمان کنسولگری ناپدید شده و آنجا را ترک نکرده است.

دوست خاشقچی که در غرب آمریکا زندگی می‌کند، پیام‌هایی را که عمدتا اخباری بودند و در انتقاد به سیاستهای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سایت‌های بین‌المللی منتشر شده‌اند برای  خاشقچی می‌فرستاده است.

لازم به ذکر است که از آنجا که محل فرستادن پیام‌ها غرب آمریکا بوده، زمان ارسال پیام‌ها در اسکرین‌شات‌های تلفن همراه او، به وقت سواحل اقیانوس آرام و متفاوت از زمان استانبول است.

پرونده روزنامه نگار عربستانی

اولین پیام یک شب قبل از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار یعنی عصر دوشنبه اول اوت ساعت ۲۲:۲۵ به وقت استانبول فرستاده شده که این پیام خوانده شده است. دومین پیام یک روز بعد یعنی بعدازظهر سه‌شنبه ۲ اکتبر ساعت ۱۳:۲۴ به وقت استانبول برای خاشقجی فرستاده شده اما این پیام هرگز خوانده نشده است.

همچنین عبارت last seen که بالای صفحۀ واتس‌اپ قرار دارد و نشان دهندۀ آخرین باریست که کاربر آنلاین بوده، بیانگر آن است که آخرین بار، خاشقجی بعد از ظهر سه‌شنبه در ساعت ۱۳:۰۶ به صفحۀ واتس‌اپ خود مراجعه کرده است.

همچنین از طریق دوربین‌های مدار بستۀ محل کنسولگری عربستان نیز می‌توان فهمید که جمال خاشقجی هشت دقیقه پس از آخرین آنلاین واتس‌اپ یعنی در ساعت ۱۳:۱۴ دقیقه سه‌شنبه ۲ اکتبر، وارد کنسولگری شده است.

پس از آن به شهادت واتس‌اپ پیامی که در ساعت ۱۳:۲۴ روز سه‌شنبه برای او فرستاده شده، هرگز خوانده نشده است زیرا تنها دو علامت چک مارک خاکستری در کنار این پیام وجود دارد.

دو منبع نزدیک به پلیس ترکیه اعلام کردند که این باور وجود دارد که جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه کشته شده باشد.

همچنین گفته شده که مقامات ترکیه در داخل کنسولگری عربستان ابزارهای شنود دارند و این ابزار به آنها  کمک می‌کند تا حدودی در جریان آنچه در داخل کنسولگری می‌گذرد، قرار بگیرند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته است که این مسئولیت عربستان است که ثابت کند که آقای خاشقجی واقعا کنسولگری را ترک کرده است یا نه!

به نظر می‌رسد که بتوان از طریق واتساپ به راز پرونده روزنامه نگار عربستانی پی برد. فعلا باید منتظر بود تا اطلاعات بعدی در این مورد منتشر شود.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: entekhab

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر