;
coinex

آیا نبود قطعه عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار است؟

عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار چیست؟ آیا واقعا می‌توان نبود قطعه را دلیلی برای این کمبود خودرو در نظر گرفت یا واقعیت چیز دیگری است؟

به گزارش تکراتو، یک کارشناس خودرو عامل اصلی عدم عرضه خودرو به بازار را نبود قطعه اعلام کرده است. فربد زاوه تاکید نمود که قیمت تمام شده خودرو برای خودروسازان بسیار بیشتر از قیمت بازار است و آنها در چند ماه اخیر با تورم شدیدی رو به رو بوده‌اند.

به گفته وی گلایه خودروسازان به دلیل افزایش 3 برابری نرخ ارز طی 9 ماه گذشته و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه تولید خودرو مانند فولاد و پتروشیمی است که بی دلیل هم نیست.

بررسی عامل اصلی عدم عرضه خودرو

زاوه در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد عامل اصلی عدم عرضه خودرو اعلام کرد که مشکل فعلی خودروسازان با افزایش بهره‌وری قابل حل نیست. وی تاکید کرد که گاهی افزایش قیمت به صورت آرام رخ می‌دهد و امکان این وجود دارد که شرکت‌ها با افزایش بهره‌وری مشکلاتشان را حل کنند اما جهش قیمت در ماه‌های گذشته به صورت یک آشفتگی بزرگ در اقتصاد ایران نمایان شد و شرکت‌ها فرصت افزایش بهره‌وری خود را نداشته‌اند.

وی اضافه کرد که افزایش قیمت تمام شده کالا برای خودروسازان فارغ از نوع مدیریت داخلی آن‌ها است زیرا با وجود شرایط فعلی هر نوع مدیریتی با چالش مواجه می‌شود.

وجود رانت در روند توزیع خودرو

زاوه تاکید کرد که یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو وجود رانت در روند توزیع خودرو است. وی خاطرنشان کرد که این رانت مانند رانت دلار 4200 تومانی و سایر نرخ ارز است با این تفاوت که در موضوع خودرو، تامین کننده رانت، جیب مردم و سهامداران شرکت‌های خودروسازی هستند.

او افزود که فارغ از تصمیم شورای رقابت و دولت در خصوص قیمت خودرو، این خریدار است که قیمت نهایی را تعیین می‌کند و در حال حاضر چند سالی است که قیمت بازار دو برابر کارخانه است و اصرار بر این که پراید 20 میلیون است منجر به باور مردم و آرامش بازار نمی‌شود.

عامل اصلی عدم عرضه خودرو تمایل خودروسازان به افزایش قیمت است

زاوه همچنین اعلام کرد که شائبه‌های در مورد تمایل خودروسازان به افزایش قیمت‌ها وجود دارد و عده‌ای عامل اصلی عدم عرضه خودرو را این امر می‌دانند. وی گفت که مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی حتی خصوصی‌ها، کارمند آن شرکت‌ها هستند و تا کنون یک مورد هم نبوده که این مدیران عامل به دلیل سود شرکت تشویق یا برای ضرر آن تنبیه شده باشند، به همین خاطر نمی‌توان گفت خوودرو‌های موجود در انبار به دلیل افزایش قیمت ذخیره شده‌اند. بنابراین وی عامل اصلی عدم عرضه خودرو را نبود قطعه می‌داند.

 

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

.

منبع: asrekhodro

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر