;
coinex

افزایش رسمی قیمت تایر در ماه آینده؛ قیمت مصوب لاستیک ایرانی بیشتر خواهد شد

بنابر مذاکرات صورت گرفته مابین شرکت‌های تولید کننده تایر ایرانی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، به احتمال بسیار زیاد شاهد افزایش قیمت تایر سواری در ماه آینده (آذرماه ۹۷) نزدیک به ۳۰ درصد خواهیم بود.

تایر خودرو یا به گویش عامیانه لاستیک به دلیل مصرف بسیار بالا و استفاده ناوگان عمومی حمل نقل (تاکسی‌ها، آژانس‌های کرایه اتومبیل و شرکت‌های درخواست خودرو اینترنتی) به یکی از اجناس استراتژیک تبدیل شده و به همین دلیل در کنار مواردی مانند اقلام خوراکی در رده کالاهای اساسی قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت مصوب لاستیک

با خروج آمریکا از توافق برجام و قطع رابطه بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مطرح اروپایی و آسیایی، تایر نیز در رده کالاهای شامل تحریم قرار گرفت و شرکت‌های بسیاری روابط تجاری خود با ایران را قطع نمودند. از نمونه تولیدکنندگان تایر و لاستیک مطرح جهانی که در ایران فعالیت داشتند، می‌توان به برندهای بریجستون و یوکوهاما تویو ، فالکن و سومیتومو (ژاپن) و هانکوک، کومهو و نکسن (کره جنوبی) در کنار نام‌های اروپایی پیرلی (ایتالیا)، میشلن (فرانسه)، گودیر و کوپر (ایالات متحده آمریکا) که طی سیاست‌های نامعقول حکومتی موجب تعطیلی نمایندگی‌های رسمی و یا کاهش واردات و در نتیجه افزایش بیکاری گردید.

افزایش قیمت تایر سواری در ماه آینده؛ قیمت مصوب لاستیک ایرانی بیشتر خواهد شد

شرکت‌های تولید لاستیک داخلی نیز علیرغم دریافت ارز دولتی، به دلیل همین تحریم‌ها با مشکلات بسیاری برای تهیه مواد اولیه روبرو شده‌اند. تایر نیز که طی چند سال گذشته با قیمتی نسبتا ثابت به مصرف کنندگان عرضه می‌گردید، در چند ماه گذشته افزایش قیمت رسمی در حدود 20 درصد را شاهد بود. این مساله موجب چند نرخی شدن این محصول گردید و تنها تعدادی از نمایندگان برتر، توانایی عرضه لاستیک و تایر با قیمت مصوب را داشتند.

قیمت مصوب جدید؟

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و با وجود دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی، بسیاری از تولیدکنندگان داخلی مجبور به فروش محصولات با سود بسیار پایین و حتی در مواردی زیان (در مورد تایرهای بایاس) بوده که این مساله شایعه تعطیلی برخی از این کارخانه‌ها و اضافه شدن هزاران کارگر به فهرست بیکاران رو به افزایش کشور را در پی داشت. اما بنابر گفته‌های مدیران چند تولیدکننده تایر داخلی، افزایش قیمتی در حدود ۳۰ درصد مورد تصویب قرار گرفته است. با توجه به این نکته قیمت مصوب لاستیک و تایر ایرانی در بازار در ماه آذر سال 97 ، رقمی در حدود فهرست زیر خواهد بود:

  • تایر 165/65/13 پراید در حدود ۲۹۰ هزار تومان
  • تایر 175/60/13 پهن پراید در حدود ۳۱۰ هزار تومان
  • تایر 175/70/13 در حدود ۳۲۰ هزار تومان
  • تایر 185/65/14 در حدود ۳۹۰ هزار تومان
  • تایر 185/65/15 در حدود ۴۰۰ هزار تومان

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    باسلام
    ضمن خسته نباشید از جناب عالی مدیریت محترم تکراتو
    تشکر میکنم بابت یاداوریتان درمورد ذکر منبع
    برخی نویسندگان ما در انتقال و نشر بعضی اخبار اماتور هستند
    اطلاع رسانی شد و از شما بابت این اشتباه عذر خواهی مینماییم
    سپاس ادمین سایت دنیای خوب زندگی(خلیفه)

    پاسخ