;
coinex

تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها در بازار

گمان می‌شد که با پایین آمدن قیمت ارز شاهد کاهش قیمت کالاها در بازار باشیم، اما حقیقت چیز دیگری می‌گوید. اگر بخواهیم از تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها بگوییم، باید گفت که در حال حاضر قیمت ارز در حال پایین آمدن است، اما قیمت کالاها همچنان رشد صعودی دارد.

در اقتصاد ایران قیمت محصولات و خدمات همیشه با تاثیر پذیری از قیمت ارز رقم می خورد و این تاثیر پذیری همیشه برای افزایش قیمت ها خیلی زود اتفاق می افتد و برای کاهش قیمت با کمترین سرعت ممکن رخ می دهد، حالا باید دید با نوسانات ارزی امسال که تمام اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، چه زمانی قرار است به ساحل آرامش برسیم.

با توجه به نوسانات بی سابقه ای که امسال در بازار ارزی کشور شاهد بودیم و قیمت ارز ها را تقریبا به بیش از دو برابر قیمت سال گذشته خود رسانده است و به پیروی از این افزایش قیمت ارز ها در کشور تمامی محصولات داخلی و وارداتی کشور یک جهش قیمتی فوق العاده داشتند تا جایی که با یک بررسی ساده در بازار تورم نقطه به نقطه مشابه امسال و سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست و نمودار ها از افزایش 50 تا 150 درصدی حکایت دارند.

تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها در بازار

قیمت دلار بازار آزاد این روزها با تلاش مسئولان دولتی و مقام محترم قضایی در حال کنترل است و شاهد کاهش قیمت های سایر ارزها نیز هستیم، اما نکته ای که هیچ کارشناس و فعال اقتصادی برای آن نمی تواند دلیل موجه ای بیاورد اینجاست که چرا با وجود کاهش قیمت ارز کماکان شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات و خدمات هستیم و باید طبق الگوی اقتصادی روند کاهشی قیمت ارز در کشور باعث پایین آمدن سایر قیمت ها در بازار شود.

بیشتر بخوانید: کاهش قیمت لوازم خانگی تا ۱۰ درصد ؛ آیا لوازم خانگی ارزان می‌شود؟

در روزهای گذشته حسابی بحث کاهش قیمت دلار در بازار در گوشه کنار شهر شنیده می شد اما اکثریت مردم این کاهش قیمت را در سایر کالا ها احساس نمی کنند و همین امر باعث شده است تقریبا مردم دیگر به کاهش قیمت دلار اهمیت ندهند و بیشتر برای کاهش قیمت سایر محصولات از مسئولان دولتی طلب پیگیری داشته باشند.

افزایش قیمت مرغ در بازار

از تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها در بازار می‌توان به قیمت مرغ در روزهای اخیر اشاره کرد. در ابتدای این هفته بود که بر خلاف روند کاهشی قیمت دلار قیمت جدید مرغ مردم را دوباره شوکه کرد و قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها به بیش از 12 هزار تومان رسید، واقعا اینجا سوالی مطرح است که قیمت مرغ با دلار بالا می‌رود اما با همان دلار دیگر پایین نمی آید و حتی بر خلاف جهت قیمت دلار امروز قیمت مرغ افزایش هم پیدا می کند.

در این مقاله مرغ را مثالی از مشت نمونه خروار مطرح کردیم و مطمئن هستیم که مسئولان از ما خیلی بهتر و دقیق تر از اوضاع معیشت مردم اطلاع دارند و امیدواریم با درایت هرچه بیشتر تا قبل از پایان سال فکری برای این گرانی های بی پایه و اساس بکنند.

اوضاع نابسامان قیمت لبنیات

یکی دیگر از نمونه های تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت کالاها در بازار لبنیات دیده می‌شود. از محصولاتی که بعد از نوسانات بی سابقه ارز در کشور افزایش قیمت پیدا کرد، لبنیات بود، سوالی مطرح است که چرا قیمت ارز باید بروی قیمت لبنیات تاثیر گذار باشد؟ چند روز پیش در برنامه حالا خورشید از یک تولید کننده لبنیات پرسیدند که چرا قیمت لبنیات اینگونه در حال افزایش است و اصلا به یک ثبات نمی تواند برسد، جواب این تولید کننده اوضاع لبنیات در کشور را پیچیده تر کرد وقتی ایشان گفتند که دامداران قیمت شیر را پایین نمی آورند، چهره مجری این برنامه دیدنی بود و روی آنتن زنده شبکه سه اعلام می کند مگر گاو و گوسفند دلار می خورد که با قیمت دلار آنها محصولاتشان را گران می‌کنند.

در همین هفته اخبار موثق زیادی روی سایت های مختلف خبری کار شد که تورم قیمت لبنیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 60 درصد رسیده است و اگر مسئولان دولتی و نظارتی فکری به حال لبنیات نکنند بعید نیست قیمت ها تا پایان سال افزایش بیشتری هم داشته باشند، واقعا در شرایط کنونی اقتصادی مردم جامعه این همه هرج و مرج در قیمت محصولات قابل توجیه نیست و دولت باید پاسخگوی نیاز مردم باشد. مردمی که برای زندگی روزانه خود امروز واقعا مشکل دارند و نمی توانند از پس مخارج خانواده بر بیایند.

تاثیر کاهش قیمت ارز بر قیمت خشکبار و سوژه های خنده دار

امروز اوضاع اقتصادی کشور به سمتی حرکت می کند که شاهد گرانی های فوق العاده زیادی در سطح جامعه هستیم و متاسفانه هنوز دولت و مجلس نتوانسته راه کار مناسبی برای نظارت بر بازار پیدا کند و تولید کننده ها و واردکنندگان محصولات مختلف در حال جولان دادن در بازار هستند، یکی دیگر از محصولاتی که این روز ها خیلی در رابطه با گرانی اش صحبت می شود خشکبار است.

قیمت خشکبار که با جرات می توان گفت هیچ ارتباطی به قیمت ارز بازار آزاد ندارد اما در روزهای پر نوسان قیمت ارز ها پا به پای آنها افزایش قیمت پیدا کرد و امروز به یکی از دغدغه های مردم برای جشن شب یلدا و عید نوروز تبدیل شده است.

واقعا چرا خشکبار باید با قیمت دلار قیمت گذاری شود و اینکه چرا تا به امروز هیچ نظارتی بر این موضوع صورت نگرفته است، واقعا مسئولان چرا اجازه می دهند یک محصول که هیچ ارتباطی به قیمت دلار ندارد به بهانه دلار افزایش قیمت داشته باشد و حالا کار به جایی برسد که در شبکه های اجتماعی قیمت هر دانه ی پسته را به تمسخر 1000 تومان به اشتراک بگذارند و بدتر از آن متاسفانه خندیدن عده ای از مردم به این موضوع می باشد، این یک معضل بزرگ اقتصادی است که کشور درگیر آن است و باید خیلی مراقب باشیم که ادامه پیدا نکند در غیر اینصورت جامعه دچار نا امیدی بیش از این خواهد شد. واقعا مسئولان از اوضاع کشور بی خبر هستند یا اینکه زورشان به دلالان و سود جویان بازاری نمی رسد!

هر چه هست فقط باید امیدوار باشیم که هر چه زودتر چاره ای برای این همه گرانی و هرج و مرج در جامعه پیدا شود.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر