;
coinex

خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز چیست؟

حتما شما هم تاکنون در مورد بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز شنیده‌اید. حتی ممکن است خود شما با چنین مشکلی روبه رو شده باشید. به نظر شما علت این مشکل چیست؟ با تکراتو همراه باشید تا در مورد آن به اطلاعات بیشتری دست یابید.

در بسیاری از مواقع هنگام استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ کاربران با خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز رو به رو می‌شوند. وجود این مشکل باعث نگرانی شدید در کاربران می‌شود زیرا آنها نمی‌دانند که علت این مشکل چه می‌تواند باشد. صفحه بلواسکرین در واقع یکی از متداول‌ترین مشکلاتی است که ممکن است با آن در ویندوز روبه رو شوید. گفته شده که علت به وجود آمدن بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز ، عدم کارکرد صحیح یکی از فایل‌های مورد نیاز سیستم عامل و یا یکی از قطعات سخت افزاری سیستم است.

اقدامات لازم بعد از مشاهده‌ی خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز

بعد از مشاهده این خطا کاربران تصور می‌کنند که باید فورا ویندوز خود را تغییر دهند تا اینکه سخت افزار سیستم خود را عیب یابی کنند، اما قبل از انجام این کارها باید به مواردی دیگر توجه داشته باشند. شاید بتوان این مشکل به ظاهر بزرگ را با چند کلیک حل نمود.

لازم به ذکر است، وقتی که خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز نشان داده می‌شود، خطای اتفاق افتاده هم به نمایش در می‌آید ولی چون سیستم سریعا ری‌استارت می‌شود امکان خواندن و دیدن خطا وجود ندارد. برای اینکه بتوانید خطای اتفاق افتاده را مشاهده کنید بهتر است ری‌استارت شدن اتوماتیک را غیرفعال کنید. برای انجام این کار اقدامات زیر لازم است:

  • در قسمت مربوط به جستجوی ویندوز عبارت cpl را تایپ و در ادامه برنامه‌ای با همین نام را انتخاب کنید.
  • تب Advanced را انتخاب کنید.
  • روی دکمه Settings در زیر گزینه Startup and Recovery کلیک کنید.
  • در این قسمت تیک گزینه Automatically restart را بردارید.
  • همچنین تیک گزینه Write an event to the system log را بزنید.

از این لحظه به بعد اگر بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز در سیستم شما نشان داده شود می‌توانید آن را بخوانید و علت را پیدا کنید. اگر سیستم عامل شما ویندوز 10 نیست باید پاراگراف دوم را برای پیدا کردن خطا بررسی کنید و آن را یادداشت کنید. زیر عنوان Technical information کدهای عجیب و غریبی وجود دارد که برای پیدا کردن دلیل خطا بهتر است از آنها استفاده نمود.

خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز در ویندوز 7

بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز برای ویندوز 10 متفاوت است. اگر در ویندوز 10 با این خطا رو به رو شدید تصویر زیر به شما نمایش داده می‌شود که بهتر است برای رفع این خطا به خط آخر توجه کنید. در ادامه می‌توانید خطای اتفاق افتاده را در اینترنت سرچ کنید و علت آن را بیابید.

خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز در ویندوز 10

دلیل بروز خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز چیست؟

آنگونه که گفته شده علت بروز خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز ، سخت افزاری است. یعنی سیستم کامپیوتری دارای یک مشکل در سخت افزار است. البته این خطا می‌تواند دلیل نرم افزاری هم داشته باشد و وجود ایرادهایی در نرم افزار درایورهای سخت افزارها باعث این مشکل شده باشد. البته نرم افزارهای استاندارد چنین خطایی را باعث نمی‌شوند و اگر کرش هم کنند، بدون ایجاد مشکل برای سیستم عامل، خود از دسترس خارج می‌شوند. پس اگر وقوع خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز نرم افزاری باشد به دلیل نرم افزارهای سطح پایین در حال اجرا درون کرنل ویندوز است.

این صفحه آبی، ویندوز را هم با مشکل رو به رو می‌کند و در نتیجه ویندوز کرش کرده و سیستم ری‌استارت می‌شود. هنگام وقوع خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز ، به طور خودکار یک فایل به نام minidump  در سیستم تولید شده که حاوی اطلاعاتی درباره کرش است و اطلاعات آن روی هارد دیسک ذخیره می‌شود. با مطالعه اطلاعات موجود در این فایل می‌توان به دلیل وقوع صفحه آبی پی برد.

از جمله مهم‌ترین دلایل بروز خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • وجود یک مشکل سخت افزاری در سیستم
  • وجود یک مشکل در هارد دیسک‌ سیستم
  • خرابی رم سیستم
  • وجود انواع مختلف ویروس‌های رایانه‌ای
  • ایجاد مشکل یا تغییرات در تنظیمات BIOS
  • وجود مشکلات نرم‌افزاری در یک سیستم
  • به وجود آمدن یک مشکل در منبع تغذیه سیستم
  • گرم شدن بیش از حد و بیش از اندازه سیستم

آیا برای رفع خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز راه حلی وجود دارد؟

رفع خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز

برای حل مشکل صفحات آبی مرگ در ویندوز بهتر است اول علت آن را پیدا کنیم. برای این منظور در بخش Action Center اطلاعات مربوط به این خطا به نمایش در می‌آید. پس می‌توانید این بخش را باز کرده و به دنبال راه حل باشید. ویندوز خود به تجزیه و تحلیل صفحه آبی مرگ و دیگر انواع ایرادهای کامپیوتر می‌پردازد و راه حل‌هایی برای رفع این مشکلات ارائه می‌کند. البته شما می‌توانید پیغام خطا را در اینترنت هم جستجو کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید.

هرچند نمایش صفحه بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز دلایلی متعدد دارد اما در می‌توان هنگام رویارویی با این مشکل بهتر است به نکات زیر توجه داشت:

  • استفاده از System Restore

می‌توان از System Restore برای بازگشت به وضعیت نرم افزاری قبلی استفاده کرد. اگر این شیوه کاربردی بود یعنی مشکل نرم افزاری بوده است.

  • اسکن کردن سیستم برای یافتن ویروس و بدافزار

بدافزارها و ویروس‌ها می‌توانند در سطوح پایین باعث ناپایداری سیستم شوند. پس سیستم را اسکن کنید تا چنین برنامه‌هایی مشکل‌ساز نشوند.

  • نصب نسخه آپدیت درایورها

اگر درایوری به درستی نصب نشده باشد، می‌تواند باعث کرش کردن سیستم شود. پس همیشه آخرین درایورهای سخت افزار سیستم خود را نصب نمایید.

  • بوت کردن کامپیوتر از Safe Mode

با لود کردن کامپیوتر در حالت Safe Mode ویندوز، فقط درایورهای ضروری لود می‌شوند و اگر یک درایور اشتباهی وجود داشته باشد که مشکل ایجاد می‌کند، در Safe Mode لود نمی‌شود.

  • نصب دوباره ویندوز

آخرین راهکار موجود برای رفع خطای بلو اسکرین یا صفحه مرگ آبی ویندوز ، نصب دوباره ویندوز سیستم است. اگر بعد از نصب دوباره ویندوز این مشکل باقی بود، ممکن است سخت افزار شما مشکل داشته باشد.

پس ابتدا مشکل را حدس زده و سپس به دنبال رفع آن باشید.

 

منبع: datisnetwork  , err0r

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر