;
coinex

پادکست چیست و چگونه محتوای صوتی تولید کنیم؟ آشنایی با انواع اپلیکیشن های پادکست

پادکست چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ این سوالی است که شاید ذهن خیلی از شما را به خود درگیر کرده است. بنابراین در ادامه با تکراتو همراه باشید تا شما را با چگونگی ساخت پادکست، اپلیکیشن های مطرح در این زمینه و نکات مهم ساخت پادکست آشنا کنیم.

پادکست صوتی، ابزاری برای تولید محتوا از طریق فایل های صوتی است تا کاربران از طریق ابزارهای گوش کردن فایل های موسیقی، بتوانند مطالب سایت شما را گوش کنند. اگر ناشر هستید، یکی از راه‌های کسب درآمد اینترنتی و معرفی بهتر و بیشتر برند انتشاراتی خود و بعضی از کتاب‌ها، انتشار نسخه صوتی کتاب ها بوده که می‌تواند حجم گسترده‌ای از عاشقان کتاب و کتابخوانی را با انتشارات شما و محصولات شما با هزینه کم، آشنا کند.

پادکست چیست و چگونه ساخته می شود؟

یکی از روش‌هایی که ناشران محترم ایران در روزگار کسادی بازار نشر و گرانی کاغذ و کمبود خواننده، می‌توانند درآمدزایی خوبی را برای کسب و کار خود به ارمغان آورند، تولید کتاب صوتی با همکاری مرکز نشر دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که دنیای پادکست ها نیز، آن‌ها را در این مسیر یاری می‌کند.

اگر علاقمند به درآمدزایی اینترنتی هستید، ‌صوتی کردن کتاب‌ها با رعایت مسائل قانونی و کپی‌رایت، می‌تواند اقدامی برای ثروت‌آفرینی در فضای مجازی باشد.

به هر حال، پادکست، ابزاری برای خلق ارزش افزوده (Value Added) بوده و بایستی از ظرفیت آن در جامعه ایرانی با ۵۰ میلیون کاربر اینترنت استفاده کرد.

بعضی‌ها برای خواندن مقالات یا بخش‌هایی از کتاب‌ها و مجلات و حتی گوش کردن به سخنرانی‌ها با مطالعه موضوعات آموزشی سایت شما، علاقمند به گوش کردن فایل های صوتی هستند که جذابیت زیادی دارد. به خصوص برای افرادی که فرصت کمی برای خواندن داشته و دوست دارند بدون اتصال به اینترنت، در زمان‌های آزاد، بخشی از وقت خود را به شنیدن فایل‌های صوتی آموزشی، پادکست و درمجموع محتوای صوتی غیر موسیقی اختصاص دهند.

گزارش امروز تکراتو، در ادامه معرفی ابزارهای دیجیتالی جذاب برای کسب درآمد اینترنتی کاربران ایرانی مثل اپ ها (مقاله ده‌ها پیشنهاد برای طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی موبایل را مطالعه کنید)، نگاهی دارد به ابزاری کمتر شناخته شده برای کاربران جامعه اطلاعاتی ایران تا اهمیت این ابزار فرصت‌آفرین در کسب درآمد اینترنتی را دوباره یادآوری کنیم.

اپ Google Podcasts با بیش از ۵ میلیون نصب فعال، ‌شما را با دنیای جذاب پادکست‌ها آشنا می‌کند
اپ Google Podcasts با بیش از ۵ میلیون نصب فعال، ‌شما را با دنیای جذاب پادکست‌ها آشنا می‌کند

از طراحان پادکست یا علاقمدان به این عرصه دعوت می‌کنیم تا نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش نظرسنجی در انتهای این گفتار با تکراتو در میان بگذارند.

با ما همراه باشید.

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

پادکست صوتی، نوعی از ابزار تولید محتوای دیجیتالی است که به کاربران امکان می‌دهد تا همه جا بدون دسترسی به اینترنت، از طریق دانلود پادکست مورد نظر خود، موضوعی را گوش کنند. استقبال از پادکست های صوتی در حال افزایش است و اگر سری به نمایشگاه‌های کتاب بزنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

معنی پادکست

اصطلاح پادکست (Podcast) که دربعضی مواقع به آن پادپخش نیز اطلاق می‌شود، معنای عام و خاص دارد. معنای خاص آن، فایل‌های صوتی است که روی سرور سایت‌ها بارگذاری شده و با برنامه‌هایی، می‌توان آن ها را گوش کرد. امکان دانلود پادکست صوتی برای کاربران معمولا فراهم می‌شود و شما می‌توانید هر زمان، از طریق یک موزیک پلیر، آن را گوش کنید. فعالان حرفه‌ای تولید محتوا، می‌توانند تولیدکننده پادکست صوتی شده و این فایل‌ها را بفروشند و درآمد دیجیتالی داشته باشند.

پادکست صوتی، معمولا مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است که در نرم‌افزارهای پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی نیز عرضه می‌شود و ابزاری برای درآمدزایی در عصر اینترنت است.

همچنین گفته می‌شود پادکست از ترکیب واژه‌های پاد (Pod یا iPod) و پخش (Broadcasting) به‌وجود آمده است. علاوه بر آن، برخی دیگر پادکست را ترکیبی از سرواژه‌های Personal On-Demand Narrocasting می‌دانند.

هر چقدر سرعت دانلود فایل‌ها افزایش می‌یابد، استقبال از تولید و انتشار و دانلود فایل های صوتی و پادکست صوتی افزایش می‌یابد و این سیگنال خوبی به تولیدکنندگان محتوای صوتی است که روی این قضیه، سرمایه‌گذاری کنند. بسیاری از مخاطبان سایت‌ها به خصوص در حوزه آموزش، علاقمند به دانلود پادکست صوتی هستند تا محتوای مورد نظر را به صورت صوتی در خیابان و مترو و اتوبوس و ماشین و در حال ورزش، گوش کنند.

ساخت پادکست؛ چگونه پادکست درست کنیم؟

برای شروع از ضبط کننده‌ها مثل موبایل خود شروع کنید. میکروفن‌های یقه‌ای، شروع خوبی برای تولید پادکست صوتی است. رکوردرهای خوبی هم باید داشته باشید که برای اندروید، از Easy Voice Recorder یا Titanium Voice Recorder‌ استفاده کنید. اپ Anchor برای تولید پادکست صوتی توصیه می‌شود. اصول طراحی و ساخت پادکست را از طریق این لینک مطالعه کنید که راهنمای خوبی را در اختیار تازه کارها قرار می‌دهد.

ساخت پادکست؛ چگونه پادکست درست کنیم؟

 ساخت پادکست به‌صورت (VOIP)

  1. همواره 10 تا 15 سانتی متر از میکروفن فاصله بگیرید.
  2. از هندزفری یا هدست استفاده کنید.
  3. برای ضبط پادکست صوتی، به اتاقی با عایق صوتی نیاز دارد یا جایی که محیط آرام و بدون صدای خودرو و محیط باشد.
  4. همواره نوتیفیکیشن گوشی موبایل را خاموش کنید یا گوشی را روی سایلنت یا حالت هواپیما قرار دهید تا در زمان تولید پادکست صوتی، دریافت پیامک یا تماس‌ها، سبب ایجاد صدایی از موبایل نشود که بعدها نیازمند حذف آن از طریق ادیتورها شوید.
  5. تا آنجایی که امکان دارد و می‌توانید، از تکان‌های مختلف پرهیز کنید. در تولید پادکست صوتی، راه نروید که صدای نفس‌های شما، روی متن گفتار شما، تاثیرگذار نباشد.
  6. همواره چند بار برای ساخت پادکست صوتی تلاش کنید تا به نسخه نهایی برسید.
  7. همواره از حرفه‌ای‌های طراحی و تولید پادکست صوتی، مشورت بگیرید.
  8. پادکست صوتی نیز، نیازمند سناریویی برای تولید محتوا دارد.

 ساخت پادکست بصورت تماس تلفنی یا با اسکایپ

  1. تماس را روی اسپیکر نزنید.
  2. برای ضبط پادکست صوتی به صورت تماس تلفنی، به اتاقی با عایق صوتی نیاز دارد یا جایی که محیط آرام و بدون صدای خودرو و محیط باشد.
  3. همواره نوتیفیکیشن گوشی موبایل را خاموش کنید یا گوشی را روی سایلنت یا حالت هواپیما قرار دهید تا در زمان تولید پادکست صوتی، دریافت پیامک یا تماس‌ها، سبب ایجاد صدایی از موبایل نشود که بعدها نیازمند حذف آن از طریق ادیتورها شوید.
  4. بزرگترین اشتباهی که در طراحی و ساخت پادکست‌هایی که مهمان دارند، رخ می‌دهد، تفاوت شدت صدا بین میزبان و مهمان است. این موضوع، شونده را به شدت اذیت می‌کند و شاکی می‌شود که صدای یکی، بلندتر و صدای دیگری، ضعیف‌تر است.
  5. اگه صدای خود را جدا ضبط کردید و صدای مهمان را همین‌طور، اینجا کار شما برای تولید پادکست صوتی، راحت است. به تکنیک یکسان کردن این دو صدا که Loudness Normalization گفته می شود، رجوع کنید. این کار نیز با نرم‌افزارهای ادیت صدا انجام شدنی است.
  6. اما اگر به دنبال راه ساده تر هستید، می‌توانید از سایت Auphonic استفاده کنید که این کار را به صورت خودکار برای شما انجام می‌دهد.

اما اگر به دنبال راه ساده تر هستید، می‌توانید از سایت Auphonic استفاده کنید که این کار را به صورت خودکار برای شما انجام می‌دهد.

اگر به دنبال راهکارهایی حرفه‌ای برای تولید پادکست خوب هستید به این لینک مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که برای ادیت پادکست صوتی، یک نرم‌افزار قدرتمند، رایگان و اوپن سورس به نام آدیوسیتی یا Audacity وجود دارد که می‌توان از اینجا دانلود کرد و استفاده نمود.

برای ادیت پادکست صوتی، یک نرم‌افزار قدرتمند، رایگان و اوپن سورس به نام آدیوسیتی یا Audacity وجود دارد

بسیاری از پادکسترها (تولیدکننده های پادکست) از این نرم افزار برای ضبط و ادیت پادکست استفاده می‌کنند. البته نرم افزار Adobe Audition نیز گزینه خوبی است.

برای پیدا کردن موسیقی برای پادکست خود از سایت‌هایی چون FreeStockMusic یا BenSound استفاده کنید. اگر با مشکل هم سطح کردن صدا مواجه شدید، از این سایت استفاده کنید.

پادکست را کجا منتشر کنیم؟

گزینه  اول شما آی‌تونز است. پاتوق پادکست کارها محسوب می‌شود. راهنمای انتشار و آپلود پادکست در آی‌‌تونز را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

راه و رسم درآمدزایی با پادکست را در آی‌تونز اپل در بخش Sell Your Content بدست آورید که این موضوع می‌تواند برای فریلنسرها بسیار جذاب باشد
راه و رسم درآمدزایی با پادکست را در آی‌تونز اپل در بخش Sell Your Content بدست آورید که این موضوع می‌تواند برای فریلنسرها بسیار جذاب باشد

برای آشنایی با پلاگین‌هایی که وردپرس برای پادکست شما ارائه می‌دهد این راهنما را مطالعه کنید. مراحل گام به  گام راه‌اندازی و ساخت پادکست با نرم‌افزار وردپرس را در این لینک مطالعه فرمایید.

برای آشنایی با پلاگین‌هایی که وردپرس برای پادکست شما ارائه می‌دهد این راهنما را مطالعه کنید. مراحل گام به  گام راه‌اندازی و ساخت پادکست با نرم‌افزار وردپرس را در این لینک مطالعه فرمایید. 

نکاتی مهم درباره ساخت پادکست

در ساخت پادکست، تصویری وجود ندارد. در نتیجه همه تمرکز را باید در صدایی گذاشت که به گوش شنونده می‌رسد. همپنین پادکست باید آرام و جذاب و با ریتم ملایم و همراه به موسیقی متن باشد تا شنونده خسته نشود. اگر این صدا کسل کننده باشد یا خیلی طولانی، مخاطب زده شده و دنبال نخواهد کرد. لذا، فراز و فرود ها را رعایت کنید.

یکی از روش‌هایی که می‌توان شنونده پادکست صوتی را درگیر محتوایی که در اختیار او قرار می‌دهید، کرد، بیان عنوان‌های پادکست است. عنوان را در اول پادکست بگویید تا تکلیفش مشخص شود. پیش از ورود به بخش بعدی مطالب در پادکست، این گونه بگویید: “دوستان، حالا که عنوان‌بندی را مرور کردیم، به سراغ قسمت بعدی می‌‌رویم”.

در زمان ساخت پادکست، به این نکته توجه کنید که چه چیزی می‌خواهید به مخاطب ارائه کنید. چند دقیقه طول می‌کشد و چه حجمی دارد. بسیارند افرادی که پادکست‌های کوتاه رو بیشتر می‌پسندند. بهتر است زمان پادکست ها بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه باشد. البته استانداردی وجود ندارد.

پادکست در اپ استورهای مطرح

پادکست در اپ استورهای مطرح

یکی از آدرس های خوب برای دانلود پادکست‌ها در گوگل پلی، این لینک است.

اپلیکیشن Podcast Addict، یک انتخاب خوب برای عاشقان پادکست است.

اپلیکیشن Podcast Addict، یک انتخاب خوب برای عاشقان پادکست است. بیش از ۴۲۳ هزار نظر مثبت کاربران گوگل پلی درباره این اپ محبوب پادکست بازها نشان می‌دهد که برای مطالعه اخبار و مرور مجلات، گزینه خوبی است. این اپلیکیشن بیش از ۵ میلیون نصب فعال در گوگل پلی را ثبت کرده و ۱۳ مگابایت حجم دارد. جدیدترین نسخه به روز رسانی شده آن در ۸ شهریور ۹۸ بود.

معروف‌ترین اپ‌ها و پردانلودترین اپ های گوگل پلی برای گوش کردن پادکست‌ها در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری و خبری و آموزشی را در این لینک مشاهده کنید.

معروف‌ترین اپ‌ها و پردانلودترین اپ های گوگل پلی برای گوش کردن پادکست‌ها در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری و خبری و آموزشی را در این لینک مشاهده کنید.

این صدها اپ روی سیستم عامل اندروید، شما را با شمار زیادی از پادکست‌های خوب و پرمخاطب در دنیا آشنا می‌کند که الگوهای جذابی برای طراحان پادکست خواهد بود.

مخاطب گرامی، اگر تجربه ساخت پادکست دارید یا تاکنون از پادکستی استفاده کرده‌اید که جذاب بوده و دوست دارید نام آن و تجربه خود در استفاده از پادکست را در اختیار دیگران قرار دهید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق  بخش  نظرسنجی با رعایت حریم خصوصی به اشتراک بگذارید. تکراتو آماده به اشتراک گذاشتن نظرات طراحان حرفه‌ای پادکست است.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر