;
coinex

عوارض سیگار در کوتاه مدت و بلند مدت ؛ برای ترک سیگار چه باید کرد؟

حقیقتی که همه ما در رابطه با استفاده از دخانیات از جمله سیگار می‌دانیم این است که مصرف این مواد برای جسم‌مان آسیب‌های زیادی به همراه داشته و سلامتی ما را به خطر می‌اندازند.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اکثر افراد از مضرات و آسیب های کوتاه‌ مدت استفاده از دخانیات و سیگار آگاه هستند و بعضا این مضرات و تبعات را در زندگی روزمره خود مشاهده می‌کنند و از نزدیک آن را لمس می‌کنند، ولی نکته اصلی اینجاست که در حقیقت استفاده از مواد مضر همچون سیگار نه تنها مضراتی دارد که به سرعت قابل مشاهده است، بلکه عوارض و مضراتی دارد که در بلند مدت شاهد آن خواهیم بود که حقیقتا بسیار پر مخاطره‌تر از تبعات کوتاه مدت آن است.

در ابتدا به نکاتی مهم در رابطه با مصرف سیگار و دخانیات اشاره می‌کنیم. سپس به بررسی عوارض سیگار در کوتاه مدت و بلند مدت پرداخته و در انتها به روشی برای ترک سریع سیگار می‌پردازیم. با تکراتو همراه باشید.

نکات مهم در رابطه با مصرف دخانیات

از نکات مهمی که در رابطه با مصرف دخانیات به ویژه سیگار وجود دارد در دسترس بودن سریع این مواد به خصوص آزاد بودن فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و نوجوانان سرزمینمان است و از آنجایی که نوجوانان در سن و سال حساس و با روحیات بسیار ویژه‌ای قرار دارند و طبعا تمایل آنها به استفاده از دخانیات از جمله سیگار بیشتر از بقیه افراد است این نکته مهم است که حتی اگر خودتان مصرف کننده دخانیات نیستید به عنوان والدین و یا افراد مسئول اگر در اطرافتان نوجوانی را می‌شناسید حتما این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید پیشگیری قبل از درمان انجام دهید.

از نکات مهمی که در رابطه با مصرف دخانیات به ویژه سیگار وجود دارد در دسترس بودن سریع این مواد به خصوص آزاد بودن فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال و نوجوانان سرزمینمان است

یکی از نکات مهمی که در رابطه با مصرف سیگار وجود دارد انگیزه اولیه استفاده از سیگار است. طبق تحقیقات انجام شده در مراکز مهم و دانشگاه‌های معتبر، آمار نشان می‌دهد که در ۸۰ درصد افراد، شروع مصرف سیگار در سنین نوجوانی و بعضن در سنین زیر ۱۵ سال اتفاق می‌افتد؛ بنابراین می‌توان متوجه شد که انگیزه استفاده از سیگار می‌تواند این باشد که نوجوانان در این سن و سال تمایل به این دارند که خود را بزرگتر از سن خود نشان دهند و این طور رفتار کنند که بزرگ شده‌اند، بنابراین در تلاش هستند که اعمال و رفتار انسان‌های بزرگتر از خودشان را که در اطرافشان زندگی می‌کنند، تقلید کنند.

متاسفانه چیزی که در میان نوجوانان باب شده این است که سیگار کشیدن اولین و مهمترین نشانه بزرگ شدن است. همچنین اگر نوجوانی در میان هم سن و سالان خودش که سیگاری هستند قرار بگیرد اما نخواهد یا نتواند از سیگار استفاده کند، احساس خجالت و سرخوردگی به او دست می‌دهد.

بیایید با یکدیگر این نکته را بررسی کنیم که سیگار چگونه می‌تواند بر نحوه عملکرد بدن ما تاثیرات منفی گذاشته و یا این که چگونه ما به کشیدن سیگار معتاد می‌شویم و ترک سیگار برایمان مشکل می‌شود. در واقع کشیدن سیگار بر نحوه عملکرد بدن شما تاثیر می‌گذارد و این تاثیرات به علت وجود ماده نیکوتین در سیگار است.

شما با استفاده از سیگار، نیکوتین موجود در آن را به بدن خود وارد می‌کنید و استفاده از نیکوتین به صورت مداوم و پشت سر هم موجب می‌شود تا بعد از مدت کوتاهی بدن شما به وجود نیکوتین عادت می‌کند و اگر نیکوتین لازم را به بدن خود نرسانید احساسی شبیه به گم کردن چیزی یا کمبود چیزی در درون خود دارید و همراه با آن وسوسه‌ای که در ذهن شما مدام به شما می‌گوید که با مصرف یک نخ سیگار قطعا این حستان برطرف می‌شود.

شما با استفاده از سیگار، نیکوتین موجود در آن را به بدن خود وارد می‌کنید

در اینجاست که ضمیر ناخودآگاه شما، شما را وادار به تهیه کردن و روشن کردن یک نخ سیگار می‌کند و این پروسه هر بار برای شما اتفاق می‌افتد.

میزان مصرف سیگار در افراد مختلف متفاوت است و گاهی مشاهده می‌شود که افراد یک بسته سیگار را در طول روز به خصوص در ابتدای روز و به صورت ناشتا بعد از مصرف چای و بعد از وعده‌های غذایی مانند ناهار و شام و قبل از خواب سیگار کشیدن را برای خود لازم دانسته و جزئی از عادات جدایی ناپذیر زندگی شان شده است.

در ادامه به بررسی مضرات و تبعات کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از سیگار می‌پردازیم.

مضرات و عوارض سیگار در کوتاه مدت

_بوی بد دهان که در هنگام صحبت کردن با دیگران، از جانب آنها احساس شده و حس منزجر کننده‌ای را در طرف مقابل ایجاد می‌کند و همچنین احساس شرمندگی در صحبت کردن در حضور دیگران را در خود فرد ایجاد می‌کند. بعضی از این بوی نامطبوع سیگار در صورت استفاده مداوم از تنفس فرد سیگاری هم قابل احساس است.

ایجاد لکه های زرد و سیاه بر روی دندان ها و ایجاد منظره بسیار زشت به خصوص در هنگام لبخند زدن که به هیچ عنوان خوشایند نیست. حتی با مسواک زدن مداوم نیز نمی توان از این مورد جلوگیری کرد. پس اگر شما به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید و همچنین زیبایی لبخندتان برایتان مهم است، صرفا به خاطر این موضوع هم که شده از مصرف سیگار خودداری کنید.

بوی نامطبوع سیگار بر روی لباس و مو و پوست فرد سیگاری می‌نشیند و به خاطر موادی که در دود سیگار موجود است، ماندگاری بسیار بالا و همچنین پخش بوی زیادی دارد که به راحتی از طرف اطرافیان قابل تشخیص است و حتی با استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده مختلف مانند ادکلن هم رفع نمی‌شود.

بوی نامطبوع سیگار بر روی لباس و مو و پوست فرد سیگاری می‌نشیند

وجود مواد شیمیایی و سمی در سیگار که با مصرف آن تمامی مواد شیمیایی و سمی را وارد بدن خود و اطرافیانمان می‌کنیم.

آسیب بسیار جدی به شش ها و ریه ها که باعث کاهش توانایی تنفس صحیح و کاهش سطح اکسیژن خون و غلظت خون می‌شود که این مورد در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی رگها و یا سکته گردد.

از دیگر آسیب هایی که کشیدن سیگار به بدن ما می‌رساند می‌توان به کم شدن توانایی جسمانی بدن اشاره کرد. این نکته بسیار برای سلامتی انسان مهم و تاثیرگذار است.

ایجاد سرفه و گلو دردهای شدید به خصوص در فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان که ریه ها و گلو تحت تاثیر هوای سرد به شدت حساس می‌شوند از دیگر آسیب ها و مضرات کشیدن سیگار است.

یکی دیگر از تاثیرات کشیدن سیگار، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون است که در طولانی مدت آسیب‌های بسیار جدی به بدن وارد می‌کند.

نکته دیگر که بسیار حائز اهمیت است این است که فرد سیگاری علاوه بر آسیب‌هایی که خود به بدنشان وارد می‌کنند با انتشار دود سیگار در فضا باعث ایجاد آسیب هایی برای اطرافیان‌شان نیز می‌شوند. پس اگر سلامتی خودتان برایتان اهمیتی ندارد، حداقل به حقوق دیگران اهمیت داده و هوای تنفسی دیگران را با دود سیگار آلوده نکنید!

از دیگر مضرات و تبعات سیگار می‌توان به این نکته اشاره کرد که صرفا این تبعات جانی و جسمی نیست، بلکه کشیدن سیگار ضرر مالی بالایی به شما وارد می‌کند. هر کسی با محاسبه سرانگشتی می‌تواند به این موضوع پی ببرد که در طول ماه یا در طول سال چه مبلغی را برای تهیه کردن و مصرف سیگار هزینه می‌کنند؛ در صورتی که می‌توان آن مبلغ را برای چیزهای ارزشمندتری در زندگی هزینه کرد.

مضرات و عوارض سیگار در بلند مدت

خطر سرطان ریه و دیگر سرطان ها که عامل اصلی آنها استفاده از مواد مخدر است. این مورد بسیار قابل اهمیت است که بدانید که ایجاد سرطان و بیماری های لاعلاج مانند این، به یک باره اتفاق نمی‌افتد و حاصل از مصرف مواد مخدر و مواد شیمیایی به مدت سالیان سال است. خطر این نوع بیماری ها برای این موضوع قابل اهمیت‌تر است که در کوتاه مدت خود را بروز نمی‌دهند و فرد احساس می‌کند که از سلامت کامل برخوردار است و به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد، اما غافل از این موضوع که همین مواد شیمیایی به مرور زمان باعث ایجاد سرطان شده و متاسفانه فرد زمانی متوجه می‌شود که دیگر کار از کار گذشته است. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از سیگار و مواد مخدر حتی به مدت ۵ سال در کل طول عمر یک نفر کافیست تا آن فرد و یا اطرافیان فرد که مدام در معرض دود سیگار قرار دارند مبتلا به سرطان ریه معده و یا دیگر سرطان‌ها بشوند.

با کاهش سطح اکسیژن خون و غلظت خون خطرات بیماری های قلبی افزایش یافته و فرد سیگاری در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرد. این موضوع در سنین بالاتر بسیار رایج‌تر است، هر چند که در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال نیز به وفور مشاهده شده است.

مصرف مداوم سیگار و مواد شیمیایی موجود در دخانیات، آسیب‌های جدی به ریه و دستگاه تنفسی وارد می‌کند که در طول مدت زمان مصرف سیگار مشکلات وخیم تنفسی را ایجاد می‌کند.

مصرف مداوم سیگار و مواد شیمیایی موجود در دخانیات، آسیب‌های جدی به ریه و دستگاه تنفسی وارد می‌کند که در طول مدت زمان مصرف سیگار مشکلات وخیم تنفسی را ایجاد می‌کند.

خطر ایجاد زخم معده و بازگشت اسید معده و همچنین ایجاد زخم در مری و دستگاه گوارش که به مرور زمان باعث ایجاد سرطان معده یا مری می‌گردد. لازم به ذکر است که سرطان معده و یا هر سرطانی که در دستگاه گوارش ایجاد شود به سرعت به تمامی اندام‌های داخلی بدن قابل انتقال است؛ مخصوصا اگر به موقع تشخیص داده نشود.

بیماری های لثه و دهان و دندان و همچنین ایجاد چین و چروک بر روی پوست از دیگر آسیب‌های جدی مصرف سیگار است که به مرور زمان در بدن فرد سیگاری ایجاد می‌شود.

خطرات جدی برای سلامتی جنین در زنان بارداری که سیگار مصرف می‌کنند و بعد از آن سقط جنین در برخی موارد

مهم ترین و حیاتی ترین و حساس ترین آسیبی که سیگار می‌تواند به خود و یا محیط اطرافش وارد کند، بودن الگوی بد و نامناسب برای کودکان است.

مهم ترین و حیاتی ترین و حساس ترین آسیبی که سیگار می‌تواند به خود و یا محیط اطرافش وارد کند، بودن الگوی بد و نامناسب برای کودکان است.

راه های ترک سریع سیگار؛ برای ترک سیگار چه باید کرد؟

هم اکنون که با خطرات و طبقات کوتاه مدت و بلند مدت سیگار کشیدن آشنا شدیم بیایید راهکارهایی را برای ترک سیگار بررسی کنیم.

در ابتدا شما به عنوان یک مصرف کننده سیگار باید اولین اقدامی که انجام می‌دهید این باشد که عادت های مربوط به سیگار کشیدن خود را شناسایی کنید تا بدانید در کدام دسته از مصرف کننده های سیگار قرار دارید؛ زیرا تمامی آدم های سیگاری در یک دسته قرار نمی‌گیرند و به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول کسانی هستند که به صورت بی‌رویه و بیش از اندازه از سیگار استفاده می‌کنند و دسته دوم کسانی هستند که به صورت کنترل شده سیگار می‌کشند.

برای اولین قدم یک دفتر خالی بردارید و ساعت‌ها و تعداد دفعاتی که سیگار روشن می‌کنید را یادداشت کنید و در مقابل هر ساعت، علت روشن کردن سیگار را یادداشت کنید. یک فهرست از مواقع و دلایل کشیدن سیگارتان تهیه کنید به عنوان مثال:

  • اولین دفعه صبح ها بعد از بیدار شدن
  • بعد از خوردن ناهار
  • بعد از نوشیدن چای
  • در زمان‌هایی که استرس دارم
  • زمان‌هایی که تنها هستم
  • زمانی که پشت فرمان هستم
  • زمانی که کلاس تمام شده و به حیات دانشگاه میروم.
  • زمانی که یکی از دوستانم یک نخ سیگار روشن می کند.
  • قبل از خوابیدن
  • زمان‌هایی که از چیزی ناراحت و عصبی هستم
  • زمان‌هایی که از چیزی خوشحال هستم
  • و…

پس از این که لیستی از زمان‌ها و دلایلی که شما را تشویق به سیگار کشیدن می‌کنند، تهیه کردید، حال نوبت آن است که لیستی از دلایلی که برای نکشیدن سیگار دارید تهیه کنید. این لیست را در برگه و یا دفترچه کوچکی بنویسید و همیشه در دسترستان باشد. تا هر زمانی که احساس کردید که می‌خواهید سیگار بکشید، به این لیست نگاهی بیندازید. به طور مثال:

می خواهم دیگر سیگار نکشم:

  • به خاطر فرزندانم
  • به خاطر همسرم
  • به خاطر منابع مالی که هدر می‌رود
  • به خاطر ریه هایم
  • به خاطر سلامتی ام
  • به خاطر اینکه ورزش می‌کنم
  • به خاطر اینکه می خواهم زندگی بهتر و سالم تری داشته باشم
  • به خاطر پوستم
  • به خاطر دندان‌هایم
  • به خاطر قلبم
  • به خاطر اینکه می خواهم در ۵۰ سالگی سالم و سرحال باشم
  • به خاطر این که نمی خواهم در چهل سالگی به سرطان دچار شده و بمیرم
  • به خاطر اینکه یک فرد سیگاری بی اراده است
  • به خاطر اینکه دیگران را با دود سیگارم آزار ندهم

سعی کنید این لیست ها همیشه در کنارتان باشند و هر روز بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب مرورشان کنید؛ و یا هر وقت دیگری که احساس کردید لازم دارید.

سیگار کشیدن ممنوع

می‌توانید از کمک یک پزشک و یا مشاور نیز استفاده کنید تا پشتیبان شما باشد و شما را تشویق کند. از اطرافیان خود بخواهید تا مشوقتان باشند و تمام موارد و امکاناتی که برای ترک سیگار نیاز دارید را برایتان فراهم کرده و رعایت کنند، مثلا دیگر جلوی شما سیگار روشن نکنند.

زیرسیگاری ها و فندک ها را دور بریزید.

هیچگاه برای خرید سیگار به دکه یا مغازه نروید، نه برای خود نه برای دیگران؛ اما یادتان باشد که قرار نیست فقط خریدن سیگار را ترک کنید و هر زمان که خواستید از دوستان و نزدیکان‌تان درخواست سیگار کنید. در مجموع از هیچ راهی برای خود سیگار تهیه نکنید و پول آنرا صرف باشگاه، سینما، خوراکی مقوی یا برنامه دیگری در زندگی کنید.

اگر شما نیز زمانی سیگار می‌کشیدید و هم اکنون آن را کنار گذاشته‌اید، تجربیات خود را از قبل و بعد از ترک سیگار برای ما و دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. همچنین راهی که برای ترک سیگار پیش گرفتید را نیز بیان کنید. شاید این نکات شما بتواند افراد بیشتری را تشویق به ترک سیگار نماید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    بعضی افرادبه صورت ژنتیکی گرایش به مصرف سیگاروکلامواددودزادارندبعضی افرادهم کشیدن سیگارروراهی برای فرارازمشکلات ورسیدن به ارامش می بینندبیکاری وبی پولی وفقرونداشتن امیدبه اینده ونداشتن تفریحات سالم هم می تونه ازعوامل دیگرکشیدن سیگارباشدکه باعث میشه فرداین روبه عنوان تفریح انتخاب کنه ولی کلا عوامل ژنتیکی نقش بسیارمهمی روایفامی کنند

    پاسخ

    سیگار خیلی خوبه و بهترین و محبوب ترین محصول جهان است.
    من عاشق سیگار هستم و همیشه می‌کشم و تازه سیگار عوارض کمی داره چون بهداشتی تولید میشه.

    پاسخ

    توجه لطفا این خاطر من را بخوانید شاید شما هم بتوانید..
    سلام دوستان من پدرم سیگاری است الان ۴۸ سال سن دارد یک آدم تحصیل کرده و کاری هستش من از سن ۱۴یا۱۵ سالم که بود سیگار میکشیدم اما چند نخ در روز و بعد از دو سال که رفتم سر کار مصرف سیگارم به یک پاکت وینستون لایت در روز کشیده شد و بعد از چند وقت مشروب هم خوردم و سیگار کشیدم دیدم میچسبه و الکلی هم شدم بعد از چند وقت بنگ و ماریجوانا هم استفاده کردم دیدم اینم خیلی میچسبه همش از سیگار شروع شد خیلی پول از دست دادم و سلامتیم و هم نابود کردم خوانوادم از این که من سیگاری هستم و الکل و قلیون میکشم درجریان بودند اما نمیتونستن جلومو بگیرن خلاصه بعد از مدتی رفتم سربازی و افتادم بلوچستان پدرم خیلی زنگ میزد به فرماندم و ازش میخواست با من صحبت کنه یا لغو مرخصیم کنه و از اونجای که من از این صحبت های پدرم و فرماندم خبر دار شدم با پدرم دعوا کردم که چرا پیش اونا این حرف هارو زدی ابروم و بردی خلاصه بعد از کلی دعوا پدرم چند حرف بهم زد که خیلی حرفاش منطقی بود …… این حرف پردم خیلی زهنمو مشغول کرد و بعدش من در خدمتم به خاطر بد رفتاری کردنم ۳ ماه لغو مرخصی شدم و در طول این سه ماه یک نخ سیگار هم نکشیدم و بعدش هم که به خانه امدم در چند جمع که ماریجوانا مصرف میکردند دوستانم بودم اما اصلا نخواستم بکشم و سیگار هم نکشیدم و مشروب هم مصرف نکردم چون به خاطر این که سلامتیم و دوست دارم و نمیخواهم پدرم را رو سیاه کنم من بر سره نماز خواندن از خدا خواستم و میخواهم که هرگز سراغ سیگار و موادمخدر نروم و وسوسه شیطان به سراغم نیاید خدایا شکرت. من دارم تعصیرات نکشیدن سیگار را در خودم میبینم و سیگار باعث میشود که به مواد مخدر گرایش پیدا کنم هر کس از نمازش غافل شود و خداوند را فراموش کند به دخانیات الوده میشود .. رفقا سیگار بوی بدی دارد

    پاسخ

    اخه نویسنده محترم چراواقعیتهای اعتیاد به سیگاروترک آنرا نمی گویید.اگرفقط جواب یک سوال مرابدهید ازهمین لحظه سیگار را برای همیشه کنارمیگذارم.واماسوال:آیا یک مردایرانی از طبقه کارگروضعیف و سیگاری امیدی به آینده وعمرطولانی داردواگربه اوبگوئیددرسن ۵۰سالگی از سرطان میمیردوباعث ان سیگار است ایاازسیگارمتنفرمیشودیا بیشترمیکشدوبه نظرشما کارگرایرانی مرگ برایش بهتراست یازندگی همراه باروزی هزاربارمردن باشکنجه وایاشکنجه ای بالاترازشرمندگی هرروزدرمقابل همسروفرزندان میشناسی.کارگران ایرانی عذابهایی میکشند که سیگاردرمقابلش قطره ایست دراقیانوس.بجای سیگارنکشیدبگوئیدکارگرراهرروزنکشیدوروزگارش راجهنم ترازجهنم نکنید.

    پاسخ