;
coinex

ساخت ربات در تلگرام ؛ آشنایی با ربات در تلگرام و کارکردهای آن

ساخت ربات در تلگرام چگونه است؟ ربات در تلگرم چه کاربردی دارد؟ سطح دسترسی ربات ها در تلگرام چقدر است؟ با تکراتو در بررسی مسئله ربات در تلگرام همراه باشید.

مدتی است ربات های تلگرامی در این پیامرسان محبوب ایجاد شده و در حوزه های مختلف به کار برده میشوند. این ربات های تلگرامی در حقیقت حساب های کاربری هستند که به جای یک انسان توسط یک نرم افزار کنترل میشوند و برای اهداف خاصی طراحی شده اند. این ربات ها دارای سطح معقولی از هوش مصنوعی هستند که با آن به انجام فعالیت خود میپردازند.

به این صورت که کاربران عادی یعنی انسان ها برای دریافت خدمات به آنها رجوع کرده و با استفاده از تعدادی پیام پیشفرض نسبت به دریافت خدمات مدنظر از سوی ربات اقدام میکنند. ربات ها قادر به انجام کارهای متنوعی از جمله آموزش، پخش موسیقی، جستجو، برقراری ارتباط و حتی ارسال دستور به IoT یا اینترنت اشیا، ساخت بازی های یک یا چند نفره، ایجاد سرویس های اجتماعی، ایجاد ابزارهای جانبی و برقراری ارتباط با سرویس های دیگر هستند.

آموزش ساخت ربات در تلگرام

چگونه در تلگرام ربات بسازیم؟

طراحی و ساخت ربات در تلگرام و استفاده از آن به هیچ وجه کار سختی نیست. در حقیقت هرکسی بنا به نیاز خود میتواند ربات خاص خود را داشته باشد. تلگرام به عنوان محبوبترین و پرمخاطب ترین شبکه اجتماعی در ایران با این قابلیت این امکان را به شما میدهد تا در ارتباط با کسب و کار خود در این اپلیکیشن از این ابزار استفاده کنید. با استفاده از ربات بدون نیاز به نیروی انسانی میتوانید امکان پاسخگویی شبانه روزی به مراجعین را فراهم کنید.

ساخت ربات در تلگرام

ربات تلگرام مانند یک حساب کاربری می تواند رابطه 2 طرفه با مخاطب شما داشته باشد و پیام ها و دستورات مختلف کاربر در هر ساعت و روزی دریافت کرده و به آنها پاسخ دهد. شما می توانید در ربات خود دستورات مختلفی مشخص کنید و برای هر کدام جواب مناسب را تعیین نمایید. هزینه ساخت یک ربات در تلگرام نسبت به سایت کمتر است و چون روی تلگرام قرار دارد دسترسی به آن برای کاربران ساده تر می شود.

اما کاربرد ربات های تلگرامی چیست؟ در پاسخ باید گفت که در واقع ربات تلگرامی میتواند هر کاربردی داشته باشد و تعیین کارکرد آن بستگی به آنچه شما میطلبید دارد. ربات ها میتوانند هرکاری از تبلیغات، ارتباط با وب سایت، ساخت بازی، جستجوهای ساده و بسیاری کارهای دیگر را انجام دهند.

طراحی و ساخت ربات در تلگرام

طراحی و ساخت ربات در تلگرام به طور کلی با افزونه BotFather‌ که تلگرام در اختیار کاربران قرار داده است ممکن میشود. برای طراحی و ساخت ربات در تلگرام باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با ربات BotFather ارتباط برقرار کنید، این ارتباط می تواند از طریق آدرس https://telegram.me/BotFather و یا نام کاربری BotFather@ آغاز گردد.

  •  با ارسال دستور /newbot ربات پدر از شما نام و نام کاربری ربات را درخواست می کند و در پایان Token هویت را برای شما ارسال خواهد کرد.

  •  نام ربات (name) در لیست مخاطبان و توضیحات آن نمایش داده خواهد شد.
  •  نام کاربری (username) یک عبارت کوتاه است که برای تعیین لینک ربات و صدا زدن آن توسط دیگران به کار می رود. این نام کاربری باید بین 5 تا 32 کاراکتر باشد و تنها می تواند شامل حروف انگلیسی، اعداد و خط زیر (_) باشد. نام کاربری ربات باید همیشه با کلمه bot تمام شود.

BotFather افزونه ای برای ساخت ربات شخصی خودتان

با طی این مراحل شما فرایند ساخت ربات در تلگرام را با موفقیت طی کرده اید. پس از به وجود آمدن ربات یک کدهویت یا Authorization Token برای شما فرستاده می شود که درگاه ارتباطی شما با API خواهد بود. برای دیگر تغییرات یا فرمان های مرتبط با ربات نیز ابزارهایی در اختیار شما قرار دارد که در ادامه به آنها و کاربردشان اشاره میکنیم:

  • setname: نام ربات تلگرام را تغییر می دهد.
  • setdescription: توضیحات مربوط به معرفی ربات را تعیین می کند که می تواند تا 512 کاراکتر باشد، کاربران این متن را پس از شروع مکالمه با ربات شما مشاهده می کنند.
  •   :setabouttexاین متن که حداکثر می تواند 120 کاراکتر باشد در پروفایل ربات نمایش داده می شود و هنگامی که کسی ربات تلگرام شما را به اشتراک می گذارد نیز در زیر نام نشان داده می شود.
  • Setuserpic: برای تعیین عکس پروفایل ربات تلگرام استفاده می شود.
  • setcommands: برای تعیین دستورات جانبی و تکمیلی برای ربات شما استفاده می شود.
  • setjoigroups: این دستور برای تعیین قابلیت افزوده شدن ربات به گروه ها استفاده می شود. اگر ربات شما برای ارتباط در گروه ها طراحی نشده است می توانید این قابلیت را غیرفعال کنید.
  • setprivacy: تعیین می کند که ربات شما چه پیام هایی را در گروه دریافت کند، اگر این گزینه غیرفعال شود ربات تمام پیام های ارسالی در گروه ها را دریافت و برای شما ارسال خواهد کرد.
  • deletebot: ربات شما را حذف کرده و این نام کاربری را آزاد می کند.

ربات تلگرام چگونه کار میکند؟

اما فارغ از مسئله چگونگی ساخت ربات در تلگرام؛ همواره یکی از مسائل اصلی و نگرانی های عمده در ارتباط با ربات های تلگرامی، مسئله سطح دسترسی آنها و امکان جاسوسی یا دزدی اطلاعات از طریق این ربات هاست. در همین رابطه قصد داریم تا در ادامه این مقاله به سطح دسترسی ربات های تلگرام و امکان جاسوسی یا دزدی از طریق آنها بپردازیم. اما در ابتدا، به این سوال رسیدگی کنیم که به واقع سطح دسترسی ربات در تلگرام به اطلاعات شخصی دیگران چقدر است؟

سطح دسترسی ربات تلگرام، حداکثر به اندازه یک کاربر عادی است. بنابراین یک ربات تلگرام نه می‌تواند در گوشی شما جاسوسی کند، نه به رمزهای شما دسترسی دارد، نه می‌تواند عکس‌های گالری‌تان را برای کسی بفرستد.

خصوصا ربات‌های جدید تلگرام سطح دسترسی محدودتری هم دارند. به این معنا که وقتی در یک گروه عضو می‌شوند، فقط پیام‌های سیستمی (مثل ورود و خروج اعضا) و پیام‌هایی که با علامت / و یا پیام های که با @ اختصاصا برای ربات‌ها ارسال می‌شوند را می‌بینند. اگر به لیست اعضای گروه تلگرام مراجعه کنید، سطح دسترسی ربات در کنار نام آنها نوشته شده است.

ممکن است سوال شما جدی تر از اینها باشد و بخواهید بدانید که آیا امکان هک شدن توسط ربات های تلگرامی وجود دارد؟ در پاسخ میتوان گفت که به دو دلیل اصلی نمیتوان انتظار هک شدن توسط ربات ها را داشت:

1-محدودیت حافظه ربات ها: تمامی پیام هایی که پردازش می شوند، بعد از مدتی از حافظه Cloud در سرور پاک خواهند شد و تلگرام این گونه ادعا می کند که این پیام ها هرگز در سرور نمی ماند.

2- حتی در صورت جمع آوری اطلاعاتی نظیر پیام ها و شماره تلفن ها، طراح ربات دسترسی مستقیم به آنها ندارد و همه این اطلاعات از طریق پروتکل رمزنگاری شده تلگرام به سرور واسطه منتقل و در آنجا پردازش و ذخیره می شوند.

بیشتر بخوانید:‌

گردآوری: techrato

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر