;
coinex

بارش شهابی شلیاقی چیست و چه زمانی می‌توان آن را مشاهده کرد؟

اردیبهشت ماه امسال شاهد بارش شهابی خاصی به نام شلیاقی خواهید بود، اما بارش شهابی شلیاقی چیست و بهترین زمان برای مشاهده این بارش شهابی چه زمانی است؟

شهاب‌ سنگهای شلیاقی معمولا به درخشش ستارگان دب اکبر هستند، اما برخی از آنها از نور بیشتری از سیاره ناهید برخوردارند که درخشان‌ترین جسم در آسمان شب پس از ماه است. این شهاب باران‌ها برای کسری از ثانیه رخ می‌دهند و به دنبال خود دنباله دودآلودی از ضایعات را به جا می‌گذارند که برای چند دقیقه قابل مشاهده است.

بارش شهابی شلیاقی چیست؟

بارش شلیاقی یک بارش شهابی سالانه است که معمولا بین روزهای ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) تا ۲۵ آوریل (6 اردیبهشت) در آسمان زمین قابل مشاهده است و چون بنظر می رسد که از صورت فلکی چنگ یا شلیاق نشات می‌گیرد، به همین علت به بارش شهابی شلیاقی معروف شده است.

این بارش شهابی، امسال در اردیبهشت ماه به اوج خود خواهد رسید. اگرچه این رویداد به دلیل تقارن با ماه کامل، امسال به سختی قابل مشاهده است، اما زمین در این زمان از میان انبوه غیرطبیعی از شهاب‌سنگها عبور کرده و تعداد زیادی از آنها از قابل مشاهده خواهند شد.

اگرچه نرخ ساعتی سرسویی اوج این بارش معمولاً حدود ۲۱ است، امّا گاهی از ۱۵۰ نیز فراتر می‌رود. نرخ ساعتی سرسویی یعنی تعداد شهاب‌هایی که در صورت قرار داشتن کانون بارش شهابی در سرسو (یا سمت‌الرأسدر ستاره‌شناسی به جهتی گفته می‌شود که درست در بالای سر ناظر قرار دارد) در طول یک ساعت با چشم غیر مسلح قابل دیدن باشد.

بیشتر بخوانید:

صورت های فلکی را بیشتر بشناسید

بارش شهابی شلیاقی 99 چه زمانی قابل رویت است؟

بارش شهابی شلیاقی امسال در روزهای سوم و چهارم اردیبهشت به اوج می‌رسد و بیشترین تعداد شهاب‌سنگ در این دو روز قابل مشاهده خواهند بود.

به گفته اسپیس، بارش شلیاقی اخیر می‌تواند در هر ساعت تا ۱۸ شهاب تولید کند ولی متأسفانه به دلیل حضور ماه تابان در تمام آسمان امشب تماشای این بارش دشوار خواهد بود. تماشای این بارش شهابی در آسمان نیمکره شمالی آسان‌تر است؛ چراکه این قسمت از آسمان قبل از طلوع خورشید در بالای افق قرار دارد. مردمان نیم‌کره شمال شرقی کره زمین شاهد افزایش تابش این شهاب در ساعت ۹ و ۱۰ شب به وقت محلی خود خواهند بود.

بارش شهابی شلیاقی 99 چه زمانی قابل رویت است؟

برای اینکه بتوانید این شهاب باران را به خوبی مشاهده کنید به چند نکته توجه کنید. اول از همه در جایی قرار بگیرید که بسیار تاریک باشد و آلودگی نوری در آنجا وجود نداشته باشد و دوم اینکه برای دیدن شهاب سنگ ها عجله نکنید و انتظار نداشته باشید که به محض بیرون رفتن چشم‌تان قادر به رؤیت شهاب باشد. با توجه به نرخ سرسویی بارش شلیاقی در سال 99، بیست الی سی دقیقه به چشمان خود فرصت دهید تا توانایی تفکیک شهاب‌سنگ ها را داشته باشد.

این بارش شهابی از سمت ستاره وگا سرچشمه می‌گیرد که درخشان‌ترین ستاره در صورت‌ فلکی چنگ یا شلیاق است. وگا یک ستاره درخشان سفید آبی رنگ با عرض سه برابر بیشتر خورشید در فاصله ۲۵ سال نوری از زمین است. این بارش نخستین‌ بار ۲۷۰۰ سال پیش در جایی که اکنون کشور چین است، ثبت شد و در میان قدیمی‌ترین بارشهای شهابی شناخته‌ شده قرار دارد.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر