;
coinex

انکارکنندگان کرونا ؛ آیا کل ماجرای شیوع ویروس کرونا ساختگی و فریب رسانه ای است؟

انکارکنندگان کرونا چه کسانی هستند و چه می گویند؟ به طور خلاصه همان نظریه‌پردازان توطئه که زمین را گرد نمی‌دانند و رفتن انسان به ماه را انکار می‌کنند.

رسانه‎ها در بحبوحه همه‎گیری کووید-19، روشی جدید برای فریب مردم پیدا کرده‎اند: پخش بذر شک و تردید در مورد شدت بیماری و به طور کلی تکذیب شیوع آن! این ادعاها تا چه اندازه صحت دارند؟

از 28 مارس، نظریه‎پردازان توطئه، یا همان منکران ویروس کرونا، از هشتگ #FilmYourHopital استفاده می‎کنند تا برای اثبات دروغ بودن ویروس کرونا، مردم را تشویق به بازدید از بیمارستان‎های محلی و گرفتن عکس و فیلم کنند. این نظریه بر این فرضیه بی‎اساس استوار است که می‎گوید اگر پارکینگ بیمارستان یا سالن‎های انتظار خالی باشند، به این معنی است که چیزی به نام همه‎گیری وجود ندارد و یا به آن شدتی که مقامات بهداشت و رسانه‌‎ها می‎گویند، نیست.

بنابراعلام دانشگاه جان هاپکینز، تعداد کل مبتلایان ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) در سراسر جهان نزدیک به مرز 3 میلیون نفر قرار دارد. متاسفانه تاکنون بیش از 190 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما همه این آمارها سبب نمی‌شود نظریه‌پردازان توطئه به حقایق علمی بدیهی شک وارد نکنند و موجب آشفتگی اذهان عمومی نشوند. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

کمک های چهره های مشهور به بحران همه گیری کرونا ؛ بخشنده‌ترین میلیاردرها کدامند؟

دانلود و بررسی اپلیکیشن ماسک ؛ جدیدترین مبارزه مجازی علیه کرونا

انکارکنندگان کرونا چه کسانی هستند و چه می‌گویند؟

آیا کل ماجرای شیوع ویروس کرونا ساختگی و فریب رسانه ای است؟

برای خالی بودن پارکینگ یا سالن انتظار بیمارستان‎ها دلایلی وجود دارد. در راستای مبارزه با همه‎گیری، بیمارستان‎ها ملاقات بیماران را ممنوع اعلام کرده و به کادر درمانی اجازه ترک خدمت نمی‎دهند. این عمل مطابق با توصیه کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) می‎باشد. به علاوه، برای جلوگیری از تماس بیماران کووید-19 با سایر مراجعه‎کنندگان، CDC پیشنهاد می‎کند که مراکز بهداشتی سالن‌های جداگانه ویژه مبتلایان کرونا بسازند و همچنین مکان‎های جدا مخصوص موارد اضطراری مانند حمله قلبی تدارک ببینند.

انکارکنندگان کرونا
شبکه های اجتماعی محفل اصلی انکارکنندگان کرونا است.

این تئوری در مورد بیمارستان‎ها منجر به یک رژه از ادعاهای دروغین، تأیید نشده و گم‎راه‎کننده درباره ویروس در رسانه‎های اجتماعی تبدیل شده است. ادعاهایی مبنی بر اینکه فناوری بی‎سیم 5G به نوعی در انتشار ویروس نقش دارد؛ یا اینکه مصرف دانه‌های نقره و نوشیدن آب گرم با لیمو موجب پیشگیری و درمان بیماری می‎شوند؛ که هیچ یک از این‏‎ها پایه و اساس علمی ندارند.

بیشتر بخوانید:

هشدار WHO: موج شدیدتر ویروس کرونا در راه است

آیا واقعا سیگاری ها کمتر کرونا می‌گیرند؟

هشتگ انکارکنندگان کرونا

فرآیند انتشار اطلاعات غلط در رسانه‎های جمعی چگونه است؟

یکی از اولین قدم‎‎ها هنگام بررسی مباحث هشتگ‎شده در رسانه‎ها، این است که به دنبال علائم ربات‎ها بگردیم. این ربات‎ها حساب‌هایی هستند که برای فعالیت در توییتر و سایر رسانه‎ها طراحی شده‎اند. این ربات‎ها فعالیت‎های هماهنگ دارند و اطلاعات را طوری دستکاری می‎کنند که آن‎ها را محبوب‎تر از آنچه هستند، نشان می‎دهند.

این ربات‎ها در صورت عدم کنترل، می‎توانند در مکالمات دست ببرند، عصبانیت را در جایی که وجود ندارد به وجود بیاورند و مخالفان را سرکوب کنند. این تاکتیک‎ها ممکن است توانایی ما شهروندان را در تصمیم‎گیری برای جامعه تضعیف کنند.

بیشتر بخوانید:

این کارزار توطئه‌ی انکارکنندگان کرونا علیه رسانه و مسئولان بهداشت عمومی، در حالی که بیمارستان‎ها میان آن گرفتار شده‎اند، از 28 مارس با یک توییت ساده توسط یک کاربر توییت آغاز شد: آیا #FilmYourHospital می‎تواند موضوع روز شود؟

تحلیل رسانه های اجتماعی

برای تحلیل این موضوع، یک مجموعه داده نمونه شامل صد هزار توییت عمومی با هشتگ #FilmYourHospital، توییت شده و بازنشرشده توسط 43 هزار حساب عمومی از آغاز این کمپین، یعنی 28 مارس، تا 9 اپریل جمع‎آوری شده است. تجزیه و تجلیل‎ها نشان می‎دهند که اگرچه کمپین #FilmYourHospital در توییتر در حال پخش ادعاهای نادرست و گمراه‎کننده در مورد کووید-19 است، اما اکثر حساب‎های فعال و تأثیرگذار پشت آن، ربات نمی‎باشند. با این حال، میان شخصیت‎های اینترنتی محافظه‎کار و گروه‎های افراطی و انکارکنندگان کرونا، که تئوری توطئه را ساخته و آن را به سلاحی در برابر مخالفان خود تبدیل می‎کنند، نشانه‎هایی از هماهنگی مشاهده شده است.

مهم‎تر از همه، در حالی که بسیاری از محتواها توسط کاربران با محدودیت منتشر شده، تعداد معدودی از سیاست‎مداران برجسته محافظه‎کار فعالان سیاسی افراطی به آن‎ها دامن زده‎اند. این کاربران قدرتمند از هشتگ #FilmYourHospital برای ایجاد آگاهی و تشویق طرفداران خود به فیلم‎برداری از آنچه در بیمارستان‎های محلی رخ می‎دهد، استفاده کردند.

در راستای تحقیقات در مورد ادعاهای نادرست در مورد کووید-19، پورتالی شامل این اطلاعات نادرست و دلایلی برای رد آن‎ها، همچنین ردیابی ربات‎ها، طراحی شده است.

افزایش آگاهی یک رسالت همگانی

در مواقع عادی، مواجهه با چنین ادعاهایی ما را شوکه می‎کند؛ اما از آن جایی که موارد کووید-19 همچنان در حال افزایش و پر کردن تخت‎های بیمارستانی هستند، نمی‎توانیم چنین ادعاهای گمراه‎کننده‎ای را نادیده بگیریم.

ظهور این نظریه توطئه از سوی انکارکنندگان کرونا از یک توییت ساده به ما یادآوری می‎کند که اگرچه می‎توان با کنترل واقعیات و هدایت افراد به سمت اطلاعات معتبر از سازمان‎های معتبر، گسترش اطلاعات نادرست را کاهش داد، اما شایعه‎سازان نیز در حال تاخت و ساز می‎باشند و حتی از سوی سیاست و افراد پرقدرت پشتیبانی می‎شوند. بنابراین ریشه‎کن کردن این اطلاعات غلط کار ساده‎ای نیست.

بیشتر بخوانید:

منبع: theconversation

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر