;
coinex

زلزله تهران را لرزاند؛ زمین لرزه 5.1 ریشتری تهران و مازندران 19 اردیبهشت 99

زلزله تهران را لرزاند. زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین مرز استان‌های مازندران و تهران در حوالی دماوند ‌را لرزاند. با تکراتو همراه باشید!

زمین لرزه‌ای در ساعت 48 دقیقه بامداد روز جمعه به بزرگی 5.1 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، در عمق 7 کیلومتری زمین در حوالی دماوند به وقوع پیوست که شدت آن در کلانشهر تهران کاملا احساس شد.

به گزارش مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه در حوالی شهر دماوند و در عرض ۳۵.۷۸ و ۵۲.۰۵ شمالی به وقوع پیوست. این زمین لرزه در ۶ کیلومتری شهر دماوند، ۱۳ کیلومتری رودهن، ۱۶ کیلومتری بومهن، ۵۸ کیلومتری تهران و ۹۶ کیلومتری کرج رخ داد.

تاکنون گزارشی در خصوص خسارات احتمالی این زمین لرزه که در استان تهران از جمله کلانشهر تهران کاملا احساس شد، منتشر نشده است. با بررسی بیشتر این خبر با تکراتو همراه باشید!

زلزله تهران را لرزاند

زلزله 5.1 ریشتری تهران و مازندران 19 اردیبهشت 99

مردم در بسیاری از محلات تهران و سایر شهرهای استان پس از وقوع زلزله از خانه های خود خارج شده اند و تردد خودروها در سطح شهر تهران به نحو محسوسی افزایش یافته است. براساس اعلام ‌مرکز لرزه‌نگاری کشور، گسل مُشا در 6 کیلومتری دماوند فعال شده است. براساس اعلام خبرنگاران تسنیم، زمین‌لرزه 5.1 ریشتری دماوند در مازندران، قزوین، قم و زنجان نیز احساس شده است.

 

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

  • بزرگی: 3.5
  • محل وقوع: مرز استانهای مازندران و تهران – حوالی دماوند
  • تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/02/19 02:52:06
  • طول جغرافیایی: 52.02
  • عرض جغرافیایی: 35.79
  • عمق زمین‌لرزه: 11 کیلومتر
  • نزدیک‌ترین شهرها: 8 کیلومتری دماوند (تهران)- 11 کیلومتری رودهن (تهران)- 15 کیلومتری بومهن (تهران)

بزرگترین زلزله های جهان و ایران؛ 20 مورد از شدیدترین زمین لرزه های دنیا

درهمین حال محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دقایقی پیش در توئیتی عنوان کرد:

به خاطر وقوع زلزله ترافیک تماس های صوتی شهر تهران چندین برابر شده است، لطفا برای آزاد سازی کانال های صوتی از امکان تماس با پیام رسان ها استفاده کنید. هم اکنون ترافیک شبکه دیتاو اینترنت پایین تر از حد نرمال است.

کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ‌نیروهای عملیات ویژه در ساعات اولیه زلزله به محل اعزام شدند، گفت: به خاطر دلهره زلزله 21 نفر مصدوم ‌شدند که 6 نفر به مراکز درمانی اعزام شدند.

زلزله تهران
زلزله تهران

وی با بیان اینکه در این زلزله خسارت جانی و مالی نداشتیم، افزود: «غالبا این مصدومان به دلیل ترس و هنگام فرار از زلزله اتفاق افتاده است. به مردم توصیه می کنیم آرامش خود را حفظ کنند. ضمن اینکه ساعت های باقیمانده تا صبح را هوشیار باشند.»

مهدی جمشیدی دانا نیز با اشاره به زلزله دقایقی پیش در تهران گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی از آسیب به شبکه گاز به دلیل زلزله گزارش نشده است. وی افزود:

در حال حاضر شبکه گاز در مناطقی که زلزله را احساس کرده اند پایدار و از امنیت لازم برخوردار است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز در گفت وگویی اعلام کرد این زلزله ای در استان های البرز، قم، قزوین و بخش های از مازندران نیز احساس شده است. به گفته وی، پنج تیم ارزیاب به مناطق زلزله زده اعزام شده اند و تاکنون گزارشی از وقوع خسارت دریافت نشده است.

اطلاعات دقیق از زلزله تهران

  • بزرگی: 5.1
  • محل وقوع: مرز استانهای تهران و مازندران – حوالی دماوند
  • تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1399/02/19 02:19:12
  • طول جغرافیایی: 52.04
  • عرض جغرافیایی: 35.78
  • عمق زمین‌لرزه: 11 کیلومتر
  • نزدیک‌ترین شهرها: 7 کیلومتری دماوند (تهران)- 12 کیلومتری رودهن (تهران)- 16 کیلومتری بومهن (تهران)
  • نزدیکترین مراکز استان: 58 کیلومتری تهران- 95 کیلومتری کرج-ثبت 20 پس لرزه در دماوند زلزله تهران

مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری گفت:‌ «تاکنون تعداد 20 پس لرزه ثبت شده است. اما روند قدرت پس لرزه ها خوشبختانه نزولی بوده است. روند پس لرزه ها خیالمان را راحت کرده است.  گسل مشاء از نزدیکی فیروزکوه شروع می شود و با گذر از دماوند و بومهن به شرق تهران رسیده و به سمت بالا حرکت می کند. این گسل بزرگ تا استان البرز نیز ادامه دارد.»

حضور مردم در سطح شهر پس از زلزله تهران

وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.1 ریشتری در روستای زیارت شهرستان دماوند در 7 کیلومتری زمین در ساعت 48 دقیقه بامداد که به وضوح در تهران، مازندران و استان‌های همجوار احساس شد، ترس و نگرانی‌های بسیاری را در بین مردم به ویژه شرق استان تهران ایجاد کرد و مردم را برای ساعتی به خیابان‌ها کشاند.

این در حالی است که در شرایط ناشی از کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و شهروندان که اکنون به سبب وقوع زلزله از منازل خارج شده‌اند ضمن پیگیری اخبار از منابع موثق باید نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

هر چند وقوع زلزله به سبب پیش‌بینی ناپذیری ترس و دلهره را به دنبال دارد اما هموطنان باید ضمن حفظ آرامش، نکات ایمنی را رعایت کرده و هوشیاری داشته باشند تا به دلیل نگرانی و اقدامات شتاب‌زده از وقوع حوادث ناشی از ترس و فرار اجتناب شود.

مصدوم‌ زلزله تا این لحظه نداشته‌ایم

کولویوند رئیس اورژانس کشور:

تیم عملیات ویژه در کانون زلزله هستند و مصدوم‌ زلزله تا این لحظه نداشته‌ایم.  چند مصدوم دلهره داشته‌ایم که توسط تسم اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شدند. به‌ بیمارستاهای آمل و تهران آماده‌باش داده‌ایم. مردم خونسردی خود را حفظ کنند و محل‌های امن را شناسایی کنند و با دلهره از خانه خارج نشوند.

بیشتر بخوانید:

منبع: irna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر