;
coinex

کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی نیم میلیون نفر امضا جمع کرد!

کارزار مخالفت با طرح صیانت نیم میلیونی شد. طرح صیانت از فضای مجازی مخالفان بسیاری دارد و کارزاری برای این مخالفت به راه افتاده است. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

مخالفت‌ها و تصویب محدودیت‌ها با اینترنت در ایران روز به روز کاربران، کسب و کارها و فعالین حوزه آنلاین را آشفته‌تر می‌کند. طرح صیانت از فضای مجازی در روزهای اخیر با واکنش‌های بسیاری از سوی کسب‌و‌کارهای اینترنتی و کارشناسان این حوزه مواجه شد و دامنه انتقادات نسبت به آن همچنان در حال افزایش است. در این طرح مجلس به‌دنبال اسن است تا اینترنت کشور را به‌شکل جدی محدود کند. آیا طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی حداقل انطباقی با نامش دارد؟ اگر چنین است چرا صدها هزار نفر از همان کاربران علیه آن کارزار امضاء می‌کنند؟

گفته شده که در این طرح برای فعالیت سرویس‌های خارجی شرایطی نظیر افتتاح دفتر در ایران گذاشته شده است که به نظر عملی نمی‌رسد و راه را برای فیلتر و محدودسازی بسیاری از آنها باز می‌کند. احتمال اینکه اینستاگرام و واتساپ در ایران دفتر افتتاح کنند تا فعالیت قانونی داشته باشند، از احتمال کاهش قیمت دلار به سه هزار تومان نیز خیال‌پردازانه‌تر به نظر می‌رسد. حال در این میان کارزار مخالفت با طرح صیانت چه حرفی دارد و چه حرفی را دنبال می‌کند؟ با تکراتو همراه باشید!

کارزار مخالفت با طرح صیانت به 500 هزار امضا رسید

کاربران چه می‌گویند؟

در این طرح آمده که قرار نیست شبکه‌های اجتماعی بلافاصله فیلتر شوند و وزارت ارتباطات فرصتی چندماهه دارد تا نمونه‌های داخلی برای آنها توسعه دهد. پرسش اینجاست که در طول چندسال گذشته کدام یک از تلاش‌های میلیاردی برای جایگزینی تلگرام و تولید پیام رسان بومی ثمربخش بوده است؟ موتورهای جستجوی بومی چطور؟ حالا فکر می‌کنید سرنوشت اینستاگرام و توئیتر بومی قرار است چیزی فراتر از آنها باشد. شاید این شرط و شروط ها صرفا آسفالت کردن جاده فیلترینگ باشد. امید است که چنین نشود.

تولید «جایگزین‌ مناسب» و بومی برای سرویس‌های خارجی تنها مورد جنجالی این طرح نیست. محدودکردن ترافیک خارجی و احراز هویت کاربران در فضای مجازی مواردی دیگری است که کاربران بسیاری را به واکنش واداشته است. کاربران فضای مجازی در راستای مخالفت با این طرح کارزاری به راه انداخته‌اند و از مجلس می‌خواند در تصویت این طرحِ محدودکننده اینترنت و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی تجدید نظر کند.

در این لینک می‌توانید از کارزار مخالفت با طرح‌های محدودکننده اینترنت بین‌المللی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی حمایت کنید!

کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی ؛ اسم رمز فیلترینگ!
کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی ؛ اسم رمز فیلترینگ!

در این کارزار که خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، نوشته شده آمده است:‌

با سلام

مدتی پیش طرحی موسوم به «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» برای بررسی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که به عقیده اکثر کارشناسان و متخصصان از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیاری از حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد. طرحی که اجرای آن با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط با مدیران شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی به خاطر تحریم‌ها منجر به فیلترینگ یا ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی بین‌المللی از جمله اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. این مشکلات جدید در کنار فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.

تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و…، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است. ما امضاکنندگان این کارزار، مخالفت خود را با طرح آسیب‌زننده و غیرکارشناسی «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» اعلام می‌نماییم و از شما خواهشمندیم جهت رعایت حقوق مردم ایران و کمک به معیشت آن‌ها، بیش از این موانع جدیدی برای کسب‌و‌کارهای خرد و کلان ایجاد ننمایید.

با تشکر

کاربران در توییتر چه می‌گویند؟

واکنش‌ها نسبت به این طرح بسیار متنوع بود. برخی حمایت بسیاری از آن کردند، برخی آن را منفعلانه توصیف کردند و عده‌ای نیز حتی با طرح صیانت موافق بودند! هفته نامه پیوست در توییتر نوشت:

۴۷ شرکت استارت‌آپی در بیانیه‌ای به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی مجلس اعلام کرده‌اند این طرح به‌جای کمک به کسب‌وکارهای اینترنتی به آنها صدمه می‌زند و باعث بی‌اعتمادی کاربران به خدمات داخلی می‌شود.

کاربری به نام وحید گفته است:

من در شروع امیدی به کارزار نداشتم و بنظرم بی‌فایده بود ولی الان که شرکتها دارن بیانه میدن و بنر میذارن بنظرم حرکت خوبی برای مخالفت با #طرح_صیانت شد.

کاربری به نام رویا معتفد است:

کمتر از نصف روز پونصد هزار نفر کارزار اینترنتی مخالفت با #طرح_صیانت رو امضا کردن. چند ساعت دیگه میلیونی میشه. شوخی نیست امرار معاش چندین میلیون نفره. نه که حالا خیلی خلاقیت دارن در ایجاد شغل میخوان با این ایده جلوی نون خوردن ملت رو هم بگیرن.

کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی

کاربری به نام مسعود امیدی به این کارزار ندارد و می‌نویسد:

دست و دلم نمیره این کارزار مخالفت با #طرح_صیانت رو امضا کنم، متنش خیلی احمقانه هست و مخاطبش هم اصلاً اینها برایش مهم نیست! ساده‌لوحی هست که فکر کنیم اونی که اینترنت را یک هفته قطع کرد دغدغه افکار عمومی داشته باشه! تلخه ولی این مدل مبارزه‌ها متاسفانه مال ظرف زمان و مکان فعلی نیست!

کاربر دیگری به نام سینا نیز با همان نگاه، تصمیم دیگری گرفت:

من خودم کارزار مخالفت با طرح صیانت رو امضا کردم چون اعتقاد دارم بهتر از نشستن باطل هست، اما اعتقاد قلبیم اینه: اینجا جای زندگی نیست، دست کم تا ۳۰ سال آینده.

امید کاربری است که باور دارد:

مشکل اون دسته ای که کارزار مخالفت با طرح صیانت رو مسخره میکنن اینکه نمیتونن تشخیص بدن کجا باید از راه دیپلماتیک وارد شد و کجا باید به زور متوصل شد.

بهنام فرد دیگری است که می‌گوید به این کارزار باید بیش از اینها توجه شود. او نوشته:

۴۲۵ هزار نفر مخالفت خودشون رو با #طرح_صیانت اعلام کردند. در مجلس تنها ۳۱ نفر از نمایندگان با بیش از این تعداد امضا، رای آوردند شما به پشتوانه کدوم رای دارید کشور رو تبدیل به کره‌شمالی می‌کنید؟ در سوئیس با ۱۰۰ هزار امضا تغییر قانون اساسی به همه‌پرسی گذاشته میشه.

.
نظر شما در خصوص کارزار مخالفت با طرح صیانت فضای مجازی چیست؟ نظرات خود را در کامنت‌ها در تکراتو بازگو کنید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (17 نظر)

    کاملا مخالف اه هرچی هست ازمون میگیرین بسه دیگه اینو نکنین به قول دوستمون کره شمالی نیست ما باید تلاش کنیم کشورمونو سر بلند کنیم نه این من خودم توی گوگل ۵ تا دوست دارم و یا از خواننده های مورد علاقم تو توییتر و .‌..‌‌ حمایت میکنم مخااااالففففف
    10000000۰۰۰۰ امضا مخالف

    پاسخ

    سلام
    اینا به غیر از خرابکاری و …. کار دیگه ای بلد نیستن

    وگرنه وضعیت معیشت‌مردم و ارزش پول ملی اینجور نبود

    پاسخ

    من با طرح صیانت مجلس مخالفم

    پاسخ

    من مخالفم یوتوب رو بستن کلی سایت سرگرمی رو بستن این طرح که دیگه چیزی نمیزاره من مخالفم امیدوارم مردم اگه دیدن حکومت بهشون توجهی نداره ساکت نشینن برای آزادیشان بجنگن

    پاسخ

    من یک ایرانی هستم و با طرح صیانت از حقوق کاربران مجازی با اصل ۸۵ مخالفم

    پاسخ

    واقعا باید خجالت کشید که تو این دنیا تخریب گر اینترنت هم ملی کنید پابجی رو فیلتر کردید اصلأ فدا سرما گیمرا دیگه دستمون رو از دنیا کوتاه نکنید در حق ما ظلم نکنین. مخالف با این طرح

    پاسخ

    واقعا هر روز عرصه بر مردم تنگ تر میشه والا ما برای این وضع انقلاب نکردیم. بس کنین دیگه این همه فشارو. متن کارزار ضعیفه.باید بیشتر روش کار میشد. ولی من امضاش کردم. من بچه دارم و اعتقادم بر اینه که با این روند فعلی در کشور واقعا دیگه ایران جای مناسبی برای فردای پسرانم نیست.

    پاسخ

    من ایرانی هستم اینجا کره شمالی نیست

    پاسخ

    صد در صد مخالفم

    پاسخ

    بابا این مسخره بازیا چیه
    همین کارارو کردین که وضع مردم شده این
    اگه بجای این کارا به فکر مردم بودین این وضعمون نبود
    واقعا باید بهتون افتخار کرد😒😒😑

    پاسخ

    مخالف با این طرح

    پاسخ

    من خودم 20 تا امضا زدم توش ، تا این حد معتبر (:

    پاسخ

    از لحن کلام ات کاملاً واضحه که می خوای اعتبار اون نظرسنجی رو تخریب کنی، پس میشه نتیجه گرفت که با اون نظرسنجی مشکل داری

    حالا فکر کن امثال تو که توی نظرسنجی که باهاش مخالف هستند بیست تا امضاء می زنن، وقتی می خوان چیزی رو به مردم تحمیل کنن، چند تا امضاء می زنن، خدا آخر و عاقبت ملت ایران رو با آدمایی مثل تو بخیر کنه، چون نمی تونین مثل بچه آدم هر جا موافقین یه امضاء بزنین و هر جا هم که مخالفین یه امضاء
    گرچه بخاطر همین حرفت هیچی ات قابل اعتماد نیست، حتی اینکه گفتی بیست تا امضاء زدی

    پاسخ

    به همون راحتی که این کار رو کردی، به همون میزان هم احتمال هست که داری دروغ میگی
    چطور میشه به شخصیت ات و به کارت و به حرفت اعتماد کرد

    پاسخ

    من یک ایرانی هستم و با این طرح افتضاح کاملا مخالفم

    پاسخ

    یه مشت ادم بی سواد شدن مسئول
    تویی که باید کسب و کار برای مردم فراهم کنی چطور به این مردم خیانت میکنی و از همون لقمه نونی که از این راه در میارن سنگش میکنی.ایشالا که یروز جواب این ظلم رو میدین

    پاسخ