;
coinex

مقایسه آیفون 13 با 12 پرو (8 معیار اصلی)

هر سالی که کمپانی اپل آیفون جدیدی عرضه می‌کند، سؤالات زیادی برای افراد از لحاظ برتری نسل جدید و نسل قبلی پیش می‌آید. در حال حاضر نسل سیزدهم آیفون جدیدترین بوده و مقایسه آیفون 13 با 12 پرو از داغ‌ترین موضوعات است.

اگر مایل به خرید آیفون جدیدی هستید اما نمی‌دانید که آیفون ۱۳ یا ۱۲پرو، تهیه کنید، کافیست تا انتهای این مطلب همراهمان باشید تا کامل‌ترین مقایسه این دو گوشی عالی را بخوانید!

مقایسه آیفون 13 با 12 پرو از 8 نظر

در سال 2021 یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های عرضه شده، آیفون ۱۳ است. در این میان برخی از افراد در خرید آیفون ۱۳ یا آیفون ۱۲ پرو شک داشته و به همین سبب در پی یافتن تفاوت‌های این دو مدل هستند. آیفون ۱۲ پرو در سال 2020 عرضه شده و در واقع عضوی از نسل دوازدهم آیفون به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی این مسئله و مقایسه آیفون ۱۳ با ۱۲ پرو به طور کامل پرداخته‌ایم تا بهترین خرید را داشته باشید.

1. طراحی آیفون 13 در مقابل 12

در نگاه اول از لحاظ طراحی تفاوت آن‌چنانی در بین آیفون ۱۳ و  ۱۲ پرو به چشم نمی‌آید. اما اگر بیشتر دقت کنیم، متوجه بریدگی (ناچ) کمتر در آیفون ۱۳ می‌شویم. این موضوع به دلیل ابعاد صفحه‌نمایش مهم بوده و در نتیجه آیفون ۱۳ از نسبت صفحه‌نمایش به بدنه بیشتری بهره می‌برد. به عبارتی نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون ۱۳ برابر با 87% و در آیفون ۱۲ پرو برابر با 86% است.

از طرفی دیگر، پشت آیفون ۱۳ از جنس شیشه و فریم به کار رفته از جنس آلومینیوم است. اما آیفون ۱۲ پرو پشت شیشه‌ای با فریم فولادی ضدزنگ دارد؛ بنابراین کیفیت ساخت آیفون ۱۲ در قیاس با ۱۳ به دلیل استفاده از فریم فولادی ضدزنگ بهتر است.

مقایسه آیفون 13 با 12 پرو

یکی دیگر از تفاوت این دو گوشی در وزن آن‌ها است. وزن آیفون ۱۳ برابر با 174 گرم و وزن آیفون ۱۲ پرو برابر با 189 گرم است. در نتیجه اگر وزن گوشی برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد، آیفون ۱۳ برایتان مناسب خواهد بود. البته تفاوت 15 گرمی، وزن زیادی نبوده و کاملاً قابل چشم پوشی است.

با وجود اینکه تقریباً این دو گوشی یکسان هستند، در مقایسه آیفون ۱۳ با ۱۲ پرو به ضخامت بیشتر نسل سیزدهم پی می‌بریم. ضخامت آیفون ۱۳ برابر با 7.65 میلی‌متر و برای آیفون ۱۲ برابر با 7.4 میلی‌متر بوده که به معنای تفاوت 0.25 میلی‌متری این دو آیفون است.

از لحاظ سایر ویژگی‌ها اعم از محافظ سرامیکی، گواهی IP68 و غیره یکسان بوده و تفاوت دیگری ندارند. در حالت کلی ظاهر آیفون ۱۳ برتری داشته و کیفیت ساخت آیفون ۱۲  پرو بهتر است؛ بنابراین با توجه به سلیقه خود می‌توانید گوشی برتر از لحاظ طراحی را در این بخش انتخاب کنید.

2. صفحه ‌نمایش 12 پرو در مقابل ایفون 13

مقایسه این دو پرچمدار از لحاظ نمایشگر کمی سخت است؛ دلیل این امر تشابه بسیار صفحه‌نمایش آن‌ها بوده و تقریباً هیچ تفاوتی بینشان وجود ندارد! هر دو آیفون صفحه نمایشی 6.1 اینچی از نوع Super Retina XDR OLED با رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل دارند. همچنین از نظر سایر مشخصات اعم از رفرش ریت، پشتیبانی از HDR10+ و غیره نیز یکسان هستند؛ بنابراین از لحاظ نمایشگر هیچ‌کدام برتری نداشته و از این نظر برابر هستند!

3. سخت‌افزار

اولین موضوعی که در این رابطه باید به آن اشاره کنیم، عملکرد عالی هر دو از لحاظ سخت‌افزاری است. همچنین تفاوت عملکرد این دو آیفون با یکدیگر بسیار کم بوده و تنها در بررسی بسیار تخصصی و دقیق متوجه آن‌ها خواهید شد.

پردازنده به کار رفته در هر نسل جدید آیفون، پیشرفته‌تر از نسل قبل است. این روال همچنان حفظ شده و به همین سبب پردازنده A15 Bionic در آیفون ۱۳ و پردازنده A14 Bionic در آیفون ۱۲پرو استفاده شده است. در این میان Max. Clock آیفون ۱۳ برابر با 3200MHz و برای آیفون ۱۲پرو برابر با 3100MHz بوده که آیفون ۱۳ برنده بخش چیپست است!

زمانی که به بررسی رم می‌پردازیم، رم آیفون ۱۲پرو نسبت به ۱۳ قوی‌تر است. به عبارتی هنگام مقایسه آیفون ۱۳ و  ۱۲ پرو متوجه می‌شویم که رم ۱۲ پرو برابر با 6 گیگابایت و برای ۱۳ برابر با 4 گیگابایت است. در این میان احتمالاً سؤالی برایتان پیش آید که با توجه به چیپست بهتر نسل سیزدهم و رم بهتر نسل دوازدهم کدام یک از لحاظ سخت‌افزاری بهتر است؟ آیفون ۱۳ ؛ دلیل این امر اهمیت بیشتر چیپست نسبت به رم بوده و در نتیجه نسل سیزدهم ارزش خرید بیشتری دارد.

4. دوربین ایفون 13 بهتر است یا 12 پرو

در عصری که شبکه‌های اجتماعی جایگاه بسیار مهمی در زندگی افراد دارند، دوربین باکیفیت را نمی‌توان نادیده گرفت. به طور خلاصه، آیفون ۱۲پرو با سه دوربین این رقابت را برنده می‌شود! اما تنها وجود سه لنز دوربین سبب برنده شدن آن در بحث دوربین نبوده و وجود سنسور تله فوتو در کنار اسکنر LiDAR در کیفیت عکس و فیلم‌های ثبت شده توسط آن بسیار تأثیرگذار است.

مقایسه آیفون 13 با 12 پرو

5. باتری اپل 13 بیشتر دوام دارد یا 12 پرو

در بررسی و مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۲پرو مهم‌ترین موضوع تفاوت باتری این دو مورد است. ظرفیت باتری آیفون ۱۳ برابر با 3240 میلی آمپر ساعت و در ۱۲پرو برابر با 2815 میلی آمپر ساعت است. با توجه به ابعاد یکسان این دو گوشی، آیفون ۱۳ در بحث باتری برنده شده و قابلیت نگهداری شارژ بیشتری دارد.

از لحاظ نحوه شارژ هر دو گوشی از روش‌های یکسان استفاده کرده و در نتیجه تفاوتی از این جهت در بین آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین تنها تفاوتشان در باتری، میزان ظرفیت بوده که در آیفون ۱۳ به میزان 425 میلی آمپر ساعت نسبت به آیفون ۱۲ پرو بیشتر است.

6. تفاوت حافظه داخلی آیفون

در رابطه با حافظه داخلی هر دو گوشی یکسان بوده و کمپانی اپل از این جهت تفاوتی بین آن‌ها قائل نشده است. آیفون ۱۳ و ۱۲ پرو هر دو در سه مدل 128 گیگابایتی، 256 گیگابایتی و 512 گیگابایتی عرضه شده‌اند که با توجه به میزان کاربردتان می‎توانید مناسب‌ترین را انتخاب و خریداری کنید.

7. رنگ‌بندی آیفون ها

در مقایسه آیفون ۱۳ با ۱۲ پرو یکی از موارد مهم تفاوت در رنگ‌بندی آن‌ها است. به‌طورکلی رنگ‌بندی عرضه شده برای آیفون ۱۳ شامل سفید، آبی، مشکی، قرمز و صورتی بوده و برای آیفون ۱۲ پرو شامل رنگ‌های نقره‌ای، نوک مدادی، آبی و طلایی است؛ بنابراین اگر رنگ موردعلاقه شما قرمز باشد، احتمالاً خرید آیفون ۱۳ انتخابی عاقلانه‌تر به شمار آید.

8. قیمت

با توجه به حافظه مدنظر رده قیمتی گوشی‌ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و قیمت مشخصی نمی‌توان تعیین کرد؛ اما در حالت کلی قیمت آیفون ۱۲ پرو بیشتر از آیفون ۱۳ بوده و مبلغ بیشتری را جهت خرید آن باید پرداخت کنید. طبیعتاً هر چه حافظه گوشی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. برای مثال آیفون ۱۳ با حافظه 512 گیگابایتی نسبت به آیفون ۱۲ پرو با حافظه 128 گران‌تر بوده و تفاوتی چندمیلیونی در میان این دو موبایل وجود دارد.

جمع بندی مقایسه آیفون 13 با 12 پرو

تا به این بخش از مقاله به طور کامل در رابطه با تفاوت‌های آیفون 13 و 12 پرو توضیح دادیم. در ادامه برای جمع‌بندی این موضوع، تمامی تفاوت‌های ذکر شده را به صورت جدول گردآوری کرده‌ایم تا با یک نگاه نسبت به برتری آیفون مدنظر در ویژگی‌های مختلف آگاه شوید.

آیفون ۱۲ پرو آیفون ۱۳ ویژگی
2020 2021 سال عرضه
86% 87% نسبت صفحه‌نمایش به بدنه
جلو و پشت شیشه‌ای به همراه فریم استیل ضدزنگ جلو و پشت شیشه‌ای به همراه فریم آلومینیومی جنس بدنه
189 174 وزن
7.4 میلی‌متر 7.7 میلی‌متر ضخامت
6.1 اینچ 6.1 اینچ اندازه صفحه‌نمایش
Super Retina XDR OLED Super Retina XDR OLED نوع صفحه‌نمایش
            1170 در 2532 پیکسل             1170 در 2532 پیکسل رزولوشن صفحه‌نمایش
A14 Bionic A15 Bionic پردازنده
6 گیگابایت 4 گیگابایت رم
سه دوربین 12 مگاپیکسلی دو دوربین 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی
12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل دوربین سلفی
2815 میلی آمپر ساعت 3240 میلی آمپر ساعت باتری
128، 256 و 512 گیگابایت 128، 256 و 512 گیگابایت حافظه داخلی
نقره‌ای، نوک مدادی، طلایی و آبی سفید، مشکی، آبی، صورتی و قرمز رنگ بندی
متفاوت براساس حافظه داخلی متفاوت براساس حافظه داخلی قیمت

حال با توجه به اطلاعات گفته شده در این مقاله احتمالاً مناسب‌ترین آیفون را برای خود انتخاب کرده باشید. اما یک نکته مهم نیز در خرید گوشی آیفون وجود دارد و آن چیزی نیست جز انتخاب «فروشگاه مطمئن»! این مسئله به دلیل وجود گوشی‌های فیک و قیمت‌های متغیر اهمیت بسیاری دارد. با توجه به اینکه مبلغ گوشی آیفون نسبت به سایر برندهای تلفن همراه بیشتر است، باید در خرید خود دقت کافی داشته و بهترین فروشگاه را جهت تهیه آن انتخاب کنید.

.

انتهای خبر

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (5 نظر)

    به نظرمن از بین دوتا ۱۲ پرومکس خیلی بهتره اگع کسی واقعا میخاد هزینه کنه ۱۲ پرومکس خیلی عالیه 😊

    پاسخ

    حالا بااین تفاوت وتفاصیل ها
    بنظرتون آیفون13 نرمال بخریم یا آیفون12پرو؟؟؟؟
    کدومش بهتره

    پاسخ

    به نظرمن از بین دوتا ۱۲ پرومکس خیلی بهتره اگع کسی واقعا میخاد هزینه کنه ۱۲ پرومکس خیلی عالیه 😊

    پاسخ

    بی شک ۱۲ پرو

    پاسخ

    پس چرا فروشنده هامیگن13بهتره وپرفروش تره؟؟؟

    پاسخ