;
coinex

فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را 0.5 درصد افزایش داد؛ تاثیرش بر بازار کریپتو چیست؟

جلسه سیاست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در ماه می (اردیبهشت) با اعلام بیشترین افزایش نرخ بهره آمریکا در 22 سال گذشته به اتمام رسید. برای اطلاع از جزییات این خبر با تکراتو همراه شوید.

کمیته سیاست پولی بازارهای آزاد آمریکا (FOMC) در طی جلسات دو روزه، نرخ بهره بانکی جدید را اعلام کرد. این نرخ برابر با 50 واحد پایه یا به عبارتی دیگر 0.5 درصد است و دومین افزایش نرخ بهره غیرمنتظره در سال اخیر به شمار می‌رود.

نرخ بهره جدید سال 2022 در ماه مارس با 0.25 افزایش مواجه شد. این اولین تغییر صعودی نرخ بهره از سال 2018 به شمار می‌رود. فدرال رزرو در ابتدای سال 2022، تمایل خود را برای شش افزایش دیگر در سال جاری اعلام کرد که معادل تعداد جلسات این نهاد تا پایان سال 2022 است.

اثرات تغییر نرخ بهره آمریکا بر بازار کریپتوکارنسی‌ها

Jerome Powell، رئیس فدرال رزرو، در گذشته درباره افزایش 50 واحدی نرخ بهره هشدار داده بود؛ بنابراین انتظار می‌رفت واکنش بازارهای مالی نسبت به این خبر ملایم باشد. بر خلاف تصورات، برخی از بازارها از جمله بازارهای مرتبط با دارایی‌های ریسکی، بلافاصله پس از اعلام نرخ تورم جدید دچار رشد موقتی شدند.

فدرال رزرو در ماه نوامبر از برنامه‌های خود در زمینه با افزایش تدریجی نرخ بهره اطلاع داده بود؛ به همین جهت قیمت بیت کوین از زمان اعلام خبر نرخ بهره 40 درصد ریزش داشت. پس از تصمیم ماه می کمیته سیاست پولی، بیت کوین با قیمت 41 هزار دلار معامله می‌شد و اکنون نیز قیمت آن به زیر 40 هزار دلار رسیده است.

فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را 0.5 درصد افزایش داد؛ تاثیرش بر بازار کریپتو چیست؟

هدف اصلی فدرال رزرو از تغییر نرخ بهره چیست؟

تغییر نرخ بهره آمریکا توسط FOMC به منظور جلوگیری از تورم و مهار آن صورت می‌گیرد. میزان تورم آمریکا در ماه مارس (اسفند تا اوایل فروردین) به 8.5 درصد رسیده بود. این میزان بالاترین نرخ تورم در چهار دهه اخیر است.

بسیاری از اقتصاددان‌ها از کندی عملکرد فدرال رزرو در راستای مهار تورم شکایت می‌کنند. این فشارها در نهایت منجر به تصمیم ناگهانی و سریع فدرال رزرو شد. فدرال رزرو جهت حمایت از اقتصاد آمریکا در دوران همه‌گیری کووید-19، نرخ بهره را صفر اعلام کرد. مشکل از آن‌جایی شروع شد که این نهاد توجهی به افزایش تورم در سال 2021 نداشت و آن را گذرا رد کرد.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین و قرنطینه‌ همگانی مجدد در چین، فشار تورمی در سراسر دنیا بالا رفته است.

در بیانیه روز چهارشنبه، فدرال رزرو اعلام نمود که فروش برخی از ترازنامه‌های اوراق قرضه و اوراق بهادار را با پشتوانه وام مسکن آغاز خواهد کرد. از زمان شروع همه‌گیری حجم وام مسکن افزایش یافته و به میزان 9 تریلیون دلار رسیده است. در بهترین حالت ممکن، این یک شوک موقتی در بازارهای مالی خواهد بود و در طولانی مدت تأثیرات منفی آن را شاهد خواهیم بود.

فدرال رزرو نرخ بهره آمریکا را 0.5 درصد افزایش داد؛ تاثیرش بر بازار کریپتو چیست؟

اقدامات آینده آمریکا برای کاهش میزان تورم

پس از رأی‌گیری کمیته، پاول کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد و در آن به آمریکایی‌ها اطمینان داد که فدرال رزرو «به سرعت» جهت کاهش تورم اقدام خواهد کرد. وی در ادامه افزود:

بانک مرکزی این تصور را دارد که با افزایش 50 واحدی نرخ بهره به هدف خود که تورم 2 درصدی است برسد. کمیته قصد افزایش 75 واحدی را در آینده نخواهد داشت. افزایش نرخ بهره با همان میزان سابق یعنی 25 واحد پایه اجرا خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در سخنرانی روز چهارشنبه خود اعلام نمود که وزارت خزانه داری بدهی ملی را در فصل پیش رو پرداخت خواهد کرد. این قدام به کاهش تورم کمک شایانی می‌کند.  جانت یلن، وزیر خزانه داری نیز در مراسم روز چهارشنبه به میزبانی وال استریت ژورنال نسبت به بهبود شرایط و رشد اقتصادی در سال جاری ابراز امیدواری کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا چیست؟ آیا این تغییرات تأثیرات منفی بر بازار کریپتو خواهد گذاشت؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر