;
coinex

خودروهای وارداتی احتمالی که قیمت مناسبی خواهند داشت

برای خودروهای وارداتی دو شرط میزان مصرف و سقف قیمت در نظر گرفته شده است. اکنون قصد داریم با توجه به شرایط ذکر شده، خودروهای وارداتی احتمالی را بررسی کنیم.

واردات خودرو پس از چهار سال و به موجب پایان یافتن مصوبه عدم واردات خودرو، بالاخره آزاد شد. ممنوعیت واردات خودرو به دنبال سیاست تراز ارزی کشور انجام گرفت. در راستای این سیاست بود که واردات خودرو و برخی کالاهای دیگر به منظور حفظ منابع ارزی کشور ممنوع شد. اما اولین مسئله‌ای که به دنبال ممنوعیت واردات خودرو بر بازار خودرو وارد شد، مسئله افزایش قیمت بود؛ افزایش قیمتی که به اندازه ارزش واقعی خودرو نبود. اکنون آزاد سازی واردات خودرو می‌تواند پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد.

پیامدهای مثبت خودروهای وارداتی احتمالی در بازار

ممنوعیت واردات خودرو بازار خودروی ایران را دچار دو مسئله کرد. ابتدا اینکه قیمت خودروهای خارجی، ایرانی و مونتاژی با افزایش بی‌رویه‌ای مواجه بود و قیمت خودرو به هیچ‌وجه متناسب با ارزش خودرو نبود. دوم اینکه بازار خودروی ایران دچار رکود شد.

پیامدهای مثبت خودروهای وارداتی احتمالی در بازار  

یکی از پیامدهای مثبت خودروهای وارداتی احتمالی این است که قیمت خودرو خارجی در بازار واقعی خواهد شد و خریداران مجبور نیستند بهای بیش از ارزش کالا را پرداخت کنند. به دنبال واقعی شدن قیمت‌ها بازار از رکود خارج خواهد شد.

این درحالی است که خریداران خودروی خارجی در ایران خودروهای مدل 2017 و 2018 را حدود سه برابر قیمت جهانی خریداری می‌کنند. با ورود خودروهای وارداتی البته قیمت این خودروها نیز کاهش پبدا خواهد کرد و بازار جو آرام‌تری به خود می‌گیرد.

شرایط خودروهای وارداتی احتمالی چیست؟

اما وزارت صمت برای واردات خودرو شروطی هم ذکر کرده است. از جمله شرایطی که خودروهای وارداتی احتمالی باید داشته باشند می‌توان به حجم موتور بین 1500 تا 2500 سی‌سی و سقف قیمت بین هشت تا 20 هزار دلار اشاره کرد. با توجه به این شروط و با احتساب دلار 30 هزار تومانی، امسال شاهد واردات خودرو بین 300 تا 500 میلیون تومان خواهیم بود.

شرایط خودروهای وارداتی احتمالی چیست؟

بررسی چند نمونه از خودروهای وارداتی احتمالی

خودروهایی که شرایط واردات را دارند در دسته خودروهای اقتصادی قرار می‌گیرند. شرکت‌های بسیار معتبر و بنامی همچون نیسان، کیا، هیوندایی، سوزوکی، رنو، ام. جی و میتسوبیشی خودروهای اتوماتیک، با حجم موتور و مصرف سوخت پایین تولید می‌کنند که در رده خودروهای اقتصادی هستند. در ادامه پنج نمونه از خودروهای وارداتی احتمالی را بررسی می‌کنیم.

سوزوکی دزایر (Dzire) مدل 2022 اتوماتیک با موتور 2/ 1 لیتری و مصرف سوخت 6 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش. این خودرو با قیمت 36 هزار و 900 درهمی عرضه شده که با احتساب هر درهم هشت هزار و 400 تومان، حدود 310 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

میتسوبیشی Attrage مدل 2022 موتور 1.2 لیتری. مصرف سوخت 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر. امکانات این خودرو در سطح پایه بوده و شامل کیسه‌های هوای جلو، شیشه‌بالابرهای برقی، ورود بدون کلید، پورت usb خروجی برق 12 ولت، ترمز کمکی و… می‌شود. قیمت این خودرو نزدیک 10 هزار دلار یا 36900 درهم است و بنابراین جزو ارزان‌ترین خودروهای وارداتی احتمالی به بازار ایران به حساب می‌آید.

نیسان سانی (Sunny) مدل 2022 اتوماتیک با پیشرانه ۶/ ۱ لیتری و مجهز به گیربکس CVT. این خودرو در بازار امارات 57 هزار و 900 در هم ارزش‌گذاری شده که به معنای ۴۸۶ میلیون تومان است.

هیوندای آی 10 مدل 2022 در بازار امارات قیمتی حدود 42 هزار درهم معادل 11,400 دلار داشته و از موتور 1.2 لیتری چهار سیلندر با قدرت 83 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک4AT برخوردار است. میزان مصرف سوخت این خودرو 5.9 لیتر در صد کیلومتر است.

رنو داستر (Duster) مدل 2022 اتوماتیک با حجم موتور 2 لیتری. این خودرو در بازار امارات 56 هزار و 900 درهم ارزش دارد که برابر با 478 میلیون تومان است. میزان مصرف این خوردو نیز 8.9 لیتر در هر صد کیلومتر است.

کلام آخر

این موضوع را باید در نظر داشته باشیم که مصوبه قطعی برای خودروهای وارداتی احتمالی هنوز ذکر نشده است و خودروهایی که از نظر گذراندیم، تنها خودروهایی هستند که با شرایط ذکر شده از سوی وزارت صمت همخوانی دارند و نمی‌توان گفت که به طور قطع وارداتشان آغاز می‌شود.

نکته دیگر درباره واردات خودرو این است که به گفته مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، همه مشکلات بازار خودروی ایران با آغاز واردات حل نخواهد شد. مهدی دادفر می‌گوید:

 دولت و آقایان می‌خواهند با یک تیر ۱۰۰ هزار نشانه را هدف گیرند و تمامی ضعف‌ها، برهم‌ریختگی‌های بازار، قیمت خودرو، نارضایتی مردم، مشکلات عرضه، انتقال تکنولوژی، عدالت‌اجتماعی، مشکلات درآمدزایی برای دولت، افزایش اشتغال، حمایت از تولید، حمایت از صادرات و… را در قالب واردات خودرو انجام دهند. اینکه قرار باشد تمام کسری فنی، مدیریتی، مهندسی، فکری و بی‌نظمی ساختار دولتی و زیاده‌خواهی‌های شخصی را یک شبه و با یک فرمول حل کنند، ناشدنی است.

بیشتر بخوانید

نظر شما درباره خودروهای وارداتی احتمالی چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر