;
coinex

مرکز پژوهش‌های مجلس: ممنوعیت استخراج رمزارز سیاستی شکست خورده است

مرکز پژوهش‌های مجلس از شکست قانون ممنوعیت استخراج رمزارز گفت و هدف خود را فراهم کردن فضای امن برای فعالیت سالم در حوزه رمزارزها معرفی کرد.

با اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، ممنوعیت استخراج رمزارز سیاستی شکست خورده تلقی شد. این مرکز موافقت خود را با گسترش فعالیت‌های قانونی در خصوص استخراج رمزارزها اعلام کرد. پیداست که مسئولین قصد دارند با هدف محدود کردن فعالیت‌های غیر مجاز، فضای سالمی را برای فعالیت‌های سالم فراهم کنند.

مصرف برق و تاثیر آن در ممنوعیت استخراج رمزارز

ممنوعیت استخراج رمز ارز موضوعی است که هر ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تابستان، داغ می‌شود. کمبود انرژی و مدیریت قطعی ادامه‌دار برق باعث شد رئیس جمهور وقت در سال 1400، ممنوعیت استخراج را تا پایان تابستان همان سال اعلام ‌کند. علی رغم تلاش‌های مکرر مجلس برای ارائه طرح قانون‌گذاری این حوزه، هنوز دولت به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده است.

 مصرف برق و تاثیر آن در ممنوعیت استخراج رمز ارز

امسال نیز در آستانه شروع تابستان، بحث ممنوعیت استخراج رمز ارز دوباره مطرج شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس این بار گزارشی با عنوان «تاثیر استخراج رمزارز بر پایداری شبکه برق ایران» منتشر کرد.

تصویب قانون‌‌گذاری در این زمینه نیازمند ظرافت و تدبیر فنی، اقتصادی و فقهی است. بهترین راه، ایجاد محدودیت برای فعالیت‌های غیرمجاز و گسترش فعالیت سالم است‌.

چگونگی برخورد با متخلفین در حوزه استخراج رمزارز

طبق جزئیات گزارش مرکز پژوهش های مجلس، از سال 98 تا 1400، بیش از 221 هزار دستگاه غیر مجاز استخراج رمز ارز با توان مصرفی 621 مگاوات شناسایی شده است.

طبق این گزارش، بیشتر استخراج کنندگان بدون توجه به محدودیت،در حال انجام فعالیت غیر قانونی بودند. این گزارش همچنین نشان می‌دهد، مجموع تراهش ماهانه در ارز بیت کوین از ۶/۹۴ میلیون در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۰ به ۳/۷۵ تراهش در ۱۴۰۰/۵/۱۰ کاهش پیدا کرده است.

با این حساب، خطر جدی منابع برق کشور را تهدید می‌کند که نیاز به راه حلی قطعی دارد. این درحالی‌است که استخراج رمز ارزهایی مثل اتریوم در منازل مسکونی و شخصی گسترش یافته است. طبق جزئیاتی ذکر شده در گزارش مرکز پژوهش، استخراج اتریوم در منازل شخصی نیاز به تجهیزات بسیار، اما مصرف برقی کمتری (مجموع ۱۲ مگابایت) دارد. این رخداد ممکن است ردیابی را سخت‌تر و سبب افزایش غیرقابل کنترل در مصرف برق خانگی شود.

با توجه به دشواری ردیابی این نوع استخراج، مرکز پژوهش در ادامه‌ی این گزارش به عدم کنترل و محدود کردن مصرف برق خانگی در ساعات اوج مصرف برق اشاره می‌کند.

ممنوعیت استخراج رمزارزها در حال حاضر غیر ممکن است

طبق بررسی‌ها به نظر می‌رسد تصویب طرح ممنوعیت استخراج رمز ارزها، در شرایط فعلی فنی و مقرراتی کشور غیرممکن باشد. این درحالی‌‌است که دیرکرد در ساماندهی این مقررات می‌تواند سیاست گذاری در حوزه استخراج را با چالش‌های متعددی مواجه کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارش خود اطلاعاتی از پروانه‌های بهره‌برداری صادره ارائه داد. طبق این گزارش تا سال 1400، 44 واحد استخراج رمزارز موفق به کسب پروانه بهره‌برداری شدند. بخش عمده‌ای از این مجوزها در استان سمنان صادر شد و استان‌های البرز و گلستان در رتبه دوم قرار گرفتند.

با در نظر گرفتن مناطق آزاد، در حال حاضر ۵۶ مرکز استخراج رمزارز دارای مجوز فعالیت هستند و توان مورد نیاز آن‌ها 400 مگاوات است. البته شایان ذکر است که فعالیت این مراکز تا اخر تابستان غیرمجاز است. امیدواریم با لحاظ شرایط و توان کشور، سیاست‌های مناسبی در این حوزه اتخاذ شود و دیگر شاهد قوانین شکست خورده‌ای مانند ممنوعیت استخراج رمزارزها نباشیم.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ممنوعیت استخراج رمز ارز چیست؟‌ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر