;
coinex

ساخت انگشت رباتیک با روکشی از پوست زنده؛ گامی بزرگ در جهت تولید روبات‌های انسان‌نما

دانشمندان ژاپنی انگشت رباتیکی ساخته‌اند که با پوست زنده پوشانده شده و عرق می‌کند! محققان بر این باورند که با ساخت این انگشت رباتیک یک گام دیگر به ساخت ربات‌های انسان‌نمای واقعی نزدیک‌تر شده‌اند.

این انگشت که می‌تواند خود را التیام دهد، یک شاهکار فنی مهندسی عالی است که مرز بین گوشت و ماشین زنده را کمرنگ می‌کند. برخی از دانشمندان معتقدند که مردم از این ایده استقبال می‌کنند. اما برخی دیگر بر این باورند که آناتومی واقعی پوست زنده ربات‌ها می‌تواند برای انسان ترسناک باشد.

سرعت توسعه فناوری رباتیک آنقدر بالاست که شاید تا چند سال آینده نتوانیم به‌راحتی انسان‌ها را از ربات‌ها تشخیص دهیم و این بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی شبیه است تا زندگی واقعی آدم‌ها!

انگشت رباتیک خود را درمان می‌کند!

شوجی تاکوچی، استاد دانشگاه توکیو و مدیر این پروژه، در توضیح سازوکار انگشت رباتیک گفت: «ما از سازگاری بافت پوست با سطح ربات شگفت زده شده‌ایم.» اما این، اولین گام برای تولید ربات‌هایی است که با پوست زنده پوشیده شده‌اند. استدلال تیم دانشمندان ژاپنی این است که ربات‌ها انسان‌نمای واقعی‌تر می‌توانند به طور طبیعی با افراد در طیف وسیعی از نقش‌ها و شخصیت‌ها، از جمله در مراقبت‌های پرستاری و صنعت خدمات، تعامل داشته باشند.

ساخت انگشت رباتیک با روکشی از پوست زنده؛ گامی بزرگ در جهت تولید روبات‌های انسان‌نما

تاکوچی در این‌باره توضیح داد: «من فکر می‌کنم پوست زنده، راه‌حل نهایی برای ایجاد ظاهر و حس موجودات زنده به روبات‌ها است؛ زیرا دقیقا همان ماده‌ای است که بدن حیوانات را می‌پوشاند.» او افزود که چنین پیشرفت‌هایی، پتانسیل ایجاد یک رابطه جدید بین انسان و روبات‌ها را دارد.

دانشمندان قبلا گرافت‌های پوستی تولید کرده بودند (ورقه‌هایی که در پیوند پوست از آنها استفاده می‌شود)؛ اما نمی‌توانستند اجسام سه‌بعدی و پویا را با گرافت‌های پوستی بپوشانند. دانشمندان این پروژه برای انجام این کار، ابتدا انگشت رباتیک را در یک استوانه پر از محلول کلاژن و فیبروبلاست‌های پوستی انسان قرار دادند (دو جزء اصلی که بافت‌های همبند پوست را تشکیل می‌دهند). این دو ماده، سطح انگشت را مانند یک پرایمر رنگی پوشانند و یک لایه بدون درز برای چسبیدن لایه بعدی سلول‌ها ایجاد کردند. منظور از لایه بعدی، کراتینوسیت‌های اپیدرمی انسانی است که روی انگشت رباتیک قرار گرفتند.

دانشمندان با خم کردن انگشت، چین و چروک‌هایی با ظاهر طبیعی روی انگشت ایجاد کردند. این انگشت در صورت زخمی شدن، می‌تواند خود را درمان کند. از آنجاییکه‌ انگشت با پوست زنده پوشانده شده، با پوششی از باندهای کلاژنی می‌تواند زخم‌های خود را درمان کند.

ساخت این انگشت روباتیک هنوز تمام نشده و راهی طولانی در پیش دارد. پوست آن بسیار ضعیف‌تر از پوست طبیعی است و باید مرطوب نگه داشته شود؛ زیرا بدون سیستم گردش خون، سلول‌ها خشک می‌شوند و می‌میرند؛ علاوه‌براین، حرکات آن کاملا مکانیکی است.

تاکوچی می‌گوید: «انگشت در محیط کشت کمی عرق کرده به نظر می‌رسد.» این انگشت با موتور الکتریکی کنترل می‌شود و صدای حرکت مکانیکی آن شنیده می‌شود که با توجه به ظاهر واقعی آن، حس عجیبی را ایجاد می‌کند. کارشناسان می‌گویند که این ترکیب واقعی و مکانیکی آن، گاهی اوقات حس منزجرکننده‌ای را القا می‌کند.

دکتر Burcu Ürgen، از دانشگاه Bilkent در آنکارا، در توضیح حس تعامل با ربات‌های انسان‌نما می‌گوید: «این احتمال وجود دارد که ظاهر انسان مانند [برخی ربات‌ها] انتظارات خاصی را ایجاد کند، اما زمانی که آنها این انتظارات را برآورده نکنند، وهم آلود یا ترسناک به نظر می‌رسند.»

پروفسور فابیان گرابن‌هورست، عصب‌شناس دانشگاه آکسفورد هم معتقد است که افراد ممکن است یک واکنش منفی اولیه به ترکیبی از ویژگی‌های انسان و ربات داشته باشند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که این واکنش می‌تواند بسته به تعامل با یک ربات تغییر کند. در ابتدا ممکن است مردم آن را عجیب بدانند، اما با دیدن قابلیت‌های ربات‌ها و کارایی آنها در زندگی واقعی، احساس بهتری نسبت به آنها خواهند داشت.

این تیم اکنون قصد دارد ساختارهای عملکردی پیچیده‌تری را در پوست ترکیب کند؛ مانند نورون‌های حسی، فولیکول‌های مو، ناخن‌ها و غدد عرق. آنها همچنین روی یک صورت روباتیک پوشیده از پوست کار می‌کنند. نتیجه این تحقیقات در مجله Matter به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انگشت رباتیک با پوست زنده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: theguardian

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر