;
coinex

ابرماه توت فرنگی را در آسمان امشب 24 خرداد از دست ندهید

ابرماه توت فرنگی را در آسمان امشب 24 خرداد از دست ندهید. ماه، سه‌شنبه بیست‌وچهارم خردادماه در صورت فلکی مارافسای به فاز “بدر” می‌رسد.

کسانی که آسمان را رصد می‌کنند، شامگاه سه‌شنبه می‌توانند اولین ابَرماه از سه ابرماه تابستانی معروف به ابرماه توت فرنگی را مشاهده کنند. ماه سه‌شنبه –بیست‌وچهارم خردادماه- کل شب قابل مشاهده است زیرا حوالی غروب خورشید طلوع می‌کند و حوالی صبح غروب می‌کند. از بین ماه‌های کامل که در طول سال مشاهده می‌شوند.

ابرماه توت فرنگی را در آسمان امشب 24 خرداد از دست ندهید

گاهی اوقات با توجه به شرایط و فصلی که ماه در آن به حالت بدر می‌رسد و نام‌هایی مانند “ماه توت فرنگی” به آن اختصاص داده می‌شود، این نام‌گذاری‌ها در دهه‌های اخیر توسط کشاورزان در ایالات متحده رواج یافته است، آن‌ها ادعا می‌کنند اسامی استفاده شده ریشه‌ای باستانی از قبایل بومی آمریکا دارند؛ ماه کامل ژوئن را ماه توت‌فرنگی می‌نامیدند، این نام از فصل برداشت توت فرنگی در شمال شرقی ایالات متحده آمده است.

پدیده “ماه توت فرنگی” به طور معمول در آخرین روز بهار یا آغاز تابستان رخ می‌دهد. در گذشته نام‌های مختلفی به این پدیده داده می‌شد، از جمله ماه شکوفه، ماه ذرت سبز، ماه هور، ماه تولد، ماه جوجه‌ریزی و ماه عسل که ممکن است به علت سنت ازدواج در ماه ژوئن باشد. این ماه برخلاف نامش صورتی رنگ نیست و رنگی طلایی دارد. اما درباره این پدیده نجومی چه می‌دانید؟ در ادامه به توضیح بیشتر درباره این پدیده خواهیم پرداخت.

امشب طول دایره‌البروجی ماه از دید زمینی‌ها ساعت ۱۶:۲۱ دقیقاً ۱۸۰ درجه با طول دایره‌البروج خورشید فاصله دارد در طول شب‌های بعد، ماه هر روز حدود یک ساعت دیرتر طلوع می‌کند و در اواخر شب به سمت الراس می‌رسد، طی چند روز، فقط قبل از طلوع خورشید و صبح زود قابل مشاهده خواهد بود، با رسیدن به ربع آخر، یک هفته بعد از ماه کامل، نیمه شب طلوع می‌کند و حوالی ظهر غروب می‌کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در همین زمینه در مصاحبه با ایسنا گفته:

در ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه عصر روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد، ماه به وضعیت “ماه کامل” (بدر) می‌رسد. با توجه به این که در ساعت ۳ و ۵۱ بامداد چهارشنبه ۲۵ خرداد، کره ماه با حرکت در مدار بیضی به گرد زمین، در کمترین فاصله با ما و در ۳۵۷،۴۳۴ کیلومتری زمین است، با پدیده “اَبَرماه” (Supermoon) مواجه هستیم.بدیهی است، هنگامی که ماه در شرایط ماه کامل بوده و در کمترین فاصله با زمین باشد، بین ۶ تا ۱۴ درصد بزرگ‌تر و ۱۶ تا ۳۰ درصد درخشان‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال دیده می‌شود (بسته به فاصله ماه با زمین در هنگام رسیدن به وضعیت “ماه کامل”).

.

بیشتر بخوانید:  ابرماه چیست؟

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر