;
coinex

توییت های فعال حقوق زنان در عربستان دردسرساز شد؛ 34 سال حبس برای یک توییت!

یکی از کاربران توییتر در عربستان، به‌دلیل باز نشر توییت های فعال حقوق زنان در عربستان و حمایت از آزادی زنان و زندانیان سیاسی، به 34 سال حبس محکوم شده است.

به تازگی زنی از عربستان سعودی به دلیل بازنشر پست‌هایی از فعالان حقوق زنان در توییتر و حمایت از حق رانندگی، به 34 سال زندان محکوم شده است. طبق اطلاعات منتشر شده، سلمه الشهاب، کاندیدای دکترا در دانشگاه لیدز (Leeds) در بریتانیا، برای تعطیلات به عربستان بازگشته بود و در همین حین در ژانویه 2021 توسط ماموران بازداشت شد.

این زن عربستانی در ابتدا، به دلیل استفاده از شبکه‌های اجتماعی و به اشتراک‌گذاری توییت‌هایی از فعالان حقوق مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی در پادشاهی، به جرم برهم زدن نظم عمومی و بی‌ثبات کردن امنیت کشور، به شش سال حبس محکوم شد.

توییت های فعال حقوق زنان در عربستان دردسرساز شد

این حادثه تحت عنوان «نگاهی دیگر به زیربنای وحشیانه و دیکتاتوری سعودی تحت سلطه ولیعهد و رئیس دولت، محمد بن سلمان» در مقاله‌ای توسط واشنگتن پست (Washington Post) گزارش شده است.

همچنین پیش از این نیز سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تایید کرده بودند که محمد بن سلمان، معروف به MBS، مستقیما در ترور و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و ‌نویسنده عربستانی، که در سال 2018 در استانبول اتفاق افتاد، نقش داشته است.

توییت های فعال حقوق زنان در عربستان

مطالب گزارش شده نشان می‌دهند که در پی درخواست تجدید نظر دادستان‌ها در پرونده شهاب، مجازات این زن بر اساس قوانین جنایت‌های سایبری و ضد تروریسم سعودی، افزایش یافته و به 34 سال حبس تغییر یافته است.

سازمان Freedom Initiative، که از حقوق زندانیان بازداشت شده در خاورمیانه حمایت می‌کند، ضمن ابراز تاسف اعلام داشته که تا به امروز این طولانی‌ترین حکم شناخته شده برای یک فعال حقوق زنان در عربستان سعودی است. در واقع مجازات سختگیرانه و تهدیدهای مداوم، اتفاقی است که تقریبا تمام فعالان حقوق سعودی، به ویژه آنهایی که علنا از تغییر حمایت می‌کنند، با آن روبرو هستند.

در ماه جولای نیز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان سعودی، انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری را به دنبال داشت. البته بایدن در جواب به این اعتراضات بیان داشت که سفر او به عربستان، برای تضمین دسترسی به منابع انرژی و راه‌های تجاری استراتژیک در منطقه ضروری بوده است.

همچنین او ادعا کرده که در این سفر، به مقامات سعودی گفته است MBS را مسئول قتل خاشقجی می‌داند. با این حال منابع مختلفی صحت این ادعا را قبول نداشته و آن را رد کرده‌اند.

گزارش‌های دیگری نیز نشان می‌دهند که MBS به طور غیرمستقیم، قسمت بزرگی از توییتر را از طریق ثروت دولتی کشور سعودی و صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) کنترل می‌کند. البته توییتر تا به امروز هیچ بیانیه‌ای در این مورد صادر نکرده است.

علاوه بر این، سایر سهامداران برجسته توییتر نیز با ثروت عربستان سعودی ارتباط دارند. به عناون مثال برخی پیام‌های متنی افشا شده، نشان می‌دهند که ایلان ماسک از کمک PIF برای خصوصی سازی تسلا در سال 2018 استفاده کرده است.

نظر شما کاربران تکراتو درباره مجازات حبس برای توییت های فعال حقوق زنان در عربستان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: theverge

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خوب است که برای فعالین مدنی ایرانی هم مطلب بروید که کرور کرور زندان و جریمه حواله‌شان شده!

    پاسخ