;
coinex

همکاری مایکروسافت و بایت دنس در زمینه هوش مصنوعی

با وجود رقابت شدید چین و آمریکا در همه حوزه‌ها، همکاری مایکروسافت و بایت دنس با هدف بهره‌مندی از پیشرفت‌های فناوری و منابع انسانی دو کشور رقیب شروع شده است.

رقابت شدید بین چین و آمریکا برای برتری در حوزه هوش مصنوعی باعث شده که قانونگذاران آمریکایی روز به روز بیشتر نگران پیشرفت‌های چین شوند؛ اما با وجود رقابت این کشورها در این حوزه، همکاری‌هایی هم بین آنها مشاهده می‌شود. حتی بعضی از کارشناسان معتقدند که همکاری بین مرزی برای بهره‌برداری حداکثری از پیشرفت‌های دنیای فناوری ضروری است.

در همین راستا، به تازگی خبر همکاری مایکروسافت و بایت دنس (شرکت مالک تیک تاک) منتشر شده است. قرار است این دو روی نرم‌افزاری کار کنند که با هدف اجرای کارآمدتر اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی به کمک توسعه شبکه برق چین می‌آید؛ رفع خاموشی‌ها در عرض 3 ثانیه

آغاز همکاری مایکروسافت و بایت دنس از اجلاس Ray

این هفته در اجلاس Ray که در سانفرانسیسکو برگزار شد، جیاشین چنگ مهندس نرم‌افزار بایت دنس و علی کانسو مهندس نرم‌افزار مایکروسافت با کارشناسان حوزه یادگیری ماشینی، علوم داده و توسعه‌دهندگان دیگری که علاقمند به تولید اپلیکیشن با استفاده از نرم‌افزار اپن سورس Ray هستند، درباره پیشرفت‌هایشان صحبت کردند.

شا و کانسو درباره جزئیات فنی KubeRay گفتگو کرده و کاربردهای این نرم‌افزار را برای اجرای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی روی کامپیوترهای مختلف (رایانش توزیع شده) توضیح دادند.

همکاری مایکروسافت و بایت دنس

کانسو که دکتری علوم کامپیوتر دارد، گفت «من و جیاشین یک سال روی یک پروژه اپن سورس کار کردیم؛ زیبایی گردهمایی اجتماعی همین است. ما عضو یک شرکت نیستیم اما هر هفته با هم جلسه و همکاری داریم.» شان که قبلاً مهندس وب‌سرویس‌های آمازون بوده، در سیاتل و نزدیک تشکیلات مایکروسافت زندگی می‌کند.

معمولاً چنین شرکت‌هایی با هم روی پروژه‌های اپن سورس کار می‌کنند. این رویکرد در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و باعث راه‌اندازی استارتاپ‌های مختلف شده است. همکاری مایکروسافت و بایت دنس از این جهت قابل توجه است که رقابت چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و مالکیت معنوی روزبروز بیشتر می‌شود و نگرانی‌هایی درباره استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیکی توسط دولت چین برای نظارت بر مردم وجود دارد.

مایکروسافت با رقبای دیگری مثل آمازون، آلفابت (شرکت پدر گوگل)، متا و اپل هم همکاری‌های مختلفی در حوزه هوش مصنوعی دارد. قبلاً گوگل اعلام کرده بود که مایکروسافت یک آزمایشگاه تحقیقات هوش مصنوعی در چین دارد که به این شرکت برای دسترسی به برترین استعدادهای دانشگاهی چین کمک می‌کند.

در عین حال با افزایش محبوبیت تیک تاک در سال‌های اخیر، بایت دنس هم تصمیم به کار روی پروژه‌های اپن سورس مختلف در حوزه هوش مصنوعی گرفته است. مثلاً در سال 2020 بایت دنس از مجموعه ابزار NeurST برای ترجمه گفتار با کمک هوش مصنوعی رونمایی کرد. سال پیش هم این شرکت از نرم‌افزار اپن سورس سازمانی CloudWeGo رونمایی کرده بود.

نشست Ray توسط استارتاپ Anyscale تولید کننده نرم‌افزار Ray برگزار شد. این استارتاپ در سال 2019 توسط گروهی از مهندسان از جمله آیان استویکا دانشمند علوم رایانه آمریکایی تأسیس شد. استویکا سابقه‌ای طولانی در حوزه طراحی نرم‌افزارهای اپن سورس دارد و یکی از بنیانگذاران شرکت تحلیل داده Databricks است که سال گذشته ارزش آن 38 میلیارد دلار اعلام شد.

شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت و متا معمولاً از پروژه‌های اپن سورس برای انتشار ایده‌های خودشان بین جامعه توسعه‌دهندگان استفاده می‌کنند. همچنین آنها از این رویکرد برای جذب نیرو و تبلیغ جایگاه خودشان به عنوان پیشگام فناوری در بین توسعه‌دهندگان استفاده می‌کنند.

همکاری مایکروسافت و بایت دنس پیش‌زمینه‌های متفاوتی دارد. در سال 2020، مایکروسافت سعی داشت تیک تاک را از بایت دنس بخرد چون دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا تیک تاک را به دلایل امنیتی، تهدید به مسدودیت کرده بود. یک سال بعد، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت این معامله ناکام را مهم‌ترین قراردادی که روی آن کار کرده، نامید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره همکاری مایکروسافت و بایت دنس چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: cnbc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر