;
coinex

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط : بیمارستان مجازی آینده

پلتفرم آنلاین  سلامت بقراط ؛ خدماتی که به صورت تحت وب می‌توانید در هر کجا که خواستید، بدون نصب هیچگونه اپلیکیشنی از آن استفاده کنید. در ادامه، گفت‌وگوی تکراتو با رضا دفاعی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی بقراط را می‌خوانید.

تکنولوژی با احتیاط و بسیار آرام به سوی حوزه سلامت دست دراز می‌کند، چراکه یکی از حساس‌ترین حوزه‌ها، حوزه سلامت است. اکنون در ایران، کمتر اپلیکیشن یا پلتفرم تحت وبی وجود دارد که در حوزه سلامت فعالیت گسترده‌ای داشته باشد. بقراط از معدود پلتفرم آنلاین است که به صورت تحت وب مدیریت مطب را راه‌اندازی کرده و چشم انداز گسترده‌تری را نیز برای خود متصور است. در ادامه با رضا دفاعی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی بقراط صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

داستان تولد پلتفرم آنلاین سلامت بقراط

رضا دفاعی در خصوص چگونگی به وجود آمدن بقراط به خبرنگار تکراتو توضیح داد: «پیش از این ما شرکتی بودیم که در حوزه پروژه‌های سازمانی کار می‌کردیم. البته در همان زمان هم نیم‌نگاهی به این موضوع داشتیم که محصول اختصاصی خودمان را وارد بازار کنیم. تا اینکه به بیمارستان میلاد دعوت شدیم تا سیستم ایچ آی اس بیمارستان را طراحی کنیم. سیستم ایچ آی اس سیستمی است که تمام امور اطلاعاتی بیمارستان بر آن انجام می‌شود.»

نرم‌افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط : بیمارستان مجازی آینده
نرم‌افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط

وی در ادامه بیشتر توضیح داد:

به مرور زمان با کل حوزه سلامت آشنا شدیم و بنا به دستور یکی از معاونین بیمارستان قرار شد تا ما یک نرم‌افزار مدیریت مطب پیدا کنیم. هنگامی که بازار را جست‌وجو کردیم متوجه شدیم که این خلاء و در واقع نبود چنین اپلیکیشینی در بازار حس می‌شود. در آن زمان تصمیم گرفتیم که این نرم‌افزار را خودمان طراحی کنیم.

دفاعی چگونگی ایجاد ساختار پلتفرم  آنلاین سلامت بقراط را اینگونه شرح داد: «من و یکی از همکارانم داخل مطب رفتیم و رفتار پزشک و بیمار و کارکنان را زیر نظر گرفتیم و بر این اساس برنامه‌ای را طراحی کردیم.

ما در بازه زمانی کوتاه یک هفته‌ای آن برنامه را طراحی کردیم و در اختیار پزشک مورد نظر قرار دادیم. بعد از آن پزشک دیگری به ما مراجعه کرد که به ایشان هم این محصول را ارائه دادیم و به همین ترتیب پزشک‌های دیگر نیز به تعداد متقاضیان اضافه شدند.»

رضا دفاعی افزود:

در آن زمان متوجه شدیم که این گزینه و این محصول برای پزشکانی که دارای مطب هستند بسیار حیاتی است. سپس تصمیم گرفتیم که این محصول را به صورت پلتفرمی تحت وب طراحی کنیم تا محصولی مرکزی باشد.

در این نسخه تصمیم گرفتیم که بخشی برای بیماران و پرونده‌هایشان در نظر بگیریم که سابقه بیماری‌ها و تعداد مراجعه به پزشکان را دارا باشد و هم برای پزشکان نیز به گونه‌ای باشد که در هر کجا که باشند بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند و پرونده بیمار را چک کند.

نرم‌افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط : بیمارستان مجازی آینده

ادعای پلتفرم  آنلاین سلامت بقراط مبنی بر کامل‌ترین بودن در بخش سلامت تکنولوژی

پلتفرم آنلاین سلامت بقراط ادعا می‌کند که در حال حاضر یکی از کامل‌ترین‌ها در حوزه تکنولوژی است و رقیبی هم‌طراز خود ندارد. رضا دفاعی در اثبات این ادعا گفت: «ادعای ما در خصوص اینکه در بخش سلامت حوزه تکنولوژی از رقبا بسیار سرآمد هستیم اصلا ادعای بیراهی نیست.»

به چند دلیل، یکی اینکه با حوزه‌های مختلفی در حال کار هستیم، درصورتی‌که در بازار پلتفرم‌های موجود، فقط یک بخش کوچک از هر کدام از این حوزه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. برای مثال در بحث نوبت‌دهی سه روش در بقراط وجود دارد.

یکی اینکه خود منشی می‌تواند نوبت‌دهی کند، دوم اینکه بیمار می‌تواند از طریق اینترنت پزشک مورد نظر خود را پیدا کند و نوبت خود را بگیرد. یا از طریق تلفن گویا که قدم به قدم با بیمار جلو می‌رود تا نوبت‌دهی انجام شود. اگر پزشکان پرداخت اینترنتی نیز داشته باشند، بیمار می‌تواند داخل درگاه شده و هزینه را پرداخت کند.

وی در ادامه در خصوص مشاوره آنلاین نیز توضیح داد: «در بخش مشاور آنلاین هم ما جزو معدود پلتفرم‌هایی هستیم که سه روش مشاوره آنلاین داریم. یک روش تلفنی است که به مدت یک ربع با بیمار تماس حاصل می‌شود؛ هنگامی که تماس انجام شد، پزشک و بیمار با هم در ارتباط قرار می‌گیرند.

یک روش متنی هم داریم که به صورت پیامی هست که در هر زمانی بیمار می‌تواند متن خود را به پزشک ارسال کند و بعد از دیدن پیام بیمار، پزشک اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

روش سوم هم مشاوره تصویری است و تمام این موارد به صورت یکپارچه است؛ به این معنا که تفاوتی ندارد ملاقات شما در نوبت پیشین با پزشک بر اساس کدام یک از روش‌های بالا بوده است، بلکه پزشک می‌تواند در آن واحد به تمامی سوابق پزشکی شما دسترسی داشته باشد.»

مدیریت مطب، مهم‌ترین بخش بقراط

رضا دفاعی در ادامه در خصوص مهم‌ترین بخش بقراط گفت: «مهم‌ترین قسمت بقراط بخش مدیریت مطب آن است که در این بخش  تمام فرایندهای یک مطب را با توجه به انواع مطب شخصی سازی کردیم. تمام فرایند‌ها از زمان پذیرش پزشک، از مدارک بیماران تا موارد دیگر بخش‌بندی می‌شوند. حتی حقوق و دستمزد پزشکان در آن مشخص است.

بخش انبارداری مطب‌ها و فرمرهای اختصاصی پزشک‌ها نیز در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد. هر پزشکی با توجه به خصوصیت‌های کاری خود می‌تواند در بقراط فرم‌های متعددی داشته باشد. مثلا فرم‌های قبل از عمل و بعد از عمل. یا برای مثال نمودار رشد بیماران که به خصوص برای کودکان بسیار مورد استفاده است و پزشک می‌تواند روند درمان را در آن تحت نظر داشته باشند. این موارد برای پزشک بسیار کمک کننده است زیرا در یک نگاه سریع می‌تواند وضعیت بیمار خود را از نظر بگذراند.»

نرم‌افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط : بیمارستان مجازی آینده

وی در ادامه در خصوص نسخه نویسی نیز توضیح داد:

بحث دیگر نسخه نویسی است. پزشک با توجه به تمام پرونده‌ها و فرم های بیمار در بقراط تشخیص خواهد داد سپس  نسخه الکترونیکی بیمار را خواهد نوشت که به بیمه ارسال می‌شود. در خصوص بیمه در نظر داریم تا در آینده بیمه نیرو های مسلح را نیز وارد بقراط کنیم و تمام فرایندها تماما اتوماتیک و دیجیتال است.

وی افزود:«نکته ای که در نوبت دهی وجود دارد این است که ما یک نوبت‌دهی هوشمند داریم که در هیچ پلتفرم دیگری نیست. اینکه با توجه به سوابق پزشک و بیمار پزشک می‌تواند نوبت دهی‌های مشخصی را انجام دهد که بیماران دیگر نتوانند آن را ببیند. برای مثال بیمار عمل کرده است و  تشخیص بیماری خاصی را انجام شده است؛ پزشک تشخیص می‌دهد بنا به صلاح‌دید خود بیمار را صبح‌ها ویزیت کند که طول وقت ویزیت هم در نوبت‌دهی قابل منظور است.»

بیمارستان مجازی، آینده بقراط

دفاعی در خصوص آینده بقراط یک بیمارستان مجازی را متصور شد و گفت:«آینده ای که ما برای بقراط در نظر داریم تبدیل شدن به یک بیمارستان مجازی است. یک بیمارستان متشکل از چندین بخش و واحد، شامل درمانگاه، داروخانه، آزمایشگاه و قسمت‌های دیگر است.

آینده‌ای که برای بقراط در نظر داریم این است که بقراط تبدیل به یک بیمارستان مجازی شود، به این معنا که بیمار یک پرونده سلامت دارد و در هر بخشی از بیمارستان که بخواهد ورود کند پرونده‌اش را گویی به همراه خود دارد. برای مثال بخش درمانگاه بقراط را تاکنون تکمیل کردیم.

نرم‌افزار مدیریت مطب آنلاین بقراط : بیمارستان مجازی آینده

در این بخش بیمار که پیش از آن به پزشک مراجعه داشته نسخه و دارو آزمایش و غیره را در اختیار دارد. در قدم بعدی بیمار باید به داروخانه مراجعه کند. در بقراط ما نشان خواهیم داد که کدام داروخانه نزدیک‌تر است، کدام داروخانه داروهای بیمار را موجود دارد یا کدام آزمایشگاه وجود دارد که بتواند خدمات مورد نیاز خود را در سریع ترین حالت ممکن دریافت کند.  در این خصوص البته فقط فعلا بخش درمانگاه انجام شده است.

نکته ای که در بیمارستان مجازی برای ما بسیار اهمیت دارد آن یکپارچکی است که در مراحل باید وجود داشته باشد. این یکپارچگی به این صورت است که از زمان مراجعه بیمار تا مراجعه به داروخانه و درمانگاه و غیره همه به واسطه همان نسخه و در طی یک روند یکپارچه صورت می‌گیرد؛ برای مثال از نسخه تا جواب آزمایش و به طور کلی تمام مراحل درمان و مراجعه در پرونده سلامت بیمار قرار می‌گیرد که پزشک و بیمار می‌توانند آن را رویت کنند. این پرونده را پزشک می‌تواند در صورت لزوم با پزشکی دیگر نیز در میان بگذارد.

در روند تصویر برداری نیز به  همین شکل است. یعنی هنگامی که بیمار یک عکس سی تی اسکن می‌گیرد نیازی نیست بیمار برای نشان دادن عکس به پزشک مراجعه کند، بلکه عکس برای پزشک ارسال می شود.

اپلیکیشن یا پلتفرم تحت وب؟ کدام بهتر است؟

دفاعی در این باره توضیح داد: در بررسیی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که شاید اکثر افراد با اپلیکیشن راحت باشند اما بسیاری هم برای یافتن پزشک مورد نظر خود  در فضای اینترنت جست و جو می‌کنند و نه داخل اپلیکیشن.

دلیل دیگری که ما برای بقراط اپلیکیشین طراحی نکردیم این بود که تعداد دفعات مراجعه به پزشک بسیار محدود است و نیازی نبود ما برای این مراجعه محدود یک اپلیکیشن طراحی کنیم. ما در جایی اپلیکیشن طراحی خواهیم کرد که نیاز باشد؛ برای مثال کنترل چرخه قاعدگی و یا کنترل سلامت خانم‌های باردار که بتوانیم در این زمینه نیز در موبایل هلث ورود کنیم. که در حال پیاده سازی آن هم هستیم.

/

پایان خبر

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر