;
coinex

پریود مردان حقیقت دارد؛ متخصصان چه می‌گویند؟

پریود مردان نیز هم‌چون زنان اتفاق میفتد و تغییرات و دگرگونی هورمونی را تجربه می‌کنند. هر روز، در آغاز صبح و پایان عصر سطح تستسترون مردان اوج می‌گیرد، که می‌تواند روز به‌روز متفاوت باشد.

برخی مدعی‌اند که این نوسانات هورمونی ممکن است علائمی را ایجاد کند که شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) زنان هم‌سوجنسیتی است و نشانه‌هایی هم‌چون: افسردگی، خستگی و نوسانات خلقی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: کشف ژنوم های مرتبط با قد افراد ؛ دیگر نگران افزایش قد خود نباشید!

آیا این نوسانات هورمونی ماهانه به اندازه کافی منظم‌اند که بتوان آن را پریود مردانه نامید؟

پاسخ بله است! دکتر جد دایموند، روان درمانگر و نویسنده، چنین ادعایی دارد. دایموند برای توصیف این نوسانات هورمونی و علائم ناشی از آن، بر اساس پدیده‌ای بیولوژیکی واقعی در قوچ‌ها، اصطلاح سندرم نر تحریک پذیر (IMS) را در کتاب خود ابداع کرد.

او معتقد است که مردان هم‌سو جنسیتی (Cisgender Men) مانند زنان هم‌سوجنسیتی چرخه‌های هورمونی را تجربه می‌کنند. به همین خاطر است که این چرخه‌ها به عنوان «قاعدگی مردان» یا «پریود مردان» توصیف شده‌اند.

جنت بریتو، درمانگر جنسی و مددکاری اجتماعی، می‌گوید:

«عادت ماهیانه و تغییرات هورمونی یک زن (هم‌سوجنسیتی) در نتیجهٔ به کار افتادنِ چرخه تولید مثل اوست که کاملاً طبیعی است».

«در حقیقت، تغییرات هورمونی که او تجربه و تحمل می‌کند برای آماده‌سازی بارداری احتمالی است. اما مردانِ هم‌سوجنسیتی چرخهٔ تولید تخمک را تجربه نمی‌کنند، و همچنین رحمی ندارند که فرآیند آماده‌سازی تخمک بارور شده آغاز شود. بریتو در همین خصوص توضیح می‌دهد، که اگر لقاحی اتفاق نیفتد، آن‌ها پوشش رحمی ندارند که خون از طریق واژن از بدن خارج ‌شود، تا به آن پریود یا قاعدگی بگوییم. بنابراین در این تعریف، مردان این نوع پریودها را ندارند».

با این حال، بریتو خاطرنشان می‌سازد که سطح تستوسترون مردان می‌تواند تفاوت‌هایی را ایجاد کنند و برخی عوامل نیز بر سطح تستوسترون آن‌ها تأثیر بگذارند. و با تغییر و نوسان این هورمون‌ها، مردان احتمالاً علائمی را تجربه کنند.

نشانگانِ این نوسانات، که ممکن است شباهت‌هایی با علائم پی‌ام‌اس داشته باشند، احتمالاً می‌تواند منجر به پریود مردان شود.

بیشتر بخوانید: اثر تماشاگر چیست؟ اگر کسی کمک می‌خواست، به او کمک می‌کردید؟

چه چیزی باعث عارضهٔ بدخلقی مردانه (IMS) می‌شود؟

ظاهراً عارضهٔ بدخلقی مردانه (پریود مردان) در نتیجه غوطه‌ور شدگی و نوسان هورمون‌ها، به ویژه تستوسترون است. با این وصف، امّا هیچ مدرک پزشکی از آی‌ام‌اس وجود ندارد.

بله، درست است که تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و روانی مردان ایفا کرده و بدن انسان نیز برای تنظیم آن تلاش می‌کند؛ امّا عوامل ناهمسان با آی‌ام‌اس می‌توانند باعث تغییر سطح تستوسترون بدن شوند، که همین امر نیز این تصوّر را ایجاد کرده که منجر به علائم غیرمعمول می‌شود.

عواملی که می‌توانند بر سطوح هورمونی تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • سن (سطح تستوسترون مرد از سن 30 سالگی رو به‌کاهش می‌گذارد)؛
  • فشار؛
  • تغییر در رژیم غذایی یا وزن؛
  • بیماری؛
  • کمبود خواب؛
  • اختلالات اشتها؛

بریتو اضافه کرد که این عوامل می‌توانند بر سلامت روانی مرد نیز تأثیر بگذارند.

علائم پریود مردان چیست؟

علائم به اصطلاح آی‌ام‌اس شبیه برخی از علائمی است که زنان در طول پی‌ام‌اس تجربه می‌کنند، امّا آی‌ام‌اس از هیچ الگوی فیزیولوژیکی پیروی نمی‌کند، همانطور که دوره قاعدگی زن از چرخه باروری او پیروی می‌کند، زیرا هیچ مبنای هورمونی آی‌ام‌اس وجود ندارد. این بدان معناست که این علائم ممکن است به طور منظم رخ ندهند و ممکن است هیچ الگوی از آنها وجود نداشته باشد.

علائم ای‌ام‌اس مبهم است و حدس شده است که شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی؛
  •  گیجی یا مه‌آلودگی ذهنی؛
  • افسردگی؛
  • خشم؛
  • عزت نفس پایین؛
  • میل جنسی کم؛
  • اضطراب؛
  • حساسیت مفرط؛

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، احتمالاً اتفاق دیگری برای‌تان افتاده است. برخی از این علائم ممکن است نتیجه کمبود تستوسترون باشد. سطح تستوسترون به طور طبیعی در نوسان است، امّا سطوح بسیار پایین می‌تواند باعث مشکلاتی شود، از جمله:

  • کاهش میل جنسی؛
  • مشکلات رفتاری و خلقی؛
  • افسردگی؛

در صورت تداوم علائم بالا، با پزشک خود وقت ملاقات بگذارید، امّا نگران نباشید این بیماری قابل تشخیص و درمان است.

به همین ترتیب، مردان میان‌سال نیز ممکن است با شروع کاهش سطح طبیعی تستوسترون علائمی را تجربه کنند. این وضعیت که در اصطلاح عامیانه آندروپوز نامیده می شود، گاهی اوقات نیز به عنوان یائسگی مردانه نیز شناخته می‌شود.

دکتر بریتو می‌گوید:

«وقتی از یائسگی مردانه صحبت می‌شود، در تحقیقات خود را  این‌چنین نشان می‌دهد، علائم معمولاً خستگی، میل جنسی کم است، که به دلیل سطوح پایین تستوسترون، مردان میانسال را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد».

در نهایت، اصطلاح پریود مردان یا قاعدگی مردان در اصلاح عامیانه برای اشاره به خون موجود در ادرار یا مدفوع استفاده می‌شود. با این حال، بریتو می‌گوید، خونریزی از اندام تناسلی مردانه اغلب نتیجه انگل یا عفونت است. مهم نیست که خون در کجا قرار دارد، باید در اسرع وقت برای تشخیص و طرح درمان به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات سبک زندگی در پریود مردان ممکن است کمک کند

قاعدگی مردانه یک تشخیص پزشکی شناخته شده نیست، بنابراین هدف «درمان» موارد زیر است:

  • مدیریت علائم؛
  • سازگاری در هنگام بروز احساسات و نوسانات خلقی؛
  • راه‌هایی برای رهایی از استرس؛

ورزش، خوردن یک رژیم غذایی سالم و یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس و اجتناب از الکل و سیگار ممکن است به جلوگیری از بروز این علائم کمک کند. چنین تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به انواع علائم جسمی و روحی کمک کند.

با این حال، اگر فکر می کنید علائم شما ممکن است نتیجه تستوسترون پایین باشد، به پزشک خود مراجعه کنید. تستوسترون‌درمانی ممکن است برای برخی از مردان با سطح هورمون پایین گزینه‌ای باشد، اما با خطراتی همراه است.

اگر پزشک شما به علت زمینه‌ای دیگری مشکوک باشد، می‌تواند آزمایش‌ها و روش‌هایی را برای کمک به رد سایر مشکلات برنامه‌ریزی نماید.

اگر فکر می‌کنید که شریک زندگی شما نشانه‌هایی از تغییرات شدید هورمونی یا تستوسترون پایین را نشان می‌دهد، یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به او، گفت و گو است. می‌توانید به او کمک کنید تا به دنبال کمک حرفه‌ای باشد و راه‌هایی برای مدیریت علائم، صرف‌نظر از علت اصلی آن‌ها، بیابد.

بیشتر بخوانید: تولد نوزاد از اسپرم 26 ساله در بریتانیا ؛ تمدید 45 ساله بازه زمانی نگهداری اسپرم

تغییرات خلقی طولانی مدت طبیعی نیست

روزهای بدی که باعث می‌شود اصطلاحاً روی دنده چپ باشید یک چیز است و علائم عاطفی یا جسمی مداوم چیزی دیگر که احتمالاً نشانه‌ای احتمالی از بیماری خلقی که باید به پزشک خود مراجعه کنید.

بریتو می‌گوید:

«[علائم] اگر آزاردهنده باشد بهتر است جدی‌شان بگیرید. اگر برای احیای زندگی جنسی خود به کمک نیاز دارید به یک درمانگر جنسی مراجعه کنید و یا اگر افسردگی یا اضطراب دارید به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید»

به همین ترتیب، اگر از ناحیه تناسلی خود خونریزی دارید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. این ربطی به پریود مردان ندارد و در عوض ممکن است نشانه عفونت یا شرایط دیگری باشد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در باره‌ی علائم پریود مردان چیست؟ آیا تجربه کرده‌اید؟ لطفاً، نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع:healthline

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر